אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"להציל את מיסטר בנקס": הכי רגיש שיש

הסרט החדש על הסיפור שמאחורי מרי פופינס מאפשר הזדהות מוחלטת עם גיבורה בלתי נסבלת. המשחק המעולה מייצר לא מעט קסם, אבל באמריקה כמו באמריקה - הקיטש המוגזם מחבל בחוויה

תגובות

אם יש דבר שהוליווד אוהבת יותר מסרטים על עצמה, זה להעניק פרסים מטעם עצמה לסרטים שמתעסקים בה. בשנה שעברה נבחר "ארגו" כסרט הטוב ביותר על פי האוסקרים. למרות היותו מבוסס על אירועים פוליטיים למדי, יש להניח שמה שהכי קרץ לחברי האקדמיה הוא הסרט שבתוך הסרט, הבדיחות הפנימיות על הוליווד והמסר לפיו קולנוע  יכול לא רק לשנות מציאות, אלא שבאמצעות אמנות האשליות אפשר לקנות את האמון של כל אחד ואחת. ומי זכה בשנה שלפני כן באוסקר? "הארטיסט", סרט שכולו הצדעה לימי הזוהר של הקולנוע ההוליוודי האילם. לכן, כשמגיע סרט כמו "להציל את מיסטר בנקס", על מאחורי הקלעים של הפקת "מרי פופינס" ובמיוחד על מערכת היחסים בין הסופרת פי. אל. טראוורס לוולט דיסני - מיד חושבים אוסקר. האם דווקא בשנה שנחשבת לא מזהירה מבחינת הקולנוע האמריקאי יעזו להתעלם מסרט שכזה? קשה להאמין.

העלילה מתרחשת בשנת 1961 ונעה בין לונדון, קליפורניה, ומקומות שונים בניו זילנד. בבירה האנגלית מתגוררת הסופרת פמלה טראוורס (אמה תומפסון בהופעת מחץ), שמסרבת לחיזורים של אולפני וולט דיסני להפיק גרסה קולנועית של ספרה המפורסם "מרי פופינס". הזמנה אישית מוולט דיסני עצמו (טום הנקס, שמתעלה על עצמו) לשבועיים בארה"ב, בתוספת העובדה שהתבשרה כי היא סופית ורשמית מרוששת לגמרי, משכנעים את טראוורס לעקור זמנית מביתה. באולפני וולט דיסני מחכה לה צוות נלהב – נהג צמוד (פול ג'יאמטי), תסריטאי שאמור להפוך את הספר שלה לסרט (ברדלי וויטפורד) ושני פזמונאים (ג'ייסון שוורצמן ובי.ג'יי נובאק). בשלב הזה חושדת הסופרת שדיסני זומם להפוך את הספר שלה למחזמר עולץ וריקני, אולי אפילו חלילה וחס באנימציה – ואין דבר בעולם שהיא שונאת יותר מסרטים מצויירים. ברור לגמרי שהסיפור הזה לא הולך להיגמר טוב, אבל מצד שני - כולנו ראינו את "מרי פופינס" ולכן יודעים אחרת.

» להציל את מיסטר בנקס - כל הפרטים ומועדי הקרנות» אמה תומפסון: "זאת הדמות הכי מורכבת שגילמתי"» אוסקר 2014 - הסיקור המלא

החיזורים של דיסני. "להציל את מיסטר בנקס" - טריילר:

האתגר שעמד בפני ג'ון לי הנקוק ("הזדמנות שנייה") וצמד התסריטאיות שלו, קלי מרסל וסו סמית', היה בדיוק זה – לסחוף, להתל ולרגש את הקהל עם סיפור שכולנו יודעים איך הוא מסתיים, גם אם מעולם לא שמענו אותו. מי שיישאר עד סוף הקרדיטים, ימצא הקלטות אמיתיות של הסופרת, שעליהן התבסס הסרט, ויגלה אתגר נוסף -  בהקלטה היא נשמעת כמו אישה קשה וקפדנית עד כדי הרמת ידיים. לא ממש חומר לגיבורה קולנועית של סרט מקסים. אבל למזלה, מי שנבחרה לגלם אותה היא אמה תומפסון.

להגיד על תומפסון שאינה מוערכת יהיה סוג של שקר - באמתחתה קריירה עמוסת פרסים, לרבות שני אוסקרים. הבעיה היא שהאחרון מביניהם הוענק לה לפני כ-20 שנה, וזה לא שהיא לא הפליאה בכמעט כל תפקיד שגילמה מאז ועד היום, בקצב עבודה משוגע למדי. ובכל זאת, היא לא השם הראשון, מהדור שלה או בכלל, שעולה אם תבקשו מצופה רנדומלי להיזכר בשחקנית דגולה. אבל בזכות התפקיד הנוכחי של פמלה טראוורס, יש תקווה שכולם ידברו על תומפסון לא מעט השנה. המשחק שלה בסרט הזה הוא פנומנלי, משום שהוא מצליח להפוך את הגיבורה לאדם שלא הייתם רוצים להיות בסביבתו במציאות, ובכל זאת מאפשר הבנה והזדהות מוחלטת.

ברגישות גדולה של פרפורמרית-על, בוראת תומפסון (והתסריטאיות גם) אישה שהציניות שלה מחביאה פגיעות ופגיעה מהעולם, ושהטרחנות שלה נובעת מהיותה המבקרת הכי קשוחה של עצמה ומציפיות לא ריאליות מאחרים שיעמדו בסטנדרטים שלה. למעשה, אפשר ללכת צעד אחד קדימה ולנחש כי הדמות עוצבה בהשראת מודל פסיכולוגי חדש יחסית, המכיר בקיומם של אנשים רגישים מאוד (hypersensitive personality), מבחינה ביולוגית ופיזיולוגית ממש, ולכן מרתק לראות דמות קולנועית כזו.

שני סרטים בכרטיס אחד, וחבל. "להציל את מיסטר בנקס" (צילום: מתוך הסרט)

טום הנקס נותן לתומפסון קונטרה נאה עם תפקיד יוצא מן הכלל בתור וולט דיסני שובבי וממזרי. איפה ההופעה הזו ואיפה תפקידו הבינוני ב"קפטן פיליפס", עליו כולם החמיאו לו השנה. בתור סרט על שני גיבורים בתהליך למידה - המשנים זה את זו מאישה קפואת לב למפשירה ומפשרת ומילד-מבוגר לאדם בוגר שעושה את הדבר הנכון - "להציל את מר בנקס" עובד נפלא. יש בו לא מעט שמאלץ אמריקאי, אבל גם קסם קולנועי מאותו המוצא, קסם נדיר שקיומו נשכח מעט.

עם זאת, ישנו נדבך נוסף לסרט, שתופס לפחות כמחצית מתשומת הלב אבל הוצנע במסע הפרסום. כמחצית מן הסרט מתרחשת בילדותה של הגיבורה, כילדה ניו זילנדית עם דמות אב דומיננטית (קולין פארל). הסיפור הראשי נחתך כל הזמן לטובת עוד ועוד אפיזודות משמימות בשממות של מדינת האיים, בה חווה הגיבורה (בגילומה של אנני רוז באקלי) עוד ועוד טראומות ילדות לצד רגעים מאושרים, שכביכול היו אלה שעיצבו את ילדותה ואותם עליה לשחרר כדי להיות שלווה. מר בנקס מכותרת הסרט הוא אבי המשפחה שאליה מגיעה מרי פופינס בספרה של טראוורס. ופתאום נדמה שהמוטיב המרכזי של הסרט הוא יחסי אב ובת, כמו בכמעט כל סרט אמריקאי מסחרי אי פעם. הדבר מרדד ומשטיח חוויה שהרגישה מיוחדת לכמה רגעים, ופתאום הניצוץ כבה ומה שיכול היה להיות סרט ייחודי במידת ההנאה שלו, הופך לעוד סרט אמריקאי.

להציל את מיסטר בנקס - מועדי הקרנות

*#