"קפטן אמריקה": סרט הקיץ המוצלח ביותר של 2011

הוא אמנם יצא ממש לקראת סוף עונת שוברי הקופות, נעשה בחופזה ועם גיבור-על מיושן - אבל עם הרבה כושר המצאה מחד ובלי התחכמויות מאידך, "קפטן אמריקה" הוא סרט הקומיקס הכי כיפי שיצא השנה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אורון שמיר, עכבר העיר אונליין

בסרט המבוסס על קומיקס, בחור כל-אמריקאי הופך לגיבור על חבוש קסדה ומסיכה ונהיה לכלי חשוב במלחמה של ארצות הברית בנאצים. ברקע – עסקי השעשועים, האישה שהוא אוהב וכמובן, דגל הפסים והכוכבים מתנפנף בעוז. התקציר הזה מתאים בהחלט לסרט הפעולה החדש קפטן אמריקה, אבל מתלבש יפה גם על סרט אחר בשם "רוקטיר", משנת 1991 - ואת שניהם ביים אותו ג'ו ג'ונסטון. אפשר להתחיל לדבר על מה מושך במאים לפרויקטים, אבל יותר מעניין לנסות להבין מדוע ג'ונסטון הוא אחת הבחירות היותר מוצלחות אך הפחות מובנות מאליהן של אולפני מארוול עבור סרט שעוסק בגיבור העל הכי אמריקאי שיש.קפטן אמריקה - מועדי הקרנהאיזהו גיבור? קפטן אמריקה נגד גרין לנטרן

בכורתו של הבמאי הייתה ב"מותק, הילדים התכווצו", מלווה בעוד כמה סרטי ילדים (ביניהם "ג'ומנג'י"). אחר כך הגיעו "שמי אוקטובר", "ים של אש" ובשנה שעברה גם "איש הזאב". לא שוברי קופות יוצאי דופן, אבל סרטים שעשויים כהלכה. הבחירה בג'ונסטון לביים את "קפטן אמריקה" נבעה כנראה מן השילוב שלו בין זריזות ואיכות. ההודעה של מארוול קומיקס על בואו של סרט המאגד יחדיו את כל גיבורי העל האהובים שלה בקיץ 2012 הצריכה הפקה מהירה של סרט סולו עבור כל אחד מאותם הגיבורים שעתידים לשתף פעולה, אך טרם כיכבו בעצם על המסך הגדול. אחרי "תור" בתחילת הקיץ וגם "איירון מן" ו"הענק הירוק" בקיצים שלפניו, המשבצת הפנויה היחידה עבור "קפטן אמריקה" נותרה אוגוסט 2011. בזמן שהוקצב לו, ג'ונסטון עשה עבודה מעולה.נאפה מהר, אבל טעים. "קפטן אמריקה":

שיר הלל לסטרואידים העלילה מתרחשת בתחילתה בברוקלין של שנות הארבעים. בחור צעיר עם בעיות בריאות ופחות מדי בשר על העצמות מנסה להתגייס לצבא ארצות הברית כבר בפעם החמישית. סטיב רוג'רס (כריס אוונס) יודע שהוא כחוש ולא מרשים למראה, אבל לעולם אינו בורח או נסוג מקרב - ואין דבר שחשוב לו יותר מללכת בדרכי אביו המנוח ולהצטרף אל גדוד 107. מה גם שחברו הטוב ביותר, באקי (סבסטיאן סטאן), כבר נשלח אל החזית להילחם בנאצים. דוקטור ארסקין (סטנלי טוצ'י) מתרשם מן הנחישות של רוג'רס הצנום ומציע לו להיות חלק מניסוי מדעי שיהפוך אותו לחייל-על. גיבורנו הנלהב מגיע אל בסיס האימונים, שם הוא פוגש בקולונל פיליפס (טומי לי ג'ונס) וחשוב מכך - בפגי קרטר (היילי אטוול), חיילת בריטית קשוחה ונאה.

אומץ ליבו מחפה על המחסור בשרירים והניסוי אכן הופך אותו לגדול, חזק ואמריקאי יותר מכל חייל אחר. היכולת העל אנושיות החדשות של רוג'רס, המכונה מעתה "קפטן אמריקה", הופכת לגורם מכריע במלחמה בגרמניה. מה גם שהיטלר נראה כמו בעיה פעוטה אחרי שמעיפים מבט מהיר ביוהאן שמידט (הוגו ויבינג), גם הוא חייל-על, רק כזה שבתהליך העבודה עליו משהו השתבש והוא זכה בפרצוף מעוות שמזכה אותו בכינוי "הגולגולת האדומה". מה שבאמת מפחיד היא העובדה שהניח את ידיו על מקור אנרגיה מיתולוגי.יתקשה להסתתר בדרום אמריקה. הוגו ויבינג ב"קפטן אמריקה"

מגרעתו הבולטת של הסרט - היחידה שקשה להבליג - נוגעת לאורכו. ייתכן וזו בעיה שהחלה עוד בתסריט של כריסטופר מרקוס וסטיבן מקפילי, שכתבו את סרטי "נרניה", אך בכל מקרה קצת נמאס מסרטי קיץ שאמורים להיות קלילים במהותם אך נמשכים מעל לשעתיים. התלונה מתעצמת כאשר בוחנים לעומק את הפתיחה המהוססת, עד לרגע שבו גיבורנו הופך לסופר-גיבורנו ומתחיל לבעוט בנאצים. עם זאת, דווקא מספר סיקוונסים שאינם מקדמים את העלילה - כמו הפיכתו של הקפטן לבדיחה הוליוודית-מוזיקלית, תוך כדי שתילה מבריקה של אלמנט הקומיקס בתוך הסרט – הם שמעניקים לו צביון ייחודי, ואף מבדרים כהוגן.

בלי התחכמויות מיותרות לגביי שאר הפרמטרים בסרט אין תלונות. הבימוי של ג'ונסטון משאיר כמעט הכל ברמת הכיפי והמשעשע וסצינות האקשן אדירות. השימוש בתלת מימד הוא מן המוצדקים והמקסימליים ביותר בקיץ הנוכחי והצבעים נבחרו כך שגם סצינות ליליות ייראו נהדר (כלומר, קהות המשקפיים לא פוגמת כלל בהנאה מן הסרט). גם הליהוק מוצלח, מראשון עד אחרון: כריס אוונס עושה אחלה של יפיוף בלונדיני בלי הרבה שכל אבל עם הרבה לב ושרירים, בעוד הוגו ויבינג מבצע חיקוי מעולה של ורנר הרצוג כדי לצקת מעט אופי בנבל הקריקטורי. היתר תומכים היטב מאחור, עם ציון לשבח לטומי לי ג'ונס ועיטור העוז להיילי אטוול על שהסכימה לגלם דמות כה מפוספסת. בונים אותה עבורנו כאשה דעתנית וחיילת לתפארת, אבל חוץ מאגרוף אחד היא לא ממש לוקחת חלק באקשן ומעדיפה את המשרד. די כרגיל בהוליווד, יש לציין.מה? ככה נראה המשרד שלה. "קפטן אמריקה"

הגזרה המרשימה ביותר בסרט היא זו של האפקטים המיוחדים. זה מתחיל עם ההחלטה לשתול דיגיטלית את ראשו של כריס אוונס על גופו של כפיל רזה וחיוור, בסצינות הראשונות בסרט, בעזרת שימוש בטכנולוגיה שסייעה לדייויד פינצ'ר להכפיל את ארמי האמר ב"רשת החברתית" או להזקין את בראד פיט ב"הסיפור המופלא של בנג'מין באטן". התוצאה אמנם נראית מעט משונה, אבל תורמת ליצירת חיבור רגשי בין הצופים ובין הגיבור כבר בתחילת הסיפור. החלפת השחקן הראשי אחרי שלושת רבעי שעה הייתה עלולה להיות קטסטרופלית לחלקו הבא. יתר האפקטים מרשימים מאוד בעיקר משום שהעלילה מתרחשת ברובה בשנות הארבעים, בעולם דיגיטלי שנברא במיוחד עבור הסרט. הריאליסטיות שלהם משרתת את התוכן, כלומר הם אינם העיקר ולכן מרגישים טבעיים יותר מבדרך כלל.לא מזיע מתחת לקסדה. כריס אוונס ב"קפטן אמריקה"

מלבד סצינת הפתיחה, החלק הטוב ביותר בסרט מבחינת תלת מימד מגיע בכותרות הסיום, עם וריאציות גרפיות יפהפיות על כרזות תעמולה אמריקאיות ישנות. בכל מקרה, אתם מוכרחים להישאר עד סוף הקרדיטים המרהיבים, שכן אז מגיעה הסצינה החבויה שכבר הפכה למסורת בסרטים הקשורים אל גיבורי הקומיקס של מארוול שהוזכרו לעיל. הסצינה לא מאכזבת ומתפתחת לכדי הטיזר-טריילר הראשון של הסרט הגדול של הקיץ הבא  - "הנוקמים" של ג'וס ווידון. הצדיעו לקפטן, הוא עשה עבודה טובה.קפטן אמריקה - מועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ