אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"פרינסס": לא ממהר לחשוף אות סודותיו

הבמאית יצרה עולם מכושף שהוא מהפנט ומטריד כאחד, דבר שמסייע לאימה האמתית שבסרט להזדחל ולחשוף את פניה לצופה. שירה האס, שללא ספק נשמע עליה עוד רבות, גונבת את ההצגה כאדר, הילדה שמנקודת מבטה מוצג הסרט

תגובות

"פרינסס" הוא סרטה הראשון באורך מלא של טלי שלום-עזר ("סרוגייט"), שמגיע לבתי הקולנוע לאחר שצבר לעצמו יוקרה לא מבוטלת ואף קיבל מספר פרסים במהלך השנה האחרונה. בפסטיבל ירושלים "פרינסס" זכה בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר (יחד עם "גט"), בפרסי אופיר הוא ניכס לעצמו שלוש מועמדויות (שחקנית, ליהוק ומוזיקה, אך את כולם הפסיד ל"אפס ביחסי אנוש"). את ההישגים המקומיים הסרט חתם בפסגה הקפואה של פסטיבל סאנדנס. עכשיו, לאחר שקיבל את הגושפנקא של תעשיית הקולנוע כל מה שנותר הוא לראות כיצד יקבל אותו הקהל הישראלי. "פרינסס" הוא ללא ספק אחד הסרטים הנדירים בנוף הקולנוע הישראלי לדורותיו, בעיקר מאחר ומדובר בסרט שעיקר השפעתו נובעת מתוך האווירה שהוא משרה ולא מהעלילה עצמה.» "מאמי": מרגש וסוחף אך לא חף מטעויות» קשישים בהודו: "מלון מריגולד האקזוטי השני"מסקרן ומטלטל. "פרינסס". הטריילר:התחושה במהלך הצפייה ב"פרינסס" היא ששלום-עזר וצוותה יצרו עולם מכושף, מטריד ומרתיע, אך גם סוחף ומהפנט, שלא רק מבלבל את הצופה, אלא גם מתעקש בחלקים נרחבים ממנו, שלא לתת את כל התשובות. את סיפור העלילה אפשר לסכם בכמה משפטים קצרים, אך משום שיש בו כל כך הרבה מעבר, הדבר עלול לעשות לו עוול. סרט כזה, שמתנהל מתוך התודעה הסובייקטיבית של הגיבור, משאיר בתום הצפייה, יכולת להתווכח על מה שנעשה על המסך, לחשוב בצורה עצמאית ולמצוא משמעות מחוץ לדימויים הרדופים, ובהחלט לא מדובר בעניין של מה בכך. השקט היחסי בו מתנהל הסרט עלול להרחיק חלק מהצופים ולעורר בהם אנטגוניזם, מאחר שהסגנון הזה עשוי להרתיע וליצור ניכור בקרב מי שזקוק לקרקע יציבה יותר. זוועות בתוך הבית הסרט מגולל את סיפורה של אדר, ילדה קטנה (שירה האס), אשר חיה עם אימה הגרושה (קרן מור) ובן זוגה (אורי פפר). יום אחד, במהלך שיטוט ברחוב, אדר מתחברת לילד אחר שהופיע משום מקום, ומביאה אותו לביתה. דרך הדינמיקה שיוצאת ונכנסת מחלל הבית אל הרחובות, הצופים נחשפים באופן הדרגתי לאימה האמתית שמתרחשת בתוך הבית ולסיוט האיום ונורא שעוברים גיבורי הסרט. חשוב לציין כי "פרינסס" לא מייצר את אפקט הזעזוע המוכר, אלא מבשל את הצופים על אש קטנה, שבהתחלה אפשר רק לחוש בה רק מלמטה. הסרט לא ממהר לחשוף את סודותיו ונותן לנו להגיע למקומות שהוא רוצה שנחווה. בהקשר הזה, הזוועה שבתוך הבית מטופלת באופן כל כך מקורי, כך שאין ספק שמדובר באחד הסרטים האלגנטיים והחכמים ביותר שעסקו בנושא.לפזר את מסך הערפל. אורי פפר ושירה האס ב"פרינסס" (צילום: יח"צ)שלום-עזר בחרה להביא את הנושא למסך בדרך ייחודית, אך עם זאת, לקראת סופו היא החליטה לפזר את מסך הערפל הכחלחל-מטאלי בו הוטבל, ולעמת את צופיה פנים אל פנים עם החלק המחוספס וקשה להכלה. בהתחלה הבחירה הזו מייצרת לא מעט התנגדות, מפני שאחרי הכל ישנה תחושה של בגידה באווירה הקולנועית שנבנתה עד אותה נקודה. בניגוד לסרטים אחרים (כמו "המשוטט", "ביוטי", "אהבה" ו"דוגוויל"), שמנסים לשמוט את הקרקע מתחת לרגלי הצופים, באמצעות דימויים אכזריים ובסצנת שיא שהולכת כנגד הקו שנבנה עד כה, "פרינסס" מוביל אותנו לרגע הזה ומציב אותנו מולו בלי עריכה ובלי הקלות פשוט כי ככה זה במציאות – אכזרי ומרושע. התגלית הבאה התוצר הסופי מוצלח במיוחד גם בשל הצוות שמאחורי הקלעים. מעבר לבמאית והתסריטאית, מאחורי "פרינסס" עומדת שורה לא מבוטלת של אנשי מקצוע מוכשרים. הסרט מתהדר בפס הקול שהלחין ישי אדר ("בית לחם"), בצילום של ראדק לדזצ'וק הפולני (שחתום על סרט האימה האוסטרלי המהולל "הבאבאדוק"), והעריכה של נטע דוברקיס. גם בתחום המשחק נעשתה עבודה טובה מאוד עם הופעות של השחקנים המוכרים (מור ופפר), התגליות שירה האס (תזכרו את השם הזה) ואדר זהר הנץ. רק לאחר ההקרנה התגלה שהאס איננה בגילה של ילדה מתבגרת באמת, אלא רק מגלמת כזו באופן כל כך אמין שקשה לתאר עד כמה גדולה היתה אנחת הרווחה לאור הגילוי. קרן מור, שזהו אחד מתפקידיה הקולנועיים המרכזיים בזמן האחרון, עושה עבודה לא פחות מרשימה. הדמות שאותה היא מגלמת עומדת בפני סיטואציות לא פשוטות, שבוודאי היה קשה להעביר אל המסך. על אף הקושי הזה, מור בכל זאת מביאה דמות שמייצרת הזדהות, פגיעות אך גם כעס רב מהצופים. אורי פפר ואדר זהר הנת, המחלקה הגברית של הקאסט, נותנים אף הם תצוגת משחק מרשימה לא פחות.עוכר שלווה. שירה האס ב"פרינסס" (צילום: יח"צ)צפייה ב"פרינסס" אינה חוויה קלה, אבל היא חוויה קולנועית יוצאת דופן. הסרט יישאר עמכם הרבה אחרי הצפייה, וסביר שרגעים ממנו לא ירפו מזיכרונכם ,על אף שאולי תרצו. בכך, הוא מצטרף בגאווה לשורת הסרטים הישראלים המרשימים של הזמן האחרון - כמו "גט", "שש פעמים" ו"הגננת", שמנסים לעשות משהו שונה, שמבקש ריכוז וסובלנות, אך בתמורה מעניק קולנוע רב עצמה.

כתבות שאולי פספסתם

*#