אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"איש מבוקש מאוד": לא כך נרצה לזכור את פיליפ סימור הופמן

הסרט שמשווק לנו כמותחן ריגול הוא למעשה מורחן של שעמום בכיכובו של הענק המנוח. הסיבות לכך דווקא מאוד מעניינות

תגובות

אם בתי הקולנוע היו מאפשרים לקהל לקנות כרטיס רק לדקות האחרונות של סרט, זה היה יכול להיות פתרון מעולה לבעיה ששמה ״איש מבוקש מאוד״. הסרט מגיע אל בתי הקולנוע עם כל מיני כתרים ומשתתפים שיש לשים לב אליהם כדי לנסות ולהבין את הטון, מה שעשוי להתל בקהל עוד בשלב רכישת הכרטיסים. מצד אחד, זהו סרט המבוסס על ספר של אמן המתח והריגול ג׳ון לה קארה, שספרו "החפרפרת" עובד לקולנוע בהצלחה יתרה ב-2011. מן העבר השני, מדובר בסרטו של הבמאי אנטון קורביין, מהיוצרים האלה שהאשראי שהם מקבלים הוא אולי הכי תמוה בתעשיית הקולנוע של ארצות הברית, אחרי ״האמריקאי״ המפוהק שביים באותה תקופה בערך. בתווך נמצא שחקן ענק ואהוב שהלך לעולמו בטרם עת ומכבד אותנו בהופעה שלאחר המוות - פיליפ סימור הופמן זצוק״ל. כיוון שכניסה לסרט באמצע או ממש לקראת הסוף איננה אפשרית, תאלצו להביא עמכם תעסוקה למערכה הראשונה והשנייה שלו, או לנמנם בהן. לא תפסידו הרבה משום שמדובר בשעמום המחץ, שכן מי שמכריע את הכף לחיוב או לשלילה בשאלת הסרט הוא כמעט תמיד הבמאי. ובמקרה של קורביין זה כנראה פשוט לא יכול להסתיים אחרת מאשר עוד סימן שאלה עצום ומלא תמהון לאוסף הולך וגדל.

» איש מבוקש מאוד - כל הפרטים ומועדי הקרנה» פיליפ סימור הופמן: בין גאונות להרס עצמי

הסרט נפתח עם הגירתו הלא חוקית של איסא קרפוב (גרגורי דובריגין), חצי רוסי וחצי צ׳צ׳ני שאימץ לעצמו זהות מוסלמית, המגיח אל גבולותיה של המבורג, גרמניה. מיד אחר כך אנו פוגשים את האיש שקרפוב יהיה הבעיה הכי גדולה שלו בזמן הקרוב - סוכן הביון הגרמני גונתר בכמן (סימור הופמן) וצוות המודיעין המיומן שלו (נינה הוס, דניאל ברוהל ועוד). בכמן הוותיק והדי שחוק מרגיש בשליטה ומעוניין לפקח מרחוק על תנועותיו של המהגר, מבלי שהאחרון יידע שעוקבים אחריו. בינתיים היעד מוצא מקלט אצל משפחה מוסלמית והסיבה להגעתו למדינה מתבהרת - הוא מעוניין לחבור אל בנקאי (ווילם דפו) שהבטיח הבטחה לאביו של קרפוב, מהסוג ששווה כסף רב. הרשויות הגרמניות בטוחות שמדובר במחבל בפוטנציה, וגם אמריקה דוחפת את האף באמצעות סוכנת מיוחדת ( רובין רייט), הנשלחת אל האזור המתלהט. בכמן אמנם חושב שהוא מפגין איפוק ושליטה בנעשה, אבל ההתמכרויות שלו לאלכוהול ועישון משדרות חולשה שיריביו וגם חבריו יכולים לנצל, בזמן שלמטרה המבוקשת יש תוכנית משלה וסיוע מקומי בדמות עורכת דין קשוחה (רייצ'ל מקאדמס) המתמחה בענייני פליטים.

שחקנים מעולים, במאי איום. "איש מבוקש מאוד" - טריילר:

תחרות ההגייה הביזארית כאמור, זהו סרט שמשווק כמותחן ריגול, כיאה ליצירה המבוססת על ספר של מי שכתב את ״החפרפרת״ המעולה, כשהפעם התסריטאי שהופקד על העיבוד הוא אנדרו בובל (״על סף תהום״). אך למעשה, ״איש מבוקש מאוד״ לא עונה על ההגדרות הבסיסיות ביותר של מותחן. במקרה הטוב זהו ״מורחן״, כלומר סרט המורח את עלילתו באופן לא הומוגני על פני שעתיים תמימות. הסרט אינו איטי ומהורהר כפי שאולי עולה בדמיונכם, אלא פשוט חסר קצב באופן פושע ממש ולגמרי מודע לעניין, מה שהופך את הצפייה לעוד יותר מתסכלת. מצבים שהיו נפתרים בכל סרט אחר בחלופת דיאלוגים מהירה או שתיים-שלוש פעולות זריזות של הדמויות, נמתחים כאן אל מעבר לגבול הסבלנות האנושי. האם זה נעשה כדי להשהות רגעים גורליים? להרדים את הצופים כדי להלום בהם בהפתעה? לא ולא. פשוט עוד מקום לכמה צילומים עם אותה אסתטיקה מאוסה שאינה מחדשת דבר. האם מטרתם של צילומים אלה היא התבוננות בדמויות ומתוך יצירת היכרות מעמיקה יותר איתן? לכידת הפיוטי שבשגרתי? שוב לא ועוד פעם אחת לא. סתם תמונות יפות וריקניות.הגרמנים בסרט מדברים בינם לבין עצמם אנגלית כמובן, בשלל מבטאים משונים, כשהמנצח בתחרות הניב וההגייה הביזאריים ביותר הוא סימור הופמן. בעולם פוסט ״ממזרים חסרי כבוד״ זה פשוט לא מקובל יותר שהמקומיים לא ישוחחו בינם לבין עצמם בשפתם בלי שום סיבה או אפילו תירוץ קלוש, וניסיונות למבטא שיהיה מזוהה עם האיזור הגיאוגרפי בו מתרחש הסרט רק מוציא את השחקנים מגוחכים ואת הצופים מטומטמים בכוח. אלא אם אנגלית בחיקוי של מבטא גרמני מסייע לכם כקהל לזכור בכל סצנה מחדש כי מקום התרחשות העלילה הוא גרמניה. בכל מקרה, זה לא שהיה לקאסט הרבה סיכוי מלכתחילה - קורביין הוא אחד מבמאי השחקנים האיומים שפועלים כיום. במאי שהרבה יותר חשוב לו איך האור נופל על פניהם של שחקניו מאשר שהם לפחות יעמידו פנים כאילו הם מבינים מה קורה בסצנה ומהי הסיטואציה הרגשית או אפילו העלילתית אותה הם משחקים.

משתבחת. רייצ'ל מקאדמס וגרגורי דובריגין, "איש מבוקש מאוד" (צילום: יח"צ)

כיוון שמאוד קשה לכתוב משהו רע על משחקו של פיליפ סימור הופמן, אציין רק שזוהי לא אחת ההופעות הבלתי נשכחות שלו על המסך. הוא נראה סובל גם כשזה לא חלק מהתפקיד וזאת על אף שדמות נרקוטית השבעה מעבודתה ודאי לא דרש מאמץ רב מהשחקן בשלב הסופי של חייו. ישנו יסוד סביר להניח שהוא שתה אלכוהול אמיתי בכל סצנה שניה, ולא את התחליף ההוליוודי המקובל, פשוט כדי להקל על עצמו. בגזרת שחקני המשנה המצב מורכב מעט יותר. מצד אחד, קאנונים כמו דניאל ברוהל מלוהקים לתפקיד שאותו בקלות היה יכול לגלם מעדר גינה. מצד שני, הקשר בין מקאדמס ודובריגין, בעיקר כשרק שניהם על המסך, מוציא מהם את המיטב. מקאדמס רק הולכת ומשתבחת עם הזמן בכל הנוגע ליכולותיה הדרמטיות, למרות שגם במקרה שלה נדמה שמה שבאמת מעניין את הבמאי הוא לצלם אותה עולה שוב ושוב על אופניה, או לסדר את שיערה כך שקצה בודד יציץ מתוך כובעה בזמן נסיעה, היות וכבר עלתה שוב על האופניים. דובריגין הפגין כשרון ב״איך סיימתי את הקיץ״ מ-2010 ומעניק כאן הופעה מצולקת ואניגמטית כמצופה מדמותו השתקנית והמכונסת בעצמה. כשם ש״האמריקאי״ היה הכל חוץ מסרט אקשן בכיכובו של ג׳ורג׳ קלוני, כך ״איש מבוקש מאוד״ הוא איננו מותחן ריגול מרתק לצפייה. למעשה ההיפך הוא הנכון, כשלאחר למעלה משעה או אפילו שעה וחצי מוסבר לנו לפתע שקרפוב הוא רק דג קטן בדרך לתפוס את הכריש האמיתי, כפי שנאמר כבר בטריילר, מה שמעלה תהיות לגבי בזבוז הזמן שלנו ושל הדמויות כאחד עד כה. יכול להיות שזהו ניסיון פסבדו-מחוכם לתעתע בקהל, אבל את זאת השיג הסרט כבר בקופות הכרטיסים, כאמור, כשמכר לנו סרט מתח אינטליגנטי בכיכובו של פיליפ סימור הופמן - האיש שכל רצף תמונות מרצד איתו הופך אוטומטית למסקרן אפילו יותר לאחר מותו. אגב, זהו גם לא באמת התפקיד האחרון שלו, כולל שני סרטי ״משחקי הרעב״ והדרמה ״God's Pocket״. ותודה לאלוהי הקולנוע על כך שזו אינה המצבה של הענק המנוח הזה.

» איש מבוקש מאוד - מועדי הקרנה

*#