"הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן": הסיוט הכי גדול של הצופה - ביקורת סרטים - הארץ

"הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן": הסיוט הכי גדול של הצופה

הקומדיה הישראלית החדשה בכיכובו של ציון ברוך כל כך גרועה שאפילו אי אפשר לקטול אותה כמו שצריך. אורון שמיר רק רוצה להכאיב לסרט הזה כמו שהוא הכאיב לו

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אורון שמיר, עכבר העיר

בסרט הקאלט הישראלי הגנוז "הטרמפיסט" ישנו מימד של קומדיה שלא במתכוון. רגעים שבמאי הסרט רצה שיהיו דרמטיים, אך מבלי לשים לב או מפאת חוסר כשרון אמיתי יצאו דווקא מצחיקים. כך למשל, לאחר תקרית לא נעימה מתנצל גיבור הסרט בפני אחת הדמויות על "הסצינה הקודמת", באמירה שמקבלת משמעות מטא-קולנועית וגוון הומוריסטי. אך מה קורה כאשר סרט מגדיר את עצמו מראש כקומדיה אך מצליח להצחיק דווקא במקומות בהם הוא לא מנסה? במקרה מסועף זה, התוצאה היא לא פחות ולא יותר מאשר פרודיה על הקולנוע עצמו. בדיחה על סרטים באשר הם סרטים. כזהו סרטו של הבמאי אריק לובצקי ("תמונות יפואיות", "אמא של ולנטינה") המתהדר בשם הבומבסטי הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן (להלן: "סימיקו").הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן - מועדי הקרנה

סימיקו הקטן (ציון ברוך) מסיים בהצטיינות את חוג הקולנוע של המתנ"ס השכונתי ומחליט שזה הזמן המתאים ביותר לצלם את סרטו הראשון. זה לא שיש לו רעיון, אבל התשוקה קיימת. ארוסתו (נטע גרטי) דווקא חושבת שעדיף שיתרכזו בהכנות לחתונה. בעל החומוסיה בה הוא עובד (אורי גבריאל) מציע שיתרכז בעבודה. אבל סימיקו נחוש ומפעיל את כל כוחות ההתעלקות וההתקרצצות שלו. הוא מגייס לסרט שני כוכבים שעובדים איתו בחומוסיה (שלומי קוריאט וסילביה דרורי), כמו גם שחקני משנה מכל רחבי השכונה (ביניהם חן שילוני בתפקיד אחת שמתה להתפרסם) וכמובן מימון וציוד בכל דרך אפשרית. האם סימיקו יצליח לממש את הפנטזיה שלו? האם יאבד את זוגתו, חבריו ואת כל היקר לו בדרך? האם למישהו אכפת?לא מודע למודעות העצמית שלו. "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן":

במאי: אריק לובצקי. תסריט: עממי מאז שזכה לשש מועמדויות בטקס פרסי אופיר האחרון מנבאים ל"סימיקו" הצלחה בקרב הקהל. אחרי הכל, יש בו שחקנים אהובים כמו אורי גבריאל, נטע גרטי ושלומי קוריאט וגם משתתפים נוספים שנוטים להתבלבל בינם לבין שחקנים, כמו למשל ציון ברוך. הסרט נחשב לשובר קופות פוטנציאלי בקנה מידה ישראלי גם בזכות העממיות הכובשת שלו, העשייה השכונתית וגם העובדה שתעשיית הסרטים בארץ עדיין רואה את הקהל כעדר של מטומטמים שמוכנים לשלם תמורת כל פסולת שיגישו להם, בתנאי שהעטיפה יפה והריח לא יישאר אחרי שיצאו מן האולם וילכו לקנות איזה משהו ברחבי המתחם.באיזה מתנ"ס אריק לובצקי למד קולנוע? "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן"

לא לחינם פתחתי דווקא עם "הטרמפיסט", סרט אשר נחשב בעיניי רבים לגרוע ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי. אם ניקח לדוגמא את הטריילר של "סימיקו", נגלה גם בו מספר רגעים בהם משפטים יכולים להיקרא מחוץ לקונטקסט. כאשר דמותו של שלומי קוריאט אומרת "עשיתי טעות עם הסרט הזה", הוא אמנם מתכוון לסרט-בתוך-סרט המניע את העלילה, אבל זה לגמרי נשמע כמו הרהורי ליבו של השחקן עצמו. כאשר אורי גבריאל צועק על ציון ברוך שלא ייצא כלום מהסרט הזה, זה מרגיש כאילו הוא מדבר ישר אליי, הצופה. וכאשר נטע גרטי שואלת בייאוש "מתי הסרט הזה ייגמר כבר?", היא אולי מתכוונת להרפתקה הבדיונית בה הסתבך בן זוגה, אבל בעצם מבטאת בקול רם את מחשבותיהם של הצופים במציאות. מתחשב מאוד ואפילו מפתיע מצד יוצרי הסרט אשר הפגינו חוסר התחשבות מוחלט בקהל במהלך 91 הדקות המביכות עד כדי השפלה וגרימת סבל פיזי ונזק מוחי,  המרכיבות את "סימיקו". וזה לא שאני רוצה את השעה וחצי הזו חזרה. הו לא. אני רוצה את שמחת החיים שלי, את החשק לחיות, את אהבת הקולנוע, את האמונה בכוחו של הקולנוע הישראלי, את האמונה שלי באנושות – בחזרה.

תחתית החבית אתם בטח חושבים שאני צוחק. אז אתם צודקים. ככה זה כאשר ה... דבר שאתה רואה מחליט לקרוא לעצמו סרט, למרות שהקשר היחידי בינו ובין קולנוע הוא האולם בו שניהם מוקרנים. ואם "סימיקו" הוא למעשה פרודיה על קולנוע, כלומר שאי אפשר להתייחס אליו ברצינות, אין ברירה אלא לכתוב פרודיה על ביקורת קולנוע. פשוט לוותר על הדיון שמזמין הסרט בסוגיות כמו האם כל אחד באמת צריך לרדוף אחרי החלום שלו ללא קשר לדרך? האם כל אחד יכול להיות אמן, או כל מה שירצה לצורך העניין? האם הסרט הזה מבין עד כמה הוא איום ופשוט זורם עם עצמו או שאולי הוא חסר מודעות לחלוטין?עדיף שיתעסקו בחומוס. "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן"

במקום כל זה, יגיש המבקר טקסט שנראה רציני, אבל בעצם לא אומר שום דבר. הקורא בו לא יידע מה כל כך נורא בסרט המדובר, אלא רק שהמבקר כל כך סבל ונעלב עד כי הוא איבד כל יכולת ביטוי עצמית. כלומר, לו הייתה לו אחת מלכתחילה. העניין הוא שזה לא משנה. אני יכול לספר שהמשחק חלטוריסטי, שהתסריט הוא ברמה של ציור של ילד בגן חובה, שכל האלמנטים הטכניים יביישו אפילו סרטון שצולם בטעות באייפון בתוך כיס מכנסיים של מישהו ושהבימוי יגרום למנחם גולן לנוע באי נוחות ולאבי ביטר לנענע בראשו לשלילה. אז מה. זה לא אומר כלום. אין שום טעם לנסות להסביר למה וכמה הסרט הזה מחורבן – כי הוא עד כדי כך מייאש.

1. המבקר בן 100!!!!!1

צה לחופש יה זקקקקקקקקקקקקן ציון ברוך המאמי שלי מאושפזת עליךךךךךךךךציונית, 15/12/2011 08:55:32

2. חן שילוני פצצה, הייתי עושה אותה בלי לחשוב פעמיים (ל”ת)הצועד בנעליו, 15/12/2011 12:12:12

3. איזה זכות בכלל יש לך לבקר עבודות של אחרים?!

אתה עשית משהו בחיים שלך חוץ מלקטול סרטים שאנשים עבדו עליהם קשה? תתבייש לך! סימיקו זה אולי לא הטיטאניק, אבל זה סרט מצוין מצחיק ומרגש. אני אהבתי. לייק!לא הבמאי באמא שלי, 15/12/2011 12:34:56

4. לא מסכימהראיתי את הסרט אתמול ואני פשוט בהלם! מה זה הרוע הזה? למה לעשות ככה לאנשים? ברצינות, איך נותנים לדבר כזה לעבור אישור ולהגיע לציבור? פשוט בושה. אני מדברת על הסרט, הביקורת ממש עדינה שלא לצורך. בטח חבר של הבמאי או משהו.ממש לא מסכימה, 15/12/2011 15:12:11

5. "אורון שמיר”?! זה בטוח פסבדונים! (ל"ת)מה קרה לכם הארץ?, 15/12/2011 20:10:026. הכל בגלל הכיבוש (ל"ת)מוני יקים אנטיציוני, פריז, 15/12/2011, 23:57:04

ואם חשבתם שכל זה היה לא מצחיק / גרוע / מיותר / מביך – נסו לצפות בסרט.

הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן - מועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ