אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרומתיאוס: נשים כוחניות ומפלצות נשיות

האסתטיקה המדהימה, המתח היעיל וכמה סצינות מעולות מחפים על הבלבול הפילוסופי וחוסר המיקוד הכללי ב"פרומיתאוס". מעריצי "הנוסע השמיני" מקבלים פריקוול שנוי במחלוקת, בו הנשים מצטיירות כמאיימות מתמיד

תגובות

הצפייה בפרומתיאוס אינה פשוטה, בעיקר משום שהוא נפתח באקספוזיציה שנראית כמעט אינסופית. משלחת מחקר מגיעה לכוכב מרוחק, והחוקרים - שהוקפאו בזמן המסע במשך כשנתיים - מתעוררים לאטם בחללית ויוצאים ממיטות הקרח שלהם. כמו בבוקר שאחרי שתיית אלכוהול מרובה, דיבורם עצל ופעולתם איטית. ייתכן שכך מתחיל מחקר; החוקר - אם באוניברסיטה ואם בתחנת חלל - מתחיל לעיין בדוחות ומהרהר כיצד לדייק בשאלת המוצא. אולי הייתי קצרת סבלנות ברגעים אלו, אבל ייתכן גם ששאלות המוצא הפילוסופיות שמציג הבמאי רידלי סקוט, כמו בלא מעט סרטי מדע בדיוני אחרים - מאיפה באנו ולמה אנחנו מתים, והאם אפשר להימנע מזה? - איכזבו אותי.» פרומתיאוס - כל הפרטים ומועדי הקרנה» מאחורי הקלעים עם רידלי סקוט» הסרטים הלוהטים החדשים של הקיץאבל ממחציתו של הסרט בערך, לא רק שהדיון הפילוסופי מעמיק (ונפתח דיון מרתק אף יותר, מגדרי), אלא גם המתח גובר ו"פרומתיאוס" לופת אותך ואינו מרפה. כשחברי המשלחת מתחילים לחקור את הכוכב, ביתם של בני גזע עליון וקדום שעמם הם רוצים לברר את אותן סוגיות בוערות, הם מגלים שזהו דווקא לא משכנם, אלא מקום נורא הרבה יותר. לא אוסיף על מנת לא להרוס למעריצי סדרת "הנוסע השמיני" - ש"פרומתיאוס" משמש לה כמעין פריקוול - אך אומר כי מה שהם מוצאים שם מעלה תהייה: אם אלוהים ברא את העולם וציווה עלינו, בני האדם, פרו ורבו, למה הוא מציב בפנינו אינספור קשיים ואסונות?שיאו של הסרט בסצנה איומה ומופלאה ביותר, שמפגישה את גיבורת הסרט, החוקרת אליזבת שואו (שמגולמת על ידי נומי ראפאס, כוכבת הטרילוגיה השבדית "נערה עם קעקוע דרקון") עם יצור מפלצתי ולא מוכר. זהו מאבק סוחף ומדמם כל כך, עד כי זעקותיה במהלכו נשמעו לי כאילו באו ממני עצמי. לופת ואינו מרפה. פרומתיאוס - טריילר:כמו בסדרת "הנוסע השמיני", גם את "פרומתיאוס" מאפיין חזון עיצובי מהמם ופסקול עוצמתי. ברור שכדי ליצור ספירה אחרת בחלל, כזו שאנחנו לא מכירים, נדרשת עבודת פסקול מיוחדת במינה. האיכויות האלו איפיינו את כל סדרת הסרטים ההיא ובעיקר את חלקה הראשון, שבוים גם הוא על ידי סקוט, כך שזה לא מפתיע. כשסקוט, לימים אחד הבמאים הגדולים באמריקה ("בלייד ראנר", "תלמה ולואיז" ואפילו מותר להכניס לרשימה הקנונית את "גלדיאטור"), ביים את "הנוסע השמיני" ב־79', היה זה בסך הכל הסרט השני בקריירה שלו, אך הוא נחשב ליצירת מופת משום שהוא המציא שם אסתטיקה חדשה;  עד אז היתה לסרטי המדע בדיוני אסתטיקה מובהקת של שנות ה־60 וה־70 ("2001: אודיסיאה בחלל"), אבל סקוט לקח את המדע הבדיוני למחוזות גותיים, אפלים. עם זאת, האלמנט הבאמת מרתק בסרט הוא הפחד מנשים, ששזור לכל אורכו. מצד אחד, כמו בסרטי הסדרה הקודמים, שוב נבחרה דמות אישה לגיבורת הסרט, היחידה שמסוגלת לגבור על הרוע המפלצתי. מנגד, ביצורים עצמם יש משהו נשי שמאיים לבלוע - באופן מילולי - את הגברים במשלחת. לעתים הם ממש דומים לאיבר המין הנשי. שניים מהחוקרים, שהולכים לאיבוד על הכוכב, נתקלים ביצור כזה. הם מתווכחים בנוגע למינה. "מובן שזו אישה", אומר אחד מהם ומנסה לפתות אותה, כזכר ממוצע, להתקרב אליהם. סופם נקבע באותו רגע. גם לבעליו של התאגיד שמממן את המחקר יש בעיה עם בנות. הוא דאג שמיטת הניתוח למקרי חירום, שנמצאת על הספינה, תהיה מתוכנתת לגברים בלבד ועל אף שיש לו בת בשר ודם, מי שמקבל ממנו יחס של בן אמיתי הוא הרובוט האנדרואיד דיוויד (מייקל פאסבנדר, שאין מתאים ממנו לגלם רובוט).  "פרומתיאוס", אם כך, מציג שאלות רבות ורמיזות מעניינות. לפרקים הוא מבלבל ולא ממוקד, אך הוא מפזר מספיק ערפל שמאלץ אותך להמשיך להרהר בו גם אחרי הצפייה.פרומתיאוס - מועדי הקרנהפרומתיאוס. בימוי: רידלי סקוט. ארה"ב 2012, 124 דקות.

כתבות שאולי פספסתם

*#