אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"סקייפול": ג'יימס בונד כמו שמעולם לא ראיתם

בסרט ה-23 במניין הסדרה הופך המרגל המפורסם מאייקון לבן אנוש ומשכיל לערבב היטב בין האסכולה הישנה לחידושים הכרחיים, בתוספת נבל מצוין בגילומו של חוויאר בארדם. חבל רק שנערות בונד מפוספסות ושאין גאדג'טים או קצת יותר אקשן

תגובות

אם צריך לסכם במשפט אחד את סקייפול, הפרק ה-23 בסדרת הסרטים הארוכה בהיסטוריה של הקולנוע, כנראה שזה יהיה משהו בסגנון "ג'יימס בונד חוזר הביתה". השנה מציין הסוכן הכי פחות חשאי בממלכה הבריטית יובל של ריגול וכיבוש נשים והוא יעשה הכל כדי לא להיראות בן 50. מצד אחד זה אומר התחדשות וחידושים לא מעטים, כולל כמה בעיטות קלות במסורות בונדיות עתיקות יומין, ומאידך ישנה גם לא מעט חזרה למקורות, בתחומים מפתיעים למדי. סדרת ג'יימס בונד מנסה תמיד להמציא את הגלגל מחדש, בדרך כלל על-ידי החלפת השחקן הראשי, אבל גם להישאר נאמנה לעצמה ולמעריציה. זוהי הליכה על חבל דק מאוד, כמעט בלתי נראה וכנראה עשוי סיב משוכלל במיוחד במקרה של 007, אבל ניתן לקבוע כי הבונד החדש מגיע אל הצד השני של אותו חבל בלי יותר מדי מעידות. כלומר, הוא ממזג בין הישן לחדש, מסביר שוב ושוב שכדי ליצור קלאסיקה עכשווית יש צורך ברעננות כשם שחיוני לזכור את העבר ולהתמודד איתו.

» סקייפול - כל הפרטים ומועדי הקרנה

העלילה של הסרט הנוכחי, לפיכך, נתפרה בהתאם. אחרי סצנת אקשן מפעימה וכותרות הפתיחה כמיטב המסורת, הפעם לצלילי שיר של אדל, נחשף בפנינו שארגון MI6 הבריטי נתון בפני מתקפה וירטואלית. נראה כאילו מישהו מבפנים מנסה לערער את שלוותה של M (ג'ודי דנץ'), הבוסית הכל-יכולה של הסוכנות החשאית. כונן קשיח ועליו כל הסוכנים הסמויים נגנב ממשרדי היחידה, ובמהלך ניסיון להשיבו ג'יימס בונד (דניאל קרייג) נורה בידי עמיתה (נעמי האריס) ונפצע אנושות. הוא נחשב כמת במולדתו אך חוזר כאשר שלומה של הבוסית היקרה שלו נתון בסכנה. משימתו היא להתקרב אל אשה מסתורית (ברניס מרלו) כדי להגיע אל מעסיקה (חוויאר בארדם), שנחשב לעומד מאחורי ההתקפות על הארגון שאמור להיות חשאי ומאובטח. ב-MI6 מתמודד גם עם צרות מבית, משום שפוליטיקאי מטעם הממשלה (רייף פיינס) נדרש לפקח על המבצעים עקב הפאשלה שבאיבוד הכונן הסודי.

אויבים מבית ואיומים טכנולוגיים. "סקייפול" - הטריילר:

מבלי להיכנס לספוילרים, העירוב של ישן-חדש ועבר-הווה בסרט עשוי בחוכמה רבה. בין אם בשילובה של מכונית קלאסית, כניסה מפתיעה של נעימת הנושא המקורית, הבחירה בזהות הנבל או להוטוטים עם קונבנציות מוכרות של סרטי בונד. הרבה גבות הורמו כאשר את M, המפקד הישיר של 007, נבחרה לשחק אישה בסרטים הקודמים (עוד בתקופת פירס ברוסנן כבונד, למעשה). כעת הכל מתבהר. למעשה, בסיומו של הסרט הנוכחי מתברר לגמרי המהלך אותו ניסו קברניטי הסדרה להשיק עם "קזינו רויאל" לפני שש שנים, ולהמשיך עם "קוואנטום של נחמה" לאחר מכן. וזהו חתיכת מהלך אמיץ, ספק מטופש.

» "קזינו רויאל" - ביקורת» "קוואנטום של נחמה" - ביקורת

שלושת הסרטים האלה, אשר יכונו "טרילוגיית דניאל קרייג" עד אשר יבואו סרטים אחרים בעקבותם, הם למעשה סיפור מקור (Origin Story) של אחת הדמויות האניגמטיות בתולדות הקולנוע. כנראה בהשראת טרנד סרטי הקומיקס שמצליח מאוד כבר למעלה מעשור, ובאופן פרדוקסלי גם סרטי ריגול עכשוויים כמו סדרת "זהות", שבונד הוא מאבותיה. מדובר למעשה בהאנשה של אחד הגיבורים האולטימטיביים והמוחלטים של האמנות השביעית, כזה שאף פעם לא מזיע, או מזיל דמעה - לא דבר של מה בכך. במיוחד לא כאשר רק לפני חודש, סרט מהנה ומגוחך כמו "השופט דראד 3D" הזכיר לכולנו שגיבור פעולה לא זקוק לשום מניעים פסיכולוגים עמוקים כדי לזכות בלבבות הצופים, אז בטח ובטח אם הוא בא עם הגב והרזומה של בונד, ג'יימס פאקינג בונד. האם אנחנו באמת צריכים לדעת שהוא אלכוהוליסט וסובל מטראומת ילדות?

האופן שבו הסרט נבנה, ובמיוחד נסגר, לא מותיר שום מקום למחשבה בנושא - שלושת הסרטים היו הקדמה למיתולוגיה חדשה של בונד, או אולי לזו שכולנו מכירים אבל מעולם לא עצרנו לשאול איך היא בעצם החלה. בסרט הנוכחי לג'יימס בונד יש עבר, ל-M יש חתיכת היסטוריה והדיון המתלהט שחוזר שוב ושוב בסרט נוגע לעבודת שטח מהאסכולה הישנה מול הפקידות הטכנוקרטית של ימינו. הסרט עושה שימוש מושכל במוטיב זה ולא ממהר להכריע בסוגיה, אלא מתענג על המאבק, שמצידו מייצר ניצוצות אשר הופכים בידי היוצרים לפירוטכניקה קולנועית מרשימה.

שני התסריטאים של הסרטים הקודמים בטרילוגיה החדשה, ניל פורביס ורוברט ווייד, שבים לכס הכותבים, כאשר ג'ון לוגאן ("גלדיאטור", "הוגו") מצטרף אליהם הפעם. הבמאי הוא זוכה האוסקר סם מנדז, הידוע דווקא בדרמות כבדות על חיי הבורגנות האמריקאית ("אמריקן ביוטי", "חלון פנורמי") ופחות בחוש האקשן המשובח שלו. קצת מפתיע שהוא זה שאחראי לאחד הבונדים הכי בריטיים זה זמן רב - נסו לספור כמה פעמים נאמרת המילה "Bloody"בדקות הראשונות של הסרט, או פשוט שימו לב לסגנון ההומור היבש והקורקטי.

ברם, הבחירה במנדז נראית מתאימה יותר מכפי שהיה נדמה בתחילה, אם לוקחים בחשבון את המהלך השלם שהובילו התסריטאים - בונד החדש הוא רגיש ופגיע, יש לו רגשות והוא אדם של ממש, עם מכאובים ושלדים בארון. זו גם הסיבה בגינה אני שב ומצדד בליהוק של דניאל קרייג, כיוון שיש לו יתרון יחסי על פני חלק מעמיתיו לתפקיד - הוא יודע לשחק. וקרייג נהדר בסצנות הדרמתיות ואינטנסיבי מספיק ברגעי הפעולה. בכל הנוגע לאינטרקציה עם בנות המין השני הוא די מזייף הפעם, אבל אפשר לסלוח לו משום שאין לו ממש עם מי לעבוד - האריס אנמית למדי בתפקיד סוכנת עמיתה, ומרלו כל-כך מתאמצת להיות סקסית עד כי היא הורסת לעצמה כל סיכוי להיות כזו.

אחד המושמצים שלא בצדק. דניאל קרייג כג'יימס בונד ב"סקייפול" (צילום: יח"צ)

כיוון שהשחקנים הוותיקים, בראשות ג'ודי דנץ' ורייף פיינס, איתנים כמו צוקים, השוס האמיתי של הסרט הוא חוויאר בארדם. לכל מי שהיה ספק בגלל הטריילר (מודה באשמה), בארדם פשוט מעולה בתפקיד הנבל - הוא קריפי עד צמרמורת, תמהוני ברמות הזויות והמתח המיני בינו ובין קרייג פשוט אדיר (אם כי אפשר לזקוף זאת גם לחובתו של הסרט, כאמור). השחקן הספרדי כבר התמודד בעבר בהצלחה עם דמויות נכלוליות ומסתוריות, כאשר הזכורה שבהן היא זו של אנטון שיגור ב"ארץ קשוחה" של האחים כהן, עליו זכה בפרס האוסקר. אבל ההצגה שהוא נותן כאן שונה לחלוטין מבחינת סוג הביזאריות שלה, וחובבי הדירוגים ודאי יקטלגו אותו כנבל המוצלח ביותר בכל סרטי הבונד האחרונים, כולל תקופתו של פירס ברוסנן כ-007.

» מיהו הבונד האולטימטיבי?» ואיך הפך ג'יימס בונד למותג פופ?

הסרט גם לא חף מטעויות, כאשר הקריטית שבהן נוגעת לחוסר אסקלציה משווע בכמות ואיכות האקשן. פשוט לא ייתכן שסצנת הפעולה הכי טובה בסרט היא זו שפותחת אותו. במקום לשמור את הטוב ביותר לסוף, מנדז וצוותו רק מבטיחים ומרמזים על עוד מנה כמו המתאבן שלהם, אבל ממאנים לקיים. אולם, יש כאן עדות לכוחו הנצחי של בונד דווקא בשל צירוף מקרים מעניין: בסרט "חטופה 2", שעלה לאחרונה לאקרנים, ישנה סצנה מצוינת הכוללת מרדף על גגות בתים המחוברים ביניהם. כזו שראינו כבר באלפי סרטים, אבל עם לוקיישן חד פעמי שנצרב בזיכרון. והנה - אותם גגות בדיוק מככבים בפתיחה של "סקייפול", עם הבדל אחד קטן - אצל בונד לא מפחדים לחשוב בענק. זו תמיד הייתה גדולתה של הסדרה הזו. אז אם ב"חטופה 2" ליאם ניסן מקפץ על גגות מדינה ערבית רנדומלית, ב"סקייפול" ידהר דניאל קרייג על אותם רעפים שבירים למראה רכוב על אופנוע, במרדף שהופך מדהים יותר ויותר ככל שהוא מתקדם ואף משלב מגוון כלי רכב מרשים לכדי אורגיית פלדה שאפילו ב"רובוטריקים" לא היו יכולים להמציא. סצנת האקשן של 2012, ללא ספק.

"סקייפול" עלול להוביל כל חובב בונד לפיצול אישיות קל. אין גאדג'טים באופן מוצהר (בן ווישו, בתפקיד קיו, אף מתבדח על כך), נערות בונד הן ממש לא הבחורות הכי שוות ואפילו המרטיני הנודע חולק זמן מסך עם הבירה ששילמה הכי הרבה מבין המתחרות כדי להופיע בסרט למשך שניה וחצי. אז מה מייחד את ג'יימס בונד מכל יתר הגיבורים הקולנועיים של ימינו? כלומר, מלבד לעובדה שהוא האבטיפוס של כולם, כמובן. התשובה היא, אם לשפוט לפי הסרט, שהוא פשוט היה שם קודם, אבל רק עכשיו מעז לצעוד בשבילים חדשים. ובאופן אישי, עבורי זה לא מספיק.

» סקייפול - מועדי הקרנה

כתבות שאולי פספסתם

*#