אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"עלייתה של ג'ופיטר": מחזירים עטרה ליושנה

הסרט החדש של יוצרי "מטריקס" ילדותי, מלודרומטי ולגמרי עף על עצמו, אבל גם סוחף, מרהיב ומלהיב. את התוצאה הסופית צריך לראות בקולנוע, או לא לראות בכלל

תגובות

מי שהולך לקולנוע בשביל העלילה, יכול למצוא את מבוקשו בשלל דרמות האוסקר האמריקאיות המרצדות בימים אלה על המסכים. אבל אם אתם באים בשביל האקסטרווגנזה הקולנועית, ״עלייתה של ג׳ופיטר״ הגיע כדי להנעים את עיניכם ואוזניכם ולהפיל את לסתותיכם. מדובר באחד מאותם סרטים שרואים בבית קולנוע או לא רואים בכלל, הצובע מחדש בצבעים בוהקים ועזים את שתי המילים המרכיבות את המונח ״אופרת חלל״, המיוחס לסרטי הרפתקאות בין-כוכבים המונעים על ידי עלילה רומנטית ומלודרמטית.

» עלייתה של ג'ופיטר - כל הפרטים ומועדי הקרנה

הסרט אופראי מעצם הגודל, הגודש ותחושת הנגיעה בנשגב, והחלל בו מרהיב בצורה גדולה מהחיים. לא פלא שחתומים עליו שניים מהיוצרים המרתקים והשאפתניים שפועלים כיום בקולנוע - האח והאחות אנדי ולאנה וואשובסקי (״מטריקס״, ״ספיד רייסר״, ״ענן אטלס״). השניים מתנסים כאן לראשונה בתלת-מימד וגם בדירוג PG-13, והתחושה היא שהסרט אכן מכוון בעיקר לבני נוער, או לילדותיים ברוחם, אם כי מבט בוחן יותר ימצא גם עומק רוחני בכיף הבלתי מזיק.אופרת חלל במיטבה. "עלייתה של ג'ופיטר" - טריילר: שושלת מכוכב אחר

שם הסרט במקור, Jupiter Ascending, מגיע מעולם האסטרולוגיה ונושא משמעות כפולה, משום ששמה של גיבורת הסרט הוא ג׳ופיטר (מילה קוניס). כפילות נוספת ניתן למצוא במשפט הראשון שנשמע מפיה של הגיבורה: ״אני חייזרית״. בתרגום העברי נכתב ״אני זרה״, אבל באנגלית כפל המשמעות של המילה המשמעות של המילה Alien, כמהגרת לא חוקית בארצות הברית וכיישות שאינה מכדור הארץ, מהדהד לאורך כל הסרט.

בתחילת הסרט מתגלה שאביה של הדמות הראשית היה אסטרונום רוסי, ודודתה אסטרולוגית, מה שהעניק לה את השם ג׳ופיטר, כוכב הלכת צדק. אמה (מריה דויל קנדי) היגרה מרוסיה באופן מחתרתי, ומאז מתפרנסות בנות המשפחה מניקיון בתים. ג׳ופיטר מרגישה לא שייכת ושונאת את חייה, אך לפעמים צריך להיזהר במשאלות: חייה אכן משתנים, אבל באופן מוזר לחלוטין. זה מתחיל כשכמה חייזרים נשלחים לדגום ממנה ד.נ.א., וממשיך כשהיא מחולצת מהניסוי בידי לוחם בין גלקטי בשם קיין (צ׳נינג טייטום, בבלונד ואוזניים מחודדות). הוא מספר לה על מוצאה האמיתי - אי שם בבית המלוכה השולט ביקום, ומזהיר אותה מפני שארי בשרה שחומדים את כדור הארץ וחוששים מהצטרפותה המחודשת לשושלת.

שלושת האחים לבית אברסקס הם קאליק הערמומית (טופנס מידלטון), טייטוס החלקלק (דאגלס בות׳) ובאלם המצמרר (אדי רדמיין) - האח הבכור ורב העוצמה שרואה בג׳ופיטר איום על כסאו. ג׳ופיטר וקיין חוברים אל סטינגר (שון בין), לוחם נוסף המסתתר בכדור הארץ, במטרה לעמוד מול האינטרסים המנוגדים של האחים ואולי גם להצליח להביא את ג׳ופיטר למקומה הטבעי כשליטת היקום.

כפי שניתן ללמוד כבר מהתקציר, הוואשובסקים ממשיכים בקו שלהם, הכולל יומרנות אמנותית ובידורית שנשענת על עלילות שיש בהן מן הילדותי. גם את המסר האנטי-קפיטליסטי, המוגש בחוסר עידון בולט, אי אפשר לפספס. אבל זוהי לא בדיוק אינפנטיליות, כי אם שילוב בין השתובבות וחדוות יצירה, דווקא בסרט שהכל בו גדול מהחיים וגורל העולם מונח על כף המאזניים בכל פעולה אגבית. הוואשובסקים, שחוזרים ליצירות מקוריות פרי עטם לאחר ״ענן אטלס״ שהתבסס על ספר ו״ספיד רייסר״ שהופק על פי סדרת אנימה יפנית, אמנם מתבגרים כיוצרים, אבל לא מאבדים את התשוקה והחוצפה שלהם - מה שעלול להיתפס אצל צופים רבים כילדותי במובן השלילי של המילה.

אבל רוב הזמן זה באמת מהנה כמו שרק ילדים יודעים להנות, הרבה בזכות האקשן הנהדר, הנובע מהחדשנות הבלתי פוסקת שלהם בתחום צילום ועריכת סצנות פעולה. חלקן הגדול ייחודי למדי, ואחת מהן עשויה לככב כאחד מרגעי השיא של השנה. ההחלטה לדחות את הסרט מהקיץ לחורף, כדי להגביר את העבודה על האפקטים הוויזואליים, השתלמה בענק - כל גרמי השמיים כנראה הסתדרו במקום והסרט פשוט נראה מדהים ונחווה כטיסה חלקה למדי.

חצוף ומלא תשוקה. "עלייתה של ג'ופיטר" (צילום: יח"צ)פורטמן מבריזה, קוניס מפציצה

באשר למשחק והדיאלוגים, תהיה זו טעות להגדיר את הוואשובסקים כבמאיי השחקנים הגדולים של הדור, אבל נראה שהם שולטים בתחום זה באופן בו הם רואים לנכון. כל המשתתפים בסרט, לרבות הניצבים שהושקעה בהם עבודת איפור אמיתי או דיגיטלי, מגלמים את הדמויות שלהם על סקאלה מאוד מסוימת של דרמה. כול אנשי דרקון המגשימים את הפוטנציאל מטיל האימה שלהם, או טייס חלל עם ראש של פיל. אם נמאס מהעלילה אפשר להביט על הדמויות שברקע הפריים, רובן מושקעות לפרטי פרטים, ובהחלט יש פה יד מכוונת, גם אם היא כיוונה את השחקנים להופעות שמזכירות יותר סרטים מצוירים. מפתה לדמיין איך היה נראה הסרט בכיכובה של נטלי פורטמן, הליהוק המקורי לתפקיד הראשי, שכבר הבריזה לוושאוסקים ב״ענן אטלס״ וכעת עושה זאת בשנית. אבל חברתה ל״ברבור שחור״, מילה קוניס, מתאימה לא רק ללוק של הדמות אלא גם לאופי של מהגרת לכלוכית שהופכת לסינדרלת חלל. ואם כבר סינדרלה וסרטים מצויירים, זה לא במקרה שהסרט עמוס ברפרנסים לנסיכות דיסני מכל הזמנים, ובכלל למושג המלוכה כפי שהוא נתפס בקולנוע.לא לחינם מתכתב ״עלייתה של ג׳ופיטר״ עם סרטי אגדות כמו ״סינדרלה״ ו״היפה והחיה״. הסרט כולו הוא למעשה טייק אוף של היוצרים על סיפור אגדה קלאסי שבמרכזו נסיכה הצריכה להגשים את ייעודה, כולל תככים פנים-שלטוניים והרבה יותר מדי אדיפליות. כוונת היוצרים מובהרת היטב בסיקוונס הטוב בסרט, העוסק בנושא שדיסני והאגדות נמנעות ממנו - בירוקרטיה של בתי מלוכה. כולל סצנה שהיא מחווה מובהקת ל״ברזיל״ של טרי גיליאם, המככב בה בתפקיד קטן (חפשו אותו מאחורי האיפור הכבד).

צדק צדק תרדוף. טייטום וקוניס בסרט (צילום: יח"צ)

המתמטיקה של הרומנטיקה  לאחר הסיקוונס הזה ההתאהבות בסרט כבר יכולה להיות שלמה וסופית, דווקא בזכות רגע בו הרגל מרפה מדוושת הגז. זאת משום שאת רצף המהלכים הבירוקרטיים-חלליים, שכמו לקוחים מהעולם של דאגלס אדמס (״מדריך הטרמפיסט לגלקסיה״), מסיימים הבמאים עם הסצנה הכי פחות מרהיבה בסרט, אבל כזו שעובדת רגשית בזכות עיקרון קולנועי פשוט ועתיק. בהוליווד הקלאסית, יש נוסחה מדויקת לעריכה של סצנת דיאלוג רומנטית. מתמטיקה מוכחת של קצב החיתוכים וצמצום הפריים בהדרגה, מכזה המכיל את שתי הדמויות ועד קלוז-אפים לסירוגין. השימוש של האחים בפורמולה הזו כדי לייצר רגע אינטימי בין קיין וג׳ופיטר עובד רגשית כל כך חזק, עד שהוא גורם לגעגוע אמיתי לעידן קולנועי בו ליוצרים היה ברור מה הם עושים.   את הצלילות הזו ניתן לראות גם ברגעים הרועשים של סצנות הפעולה הצבעוניות, אבל רק כשהוא מופשט עד הליבה שלו מתגלה ״עלייתה של ג׳ופיטר״ כסרט של שני יוצרי על. באסטרולוגיה, צדק הוא כוכבם של בני מזל קשת, הנחשב גם לשליטם של האנשים החושבים והיצירתיים, אבל כזה המקושר גם לשעשועים ולמזל. לא לחינם בחרו השניים שסרטם הנוכחי יסוב סביבו.להנות כמו שרק ילדים יודעים. "עלייתה של ג'ופיטר" (צילום: יח"צ)להסחף בחוויה "עלייתה של ג'ופיטר" מאיר על דיסני לא רק בהקשר של נסיכות מאוירות, אלא גם כתאגיד הקולנוע החזק ביקום. לאחרונה, ״דיסני״ פירושו גם סרטי גיבורי העל של מארוול, וגם הרפתקאות החלל של ״מלחמת הכוכבים״. מבחינת אנשים עם יכולות מדהימות וגאדג׳טים מגניבים, גם כאן ניכרת הפשטות הרעיונית בה נוקטים הוואשובסקים, המשכללים את היכולות של גיבוריהם בפשטות יחסית. דוגמה מייצגת הן המגפיים של קיין, המתקשרות כמובן לאגדה נוספת.  בתור הרפתקה חללית, "עלייתה של ג'ופיטר" הזה הוא כנראה הדבר הכי קרוב לסרט ראוי בסדרת ״מלחמת הכוכבים״ שנקבל בזמן הקרוב, מהסוג שמחזיר עטרה ליושנה. השילוב בין מוטיבים עלילתיים של דיסני, עיצוב דמויות מארווליות והכללת שני אלה ביקום בסגנון סטאר-וורס, הופך את הסרט לחוויה סוחפת שיש בה יותר ממה שנגלה לעין במבט ראשון, למרות שגם זה מרהיב דיו. » עלייתה של ג'ופיטר - מועדי הקרנה

כתבות שאולי פספסתם

*#