אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בושה": האח הגדול וסקס לא סקסי

מייקל פאסבינדר הוא לא רק פרצוף יפה, יש לו גם זין ענק. וגם תפקיד ראשי מצויין כגבר רב תסבוכים שמכור למין, אבל לא מוצא פורקן. בין הפורנו, התלותיות שובת הלב של קארי מאליגן והאינטימיות הבלתי מושגת מסתתר ד"ש מהסיקסטיז: עשו אהבה

תגובות

לפעמים מאוד קשה להרגיש שייך למין האנושי, בעיקר כשנראה שכל מה שמעניין אותו זה מין. הקונפליקט בין שתי המילים הללו, שלא לחינם פעורה ביניהן תהום של רווח בודד ואין הן מחוברות במקף, מתחדד ומצטלל בסרטו החדש של האמן-שהפך-לבמאי סטיב מקווין, בושה שמו.

אבל הקונפליקט נוכח בחיינו כל העת, אפילו בפריים טיים של הערוץ הנצפה במדינה. לפני מספר שבועות חבר שאל אם כבר ראיתי את הנאום של סער מהאח הגדול, בו הוא מתמודד לבדו מול עדר של ימנים - ויכול להם. כשבדקתי את העניין - כיוון שלצערי אינני צופה בתוכנית - נוכחתי לדעת שמדובר בשיחת היום. הרשת הייתה מוצפת בתגובות לאירוע הפוליטי, בנוסח "סער הצליח לעמוד בגבורה ולשאת נאום שמאלני לעניין". המשך המשפט הקודם חשף כי הוא עשה את כל זה ללא חולצה. מבט מעמיק יותר גילה כי התגובות התמקדו יותר בפיגורה של הדובר מאשר בדבריו. אחרי עוד אכזבה מן הרדידות והשטחיות המהוות את הבסיס לחברה בימינו, נזכרתי בדוגמה טריה יותר לנקודת המבט הציבורית והפופולרית הזו - האובססיה לחזות בכוכבי קולנוע עירומים.» בושה - כל הפרטים ומועדי הקרנהולסיפוק האובססיה:» קירה נייטלי מתערטלת» מישל וויליאמס מתפשטת» בר רפאלי הישר מהמקלחתבשביל לראות כמה גדול צריך ללכת לקולנוע. "בושה":

מאז שנחשף בפסטיבל ונציה לפני כחצי שנה, "בושה" הוא קודם כל הסרט שבו נחשף איבר מינו של המטאור הקולנועי מייקל פאסבינדר, כמו גם ערוותה של השחקנית העולה קארי מאליגן. שני פרפורמרים בהתהוות, שני סמלי סקס בפוטנציה. כך משווק הסרט באופן בלתי אמצעי, כך הוא מועבר מפה לאוזן – הסרט שבו שני כוכבים חדשים וזוהרים מתפשטים ואף מנהלים חיי מין פעילים (אבל לא זו עם זה). הרי אף אחד לא ירצה לראות יצירה נועזת ודקונסטרוקטיבית על הגבר האורבני העכשווי, אבל כולם ישמחו לנעוץ מבט בין הרגליים של השחקן הלוהט. מכיוון שבקרב הזה אין לנצח, הברירה היחידה היא להצטרף לצד המביס. אז אין ספק כי "בושה" הוא הסרט שמוכיח באופן חד משמעי כי מייקל פאסבינדר הוא לא רק פרצוף יפה. יש לו גם זין ענק.הכמיהה לקרבה  פאסבינדר מגלם את ברנדון סאליבן, גבר ניו-יורקי בשנות ה-30 לחייו. הוא חי טוב, עובד במשרד גדול ומחליף בחורות כמו גרביים. וגם בחורות בתשלום. וגם כאלה שמספקות את השירות דרך האינטרנט. בין לבין, כשהוא ממש חייב, הוא ניגש לבדו לשירותים המשרדיים. בדיוק כאשר הוא נמצא על סף איבוד שליטה בנושא המכתיב את שגרתו, אחותו סיסי (קארי מאליגן) מגיעה לביקור. מערכת היחסים הלא פתורה בין השניים, אשר תתבהר במהלך הסרט, כמו גם הניגוד הקיצוני בין האופי וסגנון החיים הכה שונה של שתי הדמויות – יובילו את גיבורנו למסע התפרקות גופנית ונפשית.

בכל תקציר ובכל כתבה על הסרט הוזכרה בקפידה ה"עובדה" שמדובר בסרט על מכור למין. אבל כדי להעמיד דברים על דיוקם, גם אם זה אומר להחריב את המסיבה - “בושה" הוא אחד הסרטים הכי לא סקסיים שראיתי בחיי. ומכיוון שיש בו המון המון (המון) סצינות סקס, בוטות או מרומזות, אין ספק כי מדובר בבחירה של היוצר. מי שיגיע כדי להתגרות, ימצא את עצמו די נגעל בסיום, היות שהבמאי דווקא רצה להגיד לו משהו. התפרקות גופנית ונפשית. מייקל פאסבינדר (צילום: יח"צ)באופן אישי, מה שהצלחתי לשמוע בין הגניחות הוא שמדובר בסרט על אדם שמפחד מאינטימיות. הוא רוצה בה מאוד, אבל לא מצליח להתגבר על החשש, ולא יודע איך להשתנות. המשגלים המזדמנים מהווים עבורו פורקן הכרחי, חוויה רבת עוצמה הממלאת לרגע את הכמיהה שלו לקרבה אנושית. אבל חום אמיתי מרתיע אותו. ניתן לראות זאת בסצינות המשותפות עם אחותו וכן במערכת היחסים זוגית-נורמטיבית הנרקמת בינו ובין עמיתה למשרד.

מקווין ממשיך לפתח את סגנונו הקולנועי שהחל בסרט הביכורים שלו, “רעב", גם הוא עם פאסבינדר בתפקיד הראשי - שוטים ארוכים, ממושכים, מרשימים, לצד רגעי עריכה פתאומית ורבת עוצמה. הסרט הוא הוכחה לכך שכישרון של במאי יכול לקחת תסריט בינוני ורצוף כשלים, של אבי מורגן במקרה זה, ולחלץ ממנו ייחוד ואמירה.

תורמים לכך גם שני השחקנים הראשיים, אשר מלבד התערטלות פורנוגרפית לחלוטין (בתחילת הסרט פאסבינדר משתין לעיניי המצלמה) גם משתמשים ביכולות הדרמתיות שלהם כדי ליצור את המתח בין שני האחים. פאסבינדר מראה עוד פן של כישרונו הניכר על ידי גילום דמות גבר שנפשו חצויה, כלפי חוץ מאופק וחנוט בצעיף הקבוע שלו, אבל מבפנים כלוא הר געש של רגשות ודחפים. הליהוק של שחקנית שיש בה משהו אובדני ועצוב כמו מאליגן, במקום פתיינית סקסית במובן היותר קלאסי, מתגלה כקריטי. מאליגן מוסיפה אופי לדמות שנכתבה כאוסף מניירות, גם אם לעיתים משחקה מופרז.מפתה להכתיר את "בושה" כחלול או ריקני, שכן זוהי התחושה עימה הוא מותיר את צופיו, במיוחד בעקבות סיקוונס הסיום והשוט הסופי והמצויין. ברם, מילים כאין אלה מעידות לא פחות על המשתמש בהן מאשר על הסרט, אשר ללא ספק כיוון לכך. אוכל להעיד על עצמי שכה פחדתי לקרוא לו כך על סמך תחושתי, עד כי ייתכן וחיפשתי בו משמעויות נסתרות קצת בכוח. אולם, גם אם מניעי החיפוש מלאכותיים, העיקר שהושגה תוצאה. המסר שהותיר בי הסרט הוא - עשו אהבה, לא סקס. אחרת החלל הריק יישאר ואולי אף ייפער. בסוף עוד תמצאו את עצמכם צופים בכוכבי ריאליטי שנושאים נאומים פוליטיים כאשר הם לבושים לגמרי. ואולי אף תאלצו להקשיב לדבריהם.בושה - מועדי הקרנה

*#