אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חטיפה לאור יום: סוכני מוסד במקום ברוס וויליס

הסרט החדש של ברוס וויליס הורג את הכוכב הרבה יותר מדי מוקדם, ומתקשה למלא את הפער. בלי מיסתורין ועם ים של קלישאות, אפשר להתנחם רק במוסדניקים שנראים כמו קיבוצניקים 

תגובות

הבעיה העיקרית בחטיפה לאור יום היא מותו של ברוס וויליס עשר דקות לאחר תחילתו של הסרט. למכור לקהל סרט אקשן עם וויליס, כשהוא מתנוסס בשלטי החוצות ומככב בפרומו, ואחר כך להעלים אותו באופן פתאומי זה מאוד מאכזב, בטח למי שמגיע עם נוסטלגיה לוויליס  של "מת לחיות". לאחר מותו נותר הצופה עם בנו וויל (הנרי קביל), שאמור למלא את מקומו כאב המשפחה ולנקום ב"רעים". אבל לרוע המזל אין שום חוט מקשר בין השניים, האב ובנו; האחד חריף ואמיץ, השני פחדן ותמים, וכעת משנדרש מהבן להילחם ברעים, עולה הציפייה כי במהלך הסרט הוא יתפתח וישתנה, אבל לא כך הוא. וויל חסר הכריזמה נשאר תמים ואיטי כשהיה. נכון, הוא מגיב לאירועים ורץ ברחובות, אבל היש לו ברירה אחרת? יורים עליו, בעוד אחיו ואמו מוחזקים חטופים.» חטיפה לאור יום - כל הפרטים ומועדי הקרנהמותו של מרטין, אב קשוח ורודן שהילך אימה על וויל ואחיו ג'וש - כך עולה מהסצינה המשפחתית הראשונה בסרט - מתקבל אצל וויל בשלווה יחסית. כך גם הגילוי הפתאומי, בתחילת הסרט, שהאב היה איש ארגון הביון האמריקאי ולא איש עסקים, כפי שחשבו. בשלב זה עוד לא ברור אם האגביות ביחסו של וויל לאירועים היא חלק מדמותו או חלק מיחסי האהבה־שנאה לאביו, כיוון שזה הירבה לנסוע לחו"ל ולא שהה מספיק בבית. בהמשך מתברר שהסרט כולו אגבי, וכל הדמויות עוסקות בפעולותיהן באדישות מה. חורה במיוחד העובדה שהסודות של ראשית הסרט, שיכולים היו להוסיף לו דוק של מסתורין, מתגלים מהר מדי, כבר בהתחלה. פעילותו החשאית של האב מתבררת לבן כמה דקות אחרי הפתיחה, שותפתו של האב לפעילות הביון, קלארק (סיגורני וויבר), מתגלה מהר מדי כאויבת ולא חברה, ואפילו האחות החדשה של וויל, שצצה משום מקום, מסגירה עצמה מיד כאחותו. למעשה, כל החלטות התסריט והבימוי בסרט נרפות וחלשות כדמותו של וויל, ואפילו וויבר לא מסייעת להציל את הסרט, כיוון שגם דמותה בנויה כקלישאה של "רעה", ולכן  לא מצליחה לעורר טיפת עניין. להרוג את וויליס. למה בעצם? חטיפה לאור יום:הבמאי מברוק אל מכרי, שזהו סרטו ההוליוודי הראשון (שני סרטיו הקודמים בוימו בצרפת), לקח על עצמו תסריט שבלוני, ביים את המצלמה ואת שחקניו בחוסר התלהבות ניכר, וחטא כשמרח את המוזיקה של הסרט כמו חמאה על לחם - לכל אורכו, כמעט ללא הפוגה, כאילו ניסה לפתור את בעיות הסרט עם מוזיקת סרטי מתח נדושה, שאמורה לעשות במקומו את העבודה.

בנדיטים בעיירת הנופש הסרט נפתח כשמשפחתו של וויל יוצאת לחופשה בספרד. האב מרטין הוא סקיפר חובב, חדור רוח קרב להשיט את היאכטה. הוא מחלק את הסמכויות על הסירה בין שני הבנים. וויל הבכור, שלא מצליח להיפרד מהנייד שלו, נוטש לרגע את ההגה, והאב זורק בכעס את המכשיר לים. וויל שוחה אל החוף כדי להגיע לעיירת הנופש הסמוכה, כדי לרכוש טלפון חדש. בהיעדרו, המשפחה נחטפת. למעשה, הרגע הקולנועי האינטליגנטי היחיד בסרט מתרחש רגע לפני החטיפה. וויל שוחה אל החוף. האב מבחין מרחוק בסירת מנוע קטנה שנראית מובלת על ידי שני בנדיטים, לפי המהירות שבה היא טסה. קאט. הבן עומד על החוף, לאחר שחזר מהעיירה הסמוכה, מבטו אל האופק הריק. הסירה נעלמה.מרגע שוויל מבין שהוא היחיד שיכול להציל את אמו ואת אחיו, הוא רץ ומתרוצץ בעיירת הנופש עד שהוא נתקל בבחורה צעירה ונאה שמתגייסת לעזרתו, שממנה הוא למד שאביו ניהל חיים כפולים. כאמור, הסוד מתגלה מהר מדי, וגרוע מכך: לצופה ברור שזו אחותו הרבה לפני וויל, מה שהופך אותו לדמות נלעגת עוד יותר. וויל מממשיך להתנהג כטיפש, וכאשר הוא סוף סוף מניח יד על המזוודה שאחריה רדף כל הסרט, הוא מאבד אותה כשהוא מתנהג בסנטימנטליות מיותרת (כשאחותו החדשה נפצעת קל) ובשחצנות מטופשת (מול קלראק־וויבר יריבתו). מזל שחבורה של סוכני מוסד ישראלים נחלצת לעזרתו. הסוכנים הישראלים אמנם נראים יותר כמו קיבוצניקים מאשר סוכני מוסד, וגם קריאותיהם "יאללה, יאללה, בואו נזוז" מגחיכות אותם, בטח בעיני הצופה הישראלי, אבל לפחות הם עוזרים לוויל. מוזר שדווקא הישראלים מוצגים כסוכני מוסד טובים, הרבה יותר מהאמריקאים, וזה עוד בתקופה שאחרי הפאדיחה האיומה בדובאי.

חטיפה לאור יום - מועדי הקרנה

כתבות שאולי פספסתם

*#