"נערה עם קעקוע דרקון": נערה שוודית בהפרעה אמריקאית

הטיפול של דיוויד פינצ'ר במותחן רב-המכר השוודי (וגם בעיבודו הקולנועי המצליח) אולי לא פורץ דרך, אבל לפחות הוא מחזיר את הבמאי המוכשר לטריטוריה בה הוא מרגיש הכי בנוח: אקשן אפל

נטע אלכסנדר, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נטע אלכסנדר, עכבר העיר

כתוביות הפתיחה הג'יימס בונדיות של נערה עם קעקוע דרקון, העיבוד החדש של דיוויד פינצ'ר ("מועדון קרב") לחלק הראשון בטרילוגיה רבת-המכר של הסופר השוודי סטיג לרסון, מנבאות במידה רבה את חוויית הצפייה בסרט כולו: על רקע עיבוד פסיכדלי במיוחד ל-''Immigrant Song" של לד זפלין ושורה של דימויים מתחלפים שכוללים "זרועות" תמנוניות עשויות גומי שחור שפורצות ומשתלטות על המסך, פינצ'ר מבהיר לצופיו שזה ממש לא הולך להיות שידור חוזר של "המקרה המופלא של בנג'מין באטן". כפי שמעריציו של אחד הבמאים האמריקאים החשובים ביותר בהוליווד העכשווית ישמחו לגלות, סרטו החדש חוזר למחוזות האימה והמתח של "שבעה חטאים" (1995), "מועדון קרב" (1999) ו-"זודיאק" (2007), וכמוהם הוא אינו מיועד לבעלי לב חלש.נערה עם קעקוע דרקון - מועדי הקרנה

בדומה ל"הארי פוטר" או "שר הטבעות", גם חוויית הצפייה ב"נערה עם קעקוע דרקון" משתנה משמעותית אם מגיעים לאולם הקולנוע אחרי היכרות עם המקור הספרותי או עם העיבוד הקולנועי השוודי מ-2009. מעריצי "טרילוגיית המילניום" של לרסון עלולים להתרעם על השינויים בעלילה, דמויות המשנה הרבות שהועלמו או העובדה שכמו בכל סרט הוליוודי – הדמויות שוודיות והסיפור מתרחש בשוודיה, אבל כולם מדברים אנגלית אמריקאית ללא שמץ של מבטא.

לעומת זאת, מי שמעולם לא נחשף למעלליה של ליסבת' סלאנדר (רוני מארה, "הרשת החברתית") עלול ללכת לאיבוד באקספוזיציה המתישה שבה אנו מתוודעים לשתי הדמויות הראשיות של הסרט: סלאנדר, האקרית בת 24 עם עבר אפל וחיבה לקעקועים, פירסינג וחומרים נרקוטיים, ומיכאל בלומקוויסט (דניאל – ג'יימס בונד - קרייג), עיתונאי במגזין "מילניום" שהתפרסם בזכות מלחמתו הדון קישוטית בבעלי הון מושחתים ובראשם התעשיין הנס-אריק ונרסטרום, שניצח אותו במשפט דיבה מתוקשר.לא בדיוק נערת בונד. "נערה עם קעקוע דרקון":

חניבעל לקטר היה מסמיק חלקו הראשון של הסרט הארוך למדי (כשעתיים ו-40 דקות) מכין את הקרקע למשימה החדשה והמסתורית של בלומקוויסט: להתחקות אחרי קורותיה של הריאט ונגר, נערה בן 16 שנעלמה במפתיע לפני 36 שנים מביתה שבעיירה הקטנה (והבדיונית) הדסטאד. מכיוון שדודה של הריאט, הנריק ונגר (כריסטופר פלאמר), מבטיח לספק לבלומקוויסט ראיות שיסייעו לו לחשוף את מעשיו הפליליים של ונרסטרום, הוא נוטש את הרומן הסוער שלו עם העורכת הראשית של העיתון (רובין רייט) ועוזב את שטוקהולם לטובת בקתה מוקפת בנוף מושלג ופוטוגני בהדסטאד, עיירה שמאכלסת את רוב בני משפחת ונגר לדורותיהם. בזמן שהעיתונאי האמיץ לומד להכיר לעומק את מחלות הנפש והסטיות של המשפחה – שכוללת, בין השאר, שלושה חברים לשעבר במפלגה הנאצית - סלאנדר עוקבת אחריו מרחוק מטעם חברת האבטחה שעבורה היא עובדת. מבולבלים? ובכן, זוהי רק האקספוזיציה.

משם והלאה הסיפור הולך ומסתבך, סלאנדר ובלומקוויסט מתחילים לשתף פעולה כדי לחשוף את הרוצח הסדרתי שאחראי להיעלמותן של נערות אחרות מאותו אזור, סטיות שהיו גורמות לחניבעל לקטר להחוויר נחשפות בזו אחר זו, רוני מארה חושפת גוף שדוף ונערי וגורמת לקרייג-בונד להיראות כמו נמושה – ופינצ'ר מזכיר לצופיו שטרנטינו הוא לא היחיד בסביבה שיודע לערבב אלימות גרפית עם ציטוטים מהתרבות הפופולארית (ואכן, לעולם לא תוכלו להקשיב יותר ל-"Sail Away" הניו אייג'י של אניה באותו אופן).אומר את המילה האחרונה. דניאל קרייג ב"נערה עם קעקוע דרקון"

אבל נדמה כי גם פינצ'ר יודע שהעלילה רבת התהפוכות היא לא הסיבה שלשמה התכנסנו כאן. הפופולאריות הרבה של סדרת הספרים והסרט השוודי בבימויו של נילס ארדן אופלב לא נובעת רק מהחיצים הרבים שלרסון (שהיה עיתונאי ותחקירן במשך רוב חייו) שולח אל עבר התקשורת, הקפיטליזם החזירי והגזענות והשוביניזם של השוודים. ההצלחה האדירה שהטרילוגיה זכתה לה אחרי מותו של לרסון ב-2004 מתבססת בעיקר על דמותה הכובשת של סלאנדר, צעירה עם ילדות טראומתית שיש לה "גוף של ילדה בת 14" שמוסתר תמיד בבגדים גותיים גדולים למידותיה. אחרי שבילתה את רוב חייה תחת השגחת מוסדות הרווחה, סלאנדר היא אישה שאין לה מה להפסיד. כשהאפוטרופוס החדש שלה, עו"ד נילס ביורמן (יוריק ואן ואגנינגן), אונס אותה באחת הסצנות המטרידות שנראו לאחרונה על המסך הגדול, הצופים יודעים שהיא תנקום בו באופן מטריד אפילו יותר, וכשבחורה יפיפייה מתחילה איתה במועדון ונותנת לה סמים, קל לנחש שבסצנה הבאה השתיים יתעוררו זו לצד זו אחרי בילוי לילי משותף.

מרד הנעורים האלים בהיסטוריה בניגוד לעיבוד הקולנועי השוודי, ששמר על אווירה רצינית וקודרת לאורך כמעט שלוש שעות, הגרסה של פינצ'ר היא אמריקאית לחלוטין - לטוב ולרע. "נערה עם קעקוע דרקון" בגרסת 2011 הוא סרט רב-תקציב עם צילום מסוגנן מאוד, עריכה תזזיתית, רגעים קומיים קטנים להפגת המתח והרבה מאוד קריצות א-לה טרנטינו לתרבות פופולרית, החל מארוחות הילדים של מקדונלדס שסלאנדר מחסלת באדישות בשעה שהיא מפענחת תעלומות בינלאומיות וכלה בשימוש הבלתי פוסק במחשבים ניידים ויותר מדי צילומי תקריב של מנועי חיפוש ותכתובות מיילים (שפינצ'ר מתורגל בהם מסרטו הקודם, "הרשת החברתית").קטנטנה וקטלנית. רוני מארה ב"נערה עם קעקוע דרקון"

בניגוד לנעמי ראפאס, השחקנית השוודית שגילמה את הגיבורה בעיבוד המקורי, רוני מארה מקפידה על מראה שמשלב גותיות עם היפסטריות. אם בסרט השוודי גבה של ראפאס כוסה בכתם דיו שחור ומפחיד שנראה כמו קשקשים של דרקון, בגרסה האמריקאית – שלוותה במסע יח"צנות אגרסיבי והשקתו של קו אופנה מיוחד של H&M – מארה מתהדרת בקעקוע אופנתי של דרקון על כתפה השמאלית ובפירסינג  בפטמה. ההבדל הזה הוא לא רק אסתטי: סלאנדר בגרסת מארה נראית לפעמים כמו ילדה שמשחקת בלהיות "מאגניבה", בניגוד לדמות המורכבת שלרסון היטיב לשרטט בספריו. העובדה שפינצ'ר בחר להוריד סצנות משמעותיות שחושפות את עברה המשפחתי של סלאנדר (והופיעו גם בספר הראשון בסדרה וגם בסרט השוודי) משטיחה את דמותה והופכת אותה למסתורית מדי. מאחר ובז'רגון הוויזואלי ההוליוודי תספורת מוהוק ונטיות דו-מיניות מזוהות אוטומטית עם אישיות "מתוסבכת" ו"חריגה", לא צריך הרבה כדי לקטלג את סלאנדר כקלישאה של נערה בהפרעה. קשה גם להתעלם מהתחושה שההחלטה לא לספר לנו כמעט שום דבר על הרקע של מארה נעשתה כדי להשאיר לצופים טעם של עוד ולספק לגיטימציה לעבד גם שני הספרים הבאים בסדרה.

אבל למרות העלילה הקופצנית מדי, האסתטיקה הנקייה והמטרידה של הסצנות האלימות והאפילוג הבעייתי שמאפשר לגיבור הגברי להגיד את המילה האחרונה (בכל זאת, אנחנו עדיין בהוליווד) – "נערה עם קעקוע דרקון" הוא מותחן אקשן משובח ומהנה שמשלב במיומנות בין "שתיקת הכבשים" ל"זודיאק". מי שיצליח לשפוט אותו במנותק מהגרסאות האחרות יוכל ליהנות מיד האמן של פינצ'ר ומהכימיה המפתיעה בין מארה לקרייג. למי שמחפש דמות נשית מורכבת ולוחמנית, לעומת זאת, כדאי לחפש אותה בספר המקורי ולא בסניף הקרוב של H&M.נערה עם קעקוע דרקון - מועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ