אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בלתי נשכחים 3": היו לי עקרונות, יריתי בכולם

סילבסטר סטאלון לוקח את מפלצות הטסטוסטרון בהובלתו לעוד נופש פעיל במיוחד, רק שהפעם המודעות העצמית נשארת במחלקה הגריאטרית. ובכל זאת, יש סיבות לראות את הבלתי נשכחים החדש

תגובות

כבר קשה לזכור זאת בעקבות מותו הטראגי של רובין ויליאמס ולכתה השלווה של כוכבת הקולנוע הקלאסי לורן באקול, אבל השבוע נפטר גם איש הקולנוע מנחם גולן. לצד תרומתו העצומה לתעשיית הקולנוע הישראלית, לחיוב וגם לשלילה, בחרו כל המספידים להזכיר את חלקו בחברת הסרטים ״קאנון״, לצד יורם גלובוס. ״קאנון״ הייתה בית הפקות שכוחו בדלותו ובגודל האגו והשאיפות שלו, שראה עצמו חלק מהוליווד למרות שלא תמיד פעל עימה בסנכרון, ודאי בכל הנוגע לתקציבים. מה שבטוח הוא שהחברה חתומה על יותר סרטי פעולה צ׳יזיים משאפשר להכיל, עליהם גדלו לא מעט מבמאי ההווה של עולם הקולנוע. ״קאנון״ עבדה בין ביתר עם תותחים דוגמת ז׳אן קלוד ואן דאם, דולף לונדגרן, צ׳אק נוריס ואפילו סילבסטר סטאלון, וסייעה לקבע את מעמדם כאגדות בי-מוביז ברבע האחרון של המאה הקודמת. כל השמות הללו התאחדו כבר פעמיים בסדרת סרטי האקשן הקרויה בעברית ״בלתי נשכחים״, למרות שפירוש שמה הוא דווקא הפוך - ברי הקרבה. סטאלון המציא את המותג ככוכב שגם ביים וכתב, אסף לעצמו צוות לוחמים נשכחים ועכשוויים ויצא לדרך בשנת 2010. באופן מעניין למדי, חברת ההפקות שחתומה על הסרט הן ״מילניום״ ו״ניו אימג׳״, השומרות על הגחלת של ״קאנון״ הן ברוח ההפקה ואווירת האקשן המזיע מנצלנות ונחיתות, והן בתיוג של ״הישראלים שעושים את הוליווד״, עם שמות כמו אבי לרנר, דני דימברוט ובועז דוידזון.

» בלתי נשכחים 3 – כל הפרטים ומועדי הקרנה

סדרת ״הבלתי נשכחים״ ממשיכה לגדול וגם להחליף במאים בקצב של סרט בשנתיים. פטריק יוז, מי שחתום על ״Red Hill״ ויביים בקרוב את הרימייק האמריקאי לאקשיונר האינדונזי המצליח ״הפשיטה״, הוא זה שלוקח בשלישית את סטאלון והמחלקה הגריאטרית שלו לנופש פעיל במיוחד. יחידת הבלתי נשכחים, ששוב נזכיר שכל מטרתה הוא להישכח, היא זו שאליה פונים גופים ממשלתיים בארצות הברית כשיש צורך בעבודה מלוכלכת במיוחד, שאסור לקשור אליה את אמריקה באופן רשמי. על הכוונת כרגע - סוחר נשק פסיכוטי בשם סטונבנקס (מל גיבסון) שעלול לשנות את מאזן הכוחות בעולם בעבור בצע כסף וחייב להיעצר באופן מיידי. בארני רוס (סטאלון) וחבורתו בדיוק שבו חבולים מעוד משימה לא פשוטה, מה שמעלה הרהורי פרישה במנהיג העשוי ללא חת. לא פרישה שלו חלילה, אלא של חבריו הוותיקים ולמודי הקרבות (ג׳ייסון סטתהם, דולף לונדגרן, ג׳ט לי, רנדי קוטור וטרי קרוז), אותם הוא מרגיש שאינו יכול לסכן יותר. הוא פונה אל מכר ותיק (קלסי גרמר) במטרה לקבץ לעצמו צוות חדש וצעיר יותר, בהנהגתו כמובן. אבל השעון של הנבל מתקתק, וסביר מאוד שמחוברת אליו פצצה.

כרוניקה של טרילוגיה ידועה מראש. "בלתי נשכחים 3" – טריילר:

אין דבר מטופש מדי

מספר שבועות לפני הקרנת הבכורה באמריקה, סידרה המציאות עלילה אפשרית לסרט רביעי - עותק פיראטי דלף לרשת והורד מאתרי הטורנט מאות אלפי פעמים ביממה הראשונה וכמה מיליוני פעמים עד צאתו הרשמית בבתי הקולנוע, כך שיהיה נחמד אם הבלתי נשכחים יגיעו לדפוק על כל הדלתות של הפיראטים כדי לנקום בהם על האובדן הכספי (קצת כמו בסיום של ״ג׳יי ובוב השקט מכים שנית״). זה אמנם נשמע כמו רעיון דבילי, אבל הסרט החדש הוכיח שבכל הקשור לקריצות למעריצים והתכתבות עם חייהם המקצועיים של השחקנים - אין דבר כזה מטופש מדי. לדוגמה - בתחילת ״הבלתי נשכחים 3״ מחלצת החבורה דמות תמהונית בשם דוקטור מוות, בגילומו של ווסלי סנייפס, שהייתה כלואה במשך שנים ומתבדחת שהסיבה לכך הייתה העלמות מס. בשלוש השנים האחרונות סנייפס עצמו אכן ישב בכלא על אותה עברה בדיוק.

מלבד סנייפס המתקמבק ראוי להזכיר את הגדלת התפקיד של ארנולד שוורצנגר יחסית לפרקים הקודמים, כשכיר חרב מתחרה שלעיתים משתף פעולה עם הסטאלונים, את הריסון פורד שמחליף את ברוס וויליס בתפקיד המפעיל מטעם הממשל בהופעה אומללה במיוחד, וכן את גיבסון, שהתחבר לצד הסוציופטי והמנוול שלו ממש לא מזמן כשגילם את אותו התפקיד בדיוק ב״מצ׳טה קטלני״, אבל שם הוא היה הרבה יותר ממוקד. בכלל, סדרת ״מצ׳טה״ של רוברט רודריגז עושה את כל מה ש״הבלתי נשכחים״ מנסה, רק טוב יותר, ובניחוח לטיני שמצטרף לטראשיות. מה שמזכיר לי שגם אנטוניו בנדרס נמצא בסרט הזה, אבל בטח גם הוא יעדיף לשכוח את הופעתו כהפוגה קומית וקשקשנית. מבין חברי הדור הבא, שווה לציין בעיקר את קלן לוץ (״הרקולס - האגדה מתחילה״, סדרת ״דמדומים״) בתור היורש האפשרי לכס המנהיג, ואת רונדה רוסי (בקרוב ב״מהיר ועצבני 7״) בתפקיד הבחורה שאין לה ממש אפיונים נוספים. כולם מזילים עליה ריר אבל היא לא פראיירית, היא מצליחה להוכיח את עצמה בעולם של גברים וכל זה, או בקיצור, כולנו מכירים את הנוהל.

אני הבחורה החדשה, שלום. רונדה רוסי (צילום: יח"צ)

היו לי פעם עקרונות

באותו עניין, אם הוליווד כבר יודעת מראש שהיא אימצה סופית ורשמית את הטרילוגיה כמודל עסקי, ולפיכך תשתמש בנוסחאות ידועות מראש לכל אחד מן הפרקים, לא הגיע הזמן להחליף את הנוסחה המקולקלת של החלק השלישי? זה הרי כמעט תמיד אותו הדבר - רע. בפרק ראשון נקבל סיפור על מקור הדמויות, אקספוזיציה מרוחה וכמה מיתוסים ודפוסים שנרצה לראות שוב. בפרק שני הכל יהיה גדול יותר ומוגזם יותר. כלומר, כל מה שאהבנו בפרק הקודם, בדיוק אותו הדבר אבל בווליום מופרז ובלופים, עד שנרצה להקיא. הפרק שלישי יכלול סימונים כלליים של כל מה שאהבנו בקודמים, זריקת כל העקרונות שהופכים את הסרטים למהנים דרך חלון של מטוס במעופו, ואז ניסיון להתניע מחדש כשזה פתאום לא עובד, מעניין למה. אבל בשביל מה לעבוד כל כך קשה על בריאת עולם פנימי, השחזת שורות מחץ והדהודים להרפתקאות עבר אם בסופו של דבר המסורת הטרייה מושלכת לפח בתוך כמה שנים בלבד? זה טרגי אף יותר בסרט המהלל את העבר ואת מורשתם הקולנועית של שחקניו, אך מיישר קו עם טרנד הוליוודיים עכשוויים ואיומים. למשל נטישת המסגרת העלילתית של שעה וחצי, האידיאלית לסרטי אקשן קלילים ומטופשים ועבדה מצויין בסרטים הקודמים, לטובת סרט בן למעלה משעתיים, ללא שום הצדקה.

דפוס נוסף שנשבר, מלבד הזקנקן של סטאלון שנעלם לפתע למרות שנדמה היה שהוא זה שמונע מפניו לנזול לרצפה, נוגע לקודש הקודשים - האקשן עצמו. לא רק ״הבלתי נשכחים״ הוצערו אלא גם קהל היעד, שכן הסרט הנוכחי מדורג PG-13 במקום R, מה שאומר מעט מאוד דם ומינימום ניבולי פה או רגעים מטרידים באמת. אם כך, מי צריך את כל הרפרנסים לסרטי האקשן של שנות ה-80 וה-90, תקופה בה הצופים הצעירים עדיין לא נולדו? האם זה אמור להיות סרט המיועד לאב ובנו, הראשון מתרפק והשני נהנה מהגיבורים המרוטים עד כדי כך שהוא רץ להשלים את סרטי ״שליחות קטלנית״?  איפה האכזריות הצבועה? היכן סצנות האקשן עם הכוריאוגרפיה המושקעת? בכלל, בשביל מה ללהק אמן לחימה על-אנושי כמו ג׳ט לי ולהגבילו לנשק חם בלבד, או לא לאפשר לג׳ייסון סתטהם אפילו רגע אחד של הפגנת כישוריו האקרובטיים?

בלי זקנקן ובלי אנרגיה. סטאלון בסרט

לזכרו של גולן

דבר אחרון שהסרט הנוכחי החריב לחלוטין הוא כל עניין המטא-קולנוע והאינטרטקסטואליות בשקל. הרי ברור שאם ארני אומר לסליי ״אנחנו בעסק הזה יותר מדי זמן״, הוא מתכוון בעצם לגילום כוכבי פעולה, ושעכשיו אמור הקהל ליהנות מכך שפיצח לבדו את ההיקש היענו-מחוכם. זה נחמד פעם או פעמיים, אבל הופך לבלתי נסבל עוד לפני שהסרט מגיע לאמצע. תורם לכך אותו מושג שקרוי בפי כל ״מודעות עצמית״, למרות שהוא חוטא לשתי המילים המרכיבות אותו. כלומר, אם סטאלון מצד אחד יורד על הגיל שלו בדיאלוג עצמו, ומצד שני כותב שוב ושוב תפקידים לנשים צעירות שמסתכלות עליו כזיווג פוטנציאלי - זו בהחלט לא מודעות עצמית. מודעות אין כאן, ולעשות מה שהמעריצים מצפים זה לא ממש עונה להגדרה של ״עצמי״ אם זה לא בא ממך. אם בסרט הקודם ניסו לשלב יורש או ממשיך דרך באופן טבעי (ליאם המסוורת׳), הפעם סטאלון מוציא את עמיתיו לפנסיה מוקדמת (אבל לא את עצמו, כאמור), ומחליף אותם במודלים חדשים שעל האיתור שלהם מתבזבז רבע סרט. נחשו כמה זמן הם מחזיקים מעמד לפני שחיל הפרשים הנושן מגיע בצליעה כדי להציל את היום.

״בלתי נשכחים 3״ הוא החלש שבסרטי הסדרה עד כה, המסמן איבוד כיוון של מפלצות הטסטוסטרון המככבות בו ושל המפיקים כאחד. אפשר לסכם אותו תוך צמצום הסרט לתפקיד של סטאלון, שלוקח על עצמו את דמות הגיבור המיוסר. זה שלא זוכה בבחורה, או בשום דבר לצורך העניין (הבלתי נשכחים עובדים בשביל כסף, אבל החגיגות שלהם צנועות כשל האדם הרגיל), אלא פשוט אסיר תודה על כך שהוא עושה את מה שהוא נהנה לעשות מוקף בחברים. זה מעורר הזדהות, ראוי להערכה, אבל ממש לא מחייב צפייה. אפילו לא של אלה שגדלו על ברכי ״רמבו״ ו״רוקי״. אם אתם בכל זאת הולכים לקולנוע בשביל סליי, הרימו כוס קולה ודלי פופקורן דווקא לזכרו של מנחם גולן ז״ל - התזמון של הגעת הסרט למסכים מחייב זאת.

» בלתי נשכחים 3 – מועדי הקרנה

*#