אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"חדר 514": מתח ואירוטיקה בחדר החקירות

סרטו הראשון כבמאי של שרון בר-זיו מציג גיבורה נשית הכלואה בתפקיד גברי ומצויה במשחקי כוח צבאיים מול בכירים ממנה. הלוקיישן המצומצם ובחירות אמנותיות לא קונבנציונליות מאפשרות לעסוק בנושאים פוליטיים ומוסריים ומובילות אל שיא סוחף

תגובות

עיניה של ילדה קטנה מציצות מעל לוח שחמט וידיה מזיזות את החיילים בו. תמונה זו, המצולמת בשחור ולבן, פותחת את הסרט חדר 514, אך לא תחזור יותר. התמונה לא תקבל הסבר עלילתי ולמעשה, סיפור הסרט אינו זקוק לה כלל. אבל היא בכל זאת שם, והיא מעצבת את הצפייה שלנו: "חדר 514" מספר על אנה (אסיה נייפלד), ילדת לוח השחמט שהפכה בינתיים לנערה ומשרתת במשטרה הצבאית. שלושה שבועות לפני שחרורה נכנסת אנה עמוק אל תוך חקירה בעקבות תלונה של משפחה פלסטינית, שטוענת כי קצין סיירת השתמש בכוח מופרז והתעלל בבני המשפחה ללא סיבה מוצדקת. הסרט מתנהל כרצף של חקירות, שאנה מבצעת בתוך החדר הנ"ל בכדי להגיע לאמת. כמו במשחק השחמט ששיחקה בילדותה, היא מנסה לנבא את המהלכים של הנחקרים, ללחוץ על הנקודות הרגישות שלהם ולשאול את השאלות הנכונות כדי להשאיר אותם חשופים ולנצח במשחק.» חדר 514 - כל הפרטים ומועדי הקרנה

תחילה היא מתשאלת את הסמל נמרוד (גיא קפולניק) אותו היא מנסה לשכנע לדווח על מקרה האלימות. אחריו היא פוגשת את הקצין דוידי (אודי פרסי), המואשם במעשה ורוצה להביא אותו להודות באשמה. שני הגברים יפים ובעלי נוכחות מרשימה, ואחד האלמנטים הבולטים והמרתקים בסרט הוא המתח הארוטי הנוצר בעקבות משחקי הכוח בין החוקרת לנחקרים שלה. אנה היא אישה צעירה, ממוצא רוסי, שלא ראתה שדה קרב. הנחקרים ישתמשו בכל האלמנטים האלה כדי לנסות לגבור עליה, להשפיל אותה ולשבור אותה. העולם הגברי, הצבאי-לוחמני, עוטף את הגיבורה ולוחץ עליה, ובכדי לשרוד ולנצח במלחמת הכוחות היא משתמשת בשפה צבאית ובביטויים מאצ'ואיסטיים כמו "אחי" או "גבר", מנסה להיות יותר גברית וכוחנית מהגברים עצמם. כאשר היא לוחצת על הנחקרים, היא מתקרבת אליהם, נוגעת בהם, מחבקת אותם, מסתכלת להם ישר בעיניים.

כל נחקר הוא מאבק חדש, בדרך לאמת. "חדר 514" - הטריילר:

מה שאמור להיות דו-קרב בין חוקרת ונחקר מקבל גוונים ארוטיים חזקים. למעשה, למרות שמדובר באישה מול גבר, ניתן אף להגדיר את המתח המיני בסצנות כבעל גוון הומו-ארוטי. באופן משונה, חדר החקירות נהפך למעבדת מבחן להגדרות המגדריות המוכרות לנו והופך אותן על פיהן. האישה, העולה החדשה, מתעמתת עם הגבר הצבר, כאשר השאלה היא: מי יישבר ראשון?

זהו סרטו הראשון כבמאי-תסריטאי של השחקן שרון בר-זיו ("בלוז לחופש הגדול"), אשר יצא לצילומים עם תקציב ראשוני ומגוחך של כשבעים אלף שקלים בלבד. הוא אסף צוות שחקנים וצוות מקצועי מצומצם, ובארבעה ימי צילום יצר סרט חקירות מיוחד במינו, המתרחש כמעט כולו בחדר אחד קטן. בהתחשב בתנאי הפקה אלה, "חדר 514" הינו הישג ראוי.

הטשטוש שנוצר בין ארוטיקה לכוחניות מתחזק בזכות הסצנות המופיעות בין חקירה לחקירה. אנה מנהלת רומן אסור עם המפקד שלה, ארז (אוהד הול), שעומד להתחתן. כאשר חדר החקירות פנוי, זוג הנאהבים מתעלס בו. הסצנות המציגות את הרגעים האינטימיים ביניהם טעונות אף הן במשחקי כוח. יש משהו מנותק רגשית בקשר ביניהם. הבמאי מציג לנו סצנת סקס ארוכה במיוחד, מתחילת הפעילות ועד סופה, המציגה לכל אורכה את הדמויות מהמותניים ומעלה. הצופה חייב להיות עד לסקס בין ארז לאנה בזמן אמת, ולו רק כדי להרגיש מבוכה. יש משהו קר, כמעט אנטי-ארוטי במגע ביניהם. עולמו של "חדר 514" הוא עולם קר ורווי מתחים, שבו כולם כמהים למגע אנושי, להבנת וקרבת הזולת – אך ללא הועיל.

"חדר 514" מאופיין בקונפליקטים ועימותים. עם זאת, פועל הסרט כנגד הדגשת קונפליקטים אלה. העריכה המדויקת, של שירה ארד, כמעט ואינה מעמתת בין הדמויות. לא נוצר החיבור בין שוט אחד ושוט נגדי המייצר מפגש מותח בין שני הצדדים. להפך, העריכה מכבדת את הצילום הארוך והמתמשך ומאפשרת לשחקנים להפגין את יכולות המשחק שלהם מבלי לעצור. המצלמה עוברת בעדינות בין דמות אחת לשנייה כמעט ללא חיתוכים.

הסיטואציה והאינטימיות הופכות לאירוטיקה. אודי פרסי ואסיה נייפלד (צילום: יח"צ)

גם הצילום עצמו לא מנסה להדגיש את הפערים הדרמטיים בין הדמויות. מדובר בצילום יפה, נקי, בהיר, הפועל נגד ההיגיון המקובל בסצנות חקירה הדורשות צילום אפל ודרמטי. מצלמתו של עידן ששון מעדיפה להתבונן בדמויות מקרוב, עד כדי עיוות פניהן. כאילו מבקשת לראות את הצדדים הפחות מחמיאים ולהתמקד בדרמה הפנימית שלהן, להיכנס אל תוך עורן באופן ליטראלי.

אלמנט המתח בסרט נפגע לעתים בגלל החלטות שכאלה. יש לא מעט "רגעים מתים" בהם הבמאי מבקש לפעול כנגד עלילת המתח כדי לשים דגש על האווירה או על העולם הרגשי של גיבוריו. נראה כאילו בר-זיו אומר לנו שסרטו אינו סרט חקירות, אלא עוסק בדברים חשובים בהרבה. היוצרים פועלים כנגד ה"ז'אנר" בניסיון להגיע לאמירות עמוקות יותר, אך בסופו של דבר נותרת תחושה של חלל שלא התמלא בתוכן הרצוי.

אף שהסרט אינו אחיד, ולא כל הנושאים שבו עולים בצורה ברורה ואפקטיבית, יש לציין שסצנת השיא הינה הישג קולנועי יפה ועוצמתי. כאשר החקירה מגיעה לנקודה הקתרטית שלה, שלוש דמויות נפגשות בחדר החקירות ומנהלות תלת-קרב. כל אחת מציגה זווית משלה על הכיבוש, הצבא והדילמה המוסרית. שרון בר-זיו מנסה בתסריטו לפצח חלק מהדיונים הפוליטיים העכשוויים בנוגע לשירות הצבאי ופעולות צה"ל ולגעת בנקודות הרגישות והקשות ביותר: מהו הגבול בין פטריוטיות ובריונות? כיצד השאיפה לשרת נאמנה את המדינה והצבא יכולה להפוך אותנו לעיוורים בנוגע לערכים אנושיים? במקום לקבל סצנת שיא דידקטית מלאת מונולוגים מפורשים, היוצרים מגישים לנו פיסת קולנוע סוחפת.

"חדר 514" הוא אמנם סרט פוליטי, אך בראש ובראשונה הוא סרט על משחקי כוחות. כל דמות מגיעה לחדר החקירות עם מטרה ומנסה לצאת כשידה על העליונה. אחת השאלות המרכזיות שעולה במהלך הסרט היא שאלת המקצוענות: כל דמות מעידה על עצמה שהיא מקצועית ומנסה להיות הכי טובה במה שהיא עושה. אנה היא חוקרת נחושה ומצוינת, דוידי הוא קצין מצטיין, נמרוד חייל נאמן שמבצע את עבודתו כהלכה ועל פי אמות מידה מוסריים. לא בכדי הסרט מסתיים במשפט "אני עמדתי במשימה". ההצלחה המקצועית ניכרת כערך עליון, אך הסרט שוטח באופן ברור שמה שמוקרב בקדושת המקצועיות וההצלחה הוא הרגישות האנושית. כל אחת מהדמויות, מתוך הרצון להצליח במשימה ולהוכיח את עצמה כחזקה ביותר, נעשית עיוורת לאדם העומד מולה, למחיר הרגשי שדורשים חוקי המערכת. כל הטרגדיות הגדולות המוזכרות והמתרחשות בסרט נובעות מכך שהדמויות שקועות במהלכים שהן צריכות לעשות בכדי לנצח במשחק, לא משנה מה.דמויות שמוגדרות על-ידי התפקיד שלהן. אסיה נייפלד וגיא קפולניק (צילום: יח"צ)

לאורך כל הסרט, הדמויות כלואות במשבצות שלהן. דמותה של אנה כל הזמן בתפקיד: תפקיד החוקרת, תפקיד המאהבת, תפקיד הבת לאם חד-הורית. אך מיהי אנה כשהיא לא בתפקיד? הסרט משקיע רבות בחשיפה של אנה ברגעים שבין לבין: כשהיא נוסעת באוטובוס, כשהיא שוטפת את פניה, כשהיא שותה קפה, כשהיא בוהה דרך החלון. אך בו זמנית, נוצרת תחושה שאנה לא קיימת כשהיא לא בתפקיד אלא כאדם המבקש מנוחה ובריחה.

"חדר 514" נוגע בטרגדיה זו, בה מילוי התפקיד והניסיון לרצות את המערכת, המולדת, הצבא ולהיות "ילדים טובים", מתגלה בסופו של דבר כנושא מחיר כבד מדי. מקצוענות נהפכת לבריונות, פטריוטיות להרסנות והנחישות במילוי תפקיד חברתי למחיקה עצמית וניכור רגשי.

» חדר 514 - מועדי הקרנה

*#