"כמו מישהו מאוהב": פואמה קולנועית יפה

גם אם לא לגמרי ברור מה הרעיון שעומד מאחורי סרטו החדש של עבאס קיארוסטמי, הבמאי האיראני הגולה שצילם הפעם ביפן, אבל השילוב בין יסודות תיעודיים ועלילתיים ומתן דגשים סיפוריים מפתיעים שווים לחלוטין את הצפייה

זהר וגנר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
זהר וגנר, עכבר העיר

עבאס קיארוסטמי הוא במאי שמזמין את צופיו לראות קולנוע אחר, ואף יותר מכך - לחשוב עליו, על הבחירות שבו ועל האופן שבו הוא מספר סיפור. את סרטיו של הבמאי האיראני הוותיק (בן 72) אפשר להגדיר כניסיוניים, אם כי האחרון, עותק נאמן למקור, היה נגיש יותר ולא פחות מופלא מהאחרים. במובן מסוים, סרטו החדש כמו מישהו מאוהב הוא המשך ישיר של "עותק" משום שגם הוא צולם, שלא כדרכו של הבמאי, מחוץ לאיראן, ומשום ששחקניו מקצועיים, להבדיל מהנון־אקטורס שנהג ללהק כשצילם באיראן.» כמו מישהו מאוהב - הפרטים ומועדי הקרנה» כשקיארוסטמי פגש מפיצה ישראלית בקאן"כמו מישהו מאוהב" אינה יצירה מושלמת, ובעיני פחות טובה ומשמעותית מסרטיו הקודמים. ובכל זאת, כדאי מאוד לצפות בסרט, כיוון שמעט סרטים כגון אלו מגיעים לבתי הקולנוע, כשרוב הסרטים המוקרנים דומים האחד לשני עד זרא. אצל קיארוסטמי הצופה מבקר בגן יפני - להבדיל מפארק שעשועים, למשל - שבו הוא יכול לנוח על ספסל ולעקוב במבטו אחר נשירתו של עלה. מי שמכיר את הבמאי ירגיש בבית כבר בסצנת הפתיחה. בעבר נהג לשלב בסרטיו בדיה ותיעוד, ואפילו בסרט הנוכחי, העלילתי במובהק, מורגשים יסודות של קולנוע תיעודי.

כמו לצפות בעלים נושרים. "כמו מישהו מאוהב" - הטריילר:

בבר רועש ואפלולי מבלות צעירות יפניות עם גברים מבוגרים. קולה של צעירה, אחת מיושבות המקום, נשמע כשהיא מתווכחת בטלפון עם בן זוג קנאי. אבל אנחנו לא רואים אותה, אלא את הכיסא הריק שמולה. למי מיועד הכיסא הריק? הוא מעורר סקרנות גדולה, ובעצם מה הטעם להראות את הדוברת, שאותה אנחנו בלאו הכי שומעים?

וברקע שמאחורי הכיסא - הבליינים האחרים. מבחינת קיארוסטמי, האדם שחולף בפריים או נמצא בחלקו האחורי הוא לא פחות "סיפור" מזה שבמרכזו. לקראת סוף השיחה שולח אותה החבר לשירותים ומבקש ממנה לספור את הבלטות ברצפה. מחר ילך לאותו הקפה שלטענתה היא יושבת בו בתמימות עם חברה ויספור את הבלטות גם הוא. הסתבכות. כשמסתיימת השיחה הארוכה מאוד, שבמהלכה יכולנו גם אנחנו לספור את הבלטות בכל רחבי הקפה ולא רק בשירותים, מתיישב בכיסא הריק גבר אחר. זה הבוס שלה, והיא, כך עולה, נערת ליווי.אקיקו - זהו שמה - נשלחת על ידי הבוס במונית ללקוח. במונית היא מקשיבה להודעות שסבתה השאירה לה במהלך היום בתא הקולי של הנייד. הסבתא הגיעה מהכפר כדי לפגוש את נכדתה, והיא מחכה לה על ספסל מחוץ לתחנת הרכבת. כשהמונית חולפת על פני הסבתא - קשישה כפרית כפופה, סלים בידה, והיא מסתכלת לצדדים בדאגה - מתקבל השוט היפה והמרגש בסרט.

סרט מינימליסטי או פואמה דאואיסטית? חלקו הגדול של "כמו מישהו מאוהב" מתרחש במכונית. בתחילה זו המונית שלוקחת את אקיקו ללקוח, אחר כך במכוניתו של טקאשי, הלקוח הקשיש, שמערכת היחסים בינו ובין אקיקו מתפתחת באופן לא צפוי. בכלל, סצנות רבות בסרטיו של קיארוסטמי המינימליסט מתרחשות במכונית נוסעת. לפעמים אפילו הסרט כולו. בסרט התיעודי־אישי "עשר על עשר" הוא מסביר למה: "שני אנשים יושבים בחלל קטן, במושבים נוחים. הזדמנות לדיאלוג אינטימי. הם יכולים להסתכל קדימה, הם יכולים להסתכל האחד על השני, או להפנות עורף ולהביט דרך החלון הצדדי. צפוף. אין להם לאן לברוח, והכי חשוב - אין מקום לצוות בתוך המכונית. הם נמצא ברכב אחר מאחור, המצלמה מותקנת ורצה מעצמה, והשחקנים שרויים בעולמם, ללא הפרעה". גם לכל אורכו של הדוקו האמור, אגב, הוא נוהג במכוניתו ומדבר.אבל לאחר הפתיחה המאוד מוצלחת ומסקרנת, הסרט מאבד תנופה, ונדמה שהוא נוזל לצדדים. לא לגמרי ברור מה הרעיון שעומד מאחוריו ובמה הוא בעצם עוסק. מצד אחד, נכון שקיארוסטמי ידוע כמי שאינו נשען על תבניות תסריט הוליוודיות וייתכן שהתכוון שנתייחס לסרטו כאל פואמה הנושאת מסר דאואיסטי - כוחות מנוגדים קיימים בעולם ואין לקטלגם כרעים או כטובים, אלא לשאוף להגיע לאיזון. אבל מנגד, הדמויות הראשיות חסרות: הגיבורה לא מאפשרת להתקרב אליה או להכירה באמת, והזקן - למעשה הגיבור האמיתי של הסיפור - ממוקם כדמות משנית, וחבל שכך.דמות ראשית מרוחקת ודמות משנית מרתקת. רין טקאנאשי וטדשי אוקונו (צילום: יח"צ)

הסיום מפתיע ומוזר. אקיקו מגיעה אל הזקן. הוא מחמם לה חלב. המיקרו מצפצף ומודיע שהחלב התחמם. בבניין ממול ילדים קטנים פוצחים בשירה. משהו זוועתי, אך יחד עם זאת בנאלי, עומד להתרחש . אבל קיארוסטמי בוחר לסיים את הסרט לפני שהסוף בעצם מתרחש, ומותיר אותנו לשער בלבד.

» כמו מישהו מאוהב - מועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ