אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ברקיע החמישי": סרט תקופתי מרשים אך מיושן

העיבוד הקולנועי של דינה צבי-ריקליס לספרה של רחל איתן חיכה שנה שלמה עד שיצא לאקרנים. התוצאה מעוררת רצון לצפות בעוד הפקות ישראליות מרהיבות ומשוחקות היטב, אבל השורה התחתונה של הסרט מעט שוביניסטית

תגובות

לפני למעלה משנה התמודד ברקיע החמישי, בתחרות פרסי אופיר. לאחר מכן הוקרן בפסטיבל הקולנוע ה-27 של חיפה ורק כעת הוא מגיע סוף כל סוף גם להקרנות מסחריות. שלוש שאלות מרכזיות עולות בעקבות הצפייה בסרטה הנוכחי של הבמאית דינה צבי-ריקליס ("שלוש אמהות"), הנוגעות לתזמון הפצתו, הז'אנר בו הוא פועל ובעיקר למסר שהוא מעביר לצופות הצעירות.

» ברקיע החמישי - כל הפרטים ומועדי הקרנה» איך הגיעה צבי-ריקליס ל"ברקיע החמישי"

הסרט - שמבוסס על ספרה של רחל איתן הנושא את אותו השם ואשר עובד לקולנוע בידי עלמה גניבר והבמאית - מתרחש בפלשתינה של שנת 1944. אל מעון לנערות עזובות מגיעה מאיה (עמית מושקוביץ' בהופעת בכורה), שננטשה על-ידי אמה ושאביה מתקשה לגדלה לבדו. היא אמנם לא יתומה, בת ה-13 נותרת בודדה מול חבורת בנות מגובשת למדי שמצבן המשפחתי גרוע משלה. את המקום מנהלים רופא טוב לב (יחזקאל לזרוב) ומספר מטפלות (אלונה איב, תמר שם אור ואסתי זקהיים) כאשר את השגרה מפרים כמה וכמה אורחים: איש עסקים שכוונותיו עמומות (אקי אבני), אשה מסתורית שמוצאת מקלט במעון (רותם זיסמן כהן) וגם ארוסה היפיוף של אחת העובדות (גיא אדלר), בו מתאהבת הגיבורה הצעירה.

אהבות ראשונות ותככים בין נשים. "ברקיע החמישי" - הטריילר:

נכסיו העיקריים של הסרט הם השחקנים והשחקניות. החל ממושקוביץ' הטירונית שנושאת את הסרט על גבה וכלה בשחקנים משופשפים כמו אבני שמפציעים לסצנות בודדות - כולם עושים עבודה טובה, מפיחים חיים בדמויות שנכתבו על נייר לפני חמישים שנה ומצליחים לצאת בשלום מכל שורת דיאלוג שהיא. באופן אישי, הכי התרשמתי מזיסמן כהן, כנראה שחקנית המשנה העסוקה בקולנוע הישראלי (מתי כבר יתנו לה תפקיד ראשי?) וכך עשו גם חברי האקדמיה לקולנוע, שכיבדו אותה במועמדות לפרסי אופיר הקודמים. היא שוב משכילה לברוא דמות השונה מיתר הרפרטואר שלה, ואף אחראית לסצנה החזקה ביותר בסרט, בה היא מהפנטת כזמרת לעת מצוא ששרה לחיילי הצבא הבריטי בבר אפלולי.

השאלה הראשונה שצריכה להישאל בנוגע לסרט הזה קשורה לנושא ההפצה. מדוע רק עכשיו? איך זה שסרט ישראלי מודל 2011 מוצא את עצמו בבתי הקולנוע של מדינתו רק בשלהי 2012? עם ממוצע של סרט מקומי חדש בכל שבועיים שעולה לאקרנים, ניתן היה לחשוב שמפיצי "ברקיע החמישי" ינסו לצמצם כמה שיותר את המרחק בין מועד חשיפתו בפרסי אופיר של 2011 וההתמודדות בפסטיבל חיפה חודש לאחר מכן, לבין היציאה להקרנות מסחריות. חמש מועמדויות לפרס אופיר אמורות לספק מספיק יחסי ציבור, בטח ובטח בהתחשב במומנטום החיפאי. אחרת אין הרבה טעם בשתי המסגרות הללו, לפחות כמקדמי מכירות. והעובדה שהסרט המתין עונת אופיר נוספת לפני שחרורו, כלומר שנה שלמה, מלמדת שייתכן וזו אפשרות קיימת.

המועמדויות הספציפיות מובילות לקושיה השניה שמציף הסרט - הז'אנר בו הוא פועל. מלבד זיסמן כהן, קטף הסרט את שאר המועמדויות שלו בקטגוריות העיצוב האמנותי, עיצוב התלבושות, האיפור והמוזיקה. כולן מאפיינות באופן מובהק סרטים שדי נדירים במחוזותינו - סרטים תקופתיים, המכונים גם "סרטי תלבושות". ואכן, ההפקה בסרט הזה מרהיבה ומוקפדת לפרטי פרטים, בניסיון לשחזר את המלבושים והריהוט של ארץ ישראל לפני שהייתה בה מדינת ישראל ובכך ליצור אווירה ייחודית. את המראות עוטף הפסקול הנפלא שהלחין יוסף ברדנשווילי (המלחין הקבוע של סרטי דובר קוסאשווילי).

הפקה מרשימה ומוקפדת. קאסט "ברקיע החמישי" (צילום: יח"צ)

העובדה שעלילת הסרט מתקיימת באמצע שנות הארבעים, מובילה אותנו לתהיה האחרונה והמהותית ביותר בהקשר של "ברקיע החמישי". אסתכן בכך שיכול להיות ופספסתי לחלוטין את הפואנטה, אבל נשגב מבינתי מדוע אשה כתבה ספר שכזה ושתי נשים נוספות עיבדו אותו מבלי שהדבר יכעיס אותן ולא במעט. רוב הנשים בסרט מוצגות כחלשות במקרה הטוב, או פתטיות ברגעים חמורים ומכריעים יותר. גיבורת הסרט עוברת מסע התבגרות בסיומו היא מפסיקה לחכות לאביה שיבוא לקחת אותה מן המקום הנורא בו היא נמצאת ומשליכה את כל יהבה על גבר אחר שיושיע ויגאל אותה.

אז כן, ברור שאני מבין כי בשנת 1944 אפילו מחשבה על עצמאות והעצמה לא הייתה בגדר הסביר עבור נשים צעירות, וכמובן שלכל אשה יש הזכות לעסוק בחומרים המעניינים אותה ביצירתה שלה. אבל העובדה שסופרת בחרה להנציח את העניין עשרים שנה לאחר מכן ושקולנוענית עשתה זאת בשנית כמעט שבעים שנה אחרי הימים ההם - די מטרידה בעיניי. הייתי שמח לראות נערות צעירות יוצאות מהסרט הזה ומזדעזעות נוכח חוסר האונים של הגיבורה, הרבה יותר מאשר כאלה שיתחילו לפנטז על אבירים וסוסים לבנים שיסחפו אותן הרחק מכאן. אפילו סרטי הנסיכות של דיסני והקומדיות הרומנטיות התפתחו מעבר לשלב זה בשנים האחרונות, אז מדוע לשוב לאחור?

» ברקיע החמישי - מועדי הקרנה

*#