אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ספיידרמן המופלא: אותו הסרט בשינוי גברת

עשור אחרי ספיידרמן הראשון, קשה למצוא הצדקה לאיתחול חדש של עלילות איש העכביש, מלבד הרצון של האולפנים לעבוד על כולנו דרך משקפי התלת מימד. השחקנים אמנם מצוינים, אבל גם זה לא מציל את הסיפור הרגיל של ספיידי בשעת לילה

תגובות

הכתובת הייתה על הטריילר. כבר בשלבים המוקדמים של פרויקט אתחול המותג של גיבור העל "ספיידרמן", ניסו לשווק לנו אותו כסיפור שלא סופר. אסטרטגיה נבונה, כיוון שהסרט החדש מגיע חמש שנים בלבד אחרי סיום טרילוגיית ספיידרמן של שנות האלפיים, ועשור בלבד אחרי שהחלה. סרטי איש העכביש של סם ריימי עדיין טריים בזיכרון הקולקטיבי (אלא אם הדחקתם אותם, כמוני) ונוצר צורך להסביר לציבור מדוע הריבוט הזה היה דחוף לאולפני מארוול וקולומביה. כלומר, מעבר לרצון הברור לעשות עוד כסף מסדרה שנגמרה. הבעיה הקטנטנה עם הרעיון המנחה של למכור לצופי הקולנוע את "ספיידרמן המופלא" כסרט חדש השונה מאוד מקודמו, היא שזהו שקר מוחלט וציני. ספיידרמן המופלא אמנם בהחלט עולה על שלושת הסרטים ההם - משימה קלה מאוד, כל אחד לחוד וכולם יחד - אבל גם דומה להם באופן מרתיח ממש. בעיקר בעניינים בלתי ניתנים לגישור כמו גישה כללית לפרויקט.» ספיידרמן המופלא - הפרטים המלאים» וידאו: היוצרים והשחקנים מדברים

למי שלא בקיא בחומר, זהו סיפורו של תיכוניסט בשם פיטר פרקר (אנדרו גארפילד, הרשת החברתית). הוא יתום מהורים מגיל צעיר וחי עם דודו (מרטין שין) ודודתו (סאלי פילד). קשה לומר שהוא מקובל, אך נדמה שלא ממש אכפת לו. הוא מוצא עניין בבת כיתתו, גוון סטייסי שמה (אמה סטון, בגרסה בלונדינית), המסבכת את חייו במספר דרכים. ראשית, היא האסיסטנטית של מדען בשם דוקטור קורט קונורס (ריס אוונס), העומל על פריצת דרך גנטית שתאפשר להכליא בין זנים שונים. במהלך סיור במעבדה נעקץ פרקר בידי עכביש שתפקד כחיית מעבדה, ומגלה כי יש לו כוחות-על המזכירים תכונות עכבישיות: טיפוס על קירות ותקרות, רפלקסים חדים יותר, עוצמה פיזית ועוד. פרקר מתחיל להילחם בפשע כגיבור-על חבוש מסכה המכונה ספיידרמן, בתחילה ממניעים אגואיסטיים, ומוצא עצמו נרדף על-ידי משטרת ניו-יורק, ברשות קפטן סטייסי (דניס לירי), אביה של אהובתו. כאשר לטאה ענקית ומעוותת מטילה אימה על העיר, ייאלץ ספיידי לגייס את כל כוחותיו כדי להגן על היקרים לו ולפתור בעיה שהוא עצמו יצר.ספיידרמן המופלא - טריילר:

במלטאות מארוול-קולומביה הליהוק היה הנדבך הראשון בסרט שהצית את הציפיות לגאולה. לתפקיד פרקר, בן-עשרה מגניב ושנון אך חננה למדי, נבחר גארפילד שופע הקסם. מישהו שאפשר להאמין לו גם כשהוא מקשקש על מדע, גם כשהוא נבוך מול בנות, גם ברגעים נדירים של ביטחון עצמי ובעיקר כאשר הוא עוקץ את אויביו בסרקסטיות הפרקרית האופיינית. מבנה ושפת גופו הנוירוטיים ואפילו אורך הגפיים שלו משרתים נהדר את ספיידרמן, שילוב בין אדם לפרוק-רגליים תזזיתי. ברוך שפטרנו מטובי מגוויר הרכרוכי.

החלטה נהדרת נוספת של הצוות הייתה להתמקד באהובתו הראשונה של פרקר, גוון סטייסי, במקום במרי-ג'יין ווטסון שעיטרה את הסרטים הקודמים. החלטה שהופכת למושלמת אם לוקחים בחשבון שבמקום אחת השחקניות המעצבנות בהוליווד, קירסטן דאנסט, העזר שכנגד ספיידי היא אמה סטון, כנראה הבחורה השווה ביקום. סטון, כמו תמיד, פשוט מדהימה מכדי להיות אמיתית. קצת קשה לקנות אותה בתור בת 17, אבל לגרום לצופה להרגיש כלפיה בדיוק מה שהסצנה דורשת היא מצליחה בכל פעם, ואין מקסימה ממנה בכך. התסריט אף ניסה לתפור לה דמות חזקה ומקושרת, שעומדת על שלה ויודעת מה היא רוצה - נערה שמסרבת להיות אשת הגיבור ולחכות לו בבית בלילות. גם שחקני המשנה מעולים, החל מאיפנס כנבל מאיים ואפקטיבי, דרך שין ופילד כדודים המייצרים הזדהות מיידית וכלה בלירי, גנב ההצגה הרשמי של הסרט וחתיכת הפתעה נעימה.

על הבימוי הופקד מארק ווב, שהפך להבטחה בעקבות "500 ימים עם סאמר". מעבר לשם משפחתו של הבמאי, זוהי בחירה די לא צפויה ולחלוטין לא מתבקשת. עם זאת, מי שציפה ל"500 ימים עם ספיידי", ודאי ייזכר לאחר הצפייה בעובדה המבאסת הבאה - זהות הבמאי לא באמת חשובה בסרטים של מארוול. ע"ע קנת' בראנה. אווירה חסרת ייחוד בקטע מחשיד שורה על כל סרטיהם, כאילו האולפנים מתערבים באופן ישיר וחותכים אפילו יותר מהמקובל בכל שלבי ההפקה. אם אחרי הנוקמים פעפעה תקווה שלא כך הדבר, שכן היה זה בהחלט סרט של ג'וס ווידון יותר מכל דבר אחר, "ספיידרמן המופלא" מזכיר לכולנו מי פה התאגיד ואיך הוא אוהב את המוצרים שלו. רמז: מושטחים ומפוספסים.כישורי עכביש. גארפילד ב"ספיידרמן המופלא" (צילום: מתוך הסרט)

מלמעלה עד למטה וכך, רעיונות תסריטאים יפים נזרקים לפח בזה אחר זה, כמעט תוך כדי הצפייה בסרט. כמו למשל העובדה שככל שפרקר מתחבר לספיידרמן ומאמץ אותו לחיקו, כך הוא מפתח חיבה לגבהים הולכים ומאמירים, בעוד קונורס עובר תהליך הפוך – ככל שהוא נמשך יותר לצד הזוחלי שבו והופך ללטאה, כך הוא זוחל נמוך יותר ויורד אל ביובי הכרך. מוטיב יפה שמפותח ללא שום צורך או שיא. התסריט של ג'יימס ונדרבילט ("זודיאק"), סטיב קלובס (סדרת הארי פוטר) ואלבין סרג'נט ("ספיידרמן 2 ו-3") פשוט לא מתגבש לסרט הומוגני, או לפחות קוהרנטי לפרקים. הוא מתחיל בטון מאוד מסוים, נוטש אותו לאנחות ולבלי שוב, וממשיך בזיגזג משונה בין סגנונות וקווי עלילה לא פתורים או הכרחיים. אפילו כשמשהו באמת עובד, כמו הקשר ההולך ונבנה בין פרקר וסטייסי, הוא זוכה ליותר זמן מסך מהדרוש ולכן בדיעבד מרגיש מאולץ. ושוב סצנת קליימקס במגדל הגבוה ביותר בעיר? הייתכן שבאמת אין אף אופציה אחרת במדריך לתסריטאי ההוליוודי, שנדמה כי נכתב על ידי סדרת "מת לחיות"?

למרות השיפור היחסי מקודמיו, הסרט בהחלט חוזר על טעויות העבר. שוב ספיידרמן מסתובב ברחובות העיר בלי מסכה כאילו אין לו זהות סודית עליה חובה לשמור בקנאות, כנראה כדי שנזכור את פניו של השחקן. אחד הקטעים המפגרים בסרטים הקודמים – הקורים של איש העכביש – נפתר הפעם באופן הנאמן לקומיקס. הפעם ספיידי יורה את קוריו ממכשיר מכני שפיתח בעזרת יכולותיו הגיקיות. האם העניין מנוצל לצרכי מתח ואקשן? האם נגמרים לו הקורים לפעמים, כמו בקומיקס? לא ולא. המכשיר תמיד פועל, תמיד זמין (גם בלי החליפה) ותמיד טעון במלואו. כי למה לעשות את זה מעניין אם אפשר לשעמם? מאידך, איך אפשר לבוא בטענות אל אולפן שמבטיח לנו את הסיפור שלא סופר, ואז שוכר כאחד משלושת התסריטאים את אותו הבחור שפישל בסרטים מספר 2 ו-3 בסדרה הקודמת? אי אפשר. האשמים היחידים הם הצופים, שקנו את הבלוף ואת הכרטיס. זה לא ש"ספיידרמן המופלא" הוא סרט נורא. רחוק מכך. הוא פשוט לא מקיים את הבטחת המופלאות שטמונה בשמו. או שאולי זה בלתי אפשרי לעשות סרט ספיידמן מדהים באמת. לפחות לא כל עוד מארוול בשלטון.שלוש הערות לסיום:

1. התלת מימד, די כרגיל יש לציין, מכאיב לעיניים ולראש וממש מכהה ומקהה את התמונה. או בקיצור, מיותר לחלוטין מלבד סצנה או שתיים שמשתמשות בו היטב. מיצינו, הטרנד הבא בבקשה.

2. הישארו במקומותיכם כאשר מתחילים הקרדיטים, כי במרכזם משובצת סצנת בונוס.

3. אנשים שבודקים כל דקה את הטלפון שלהם כי הם רוצים להרגיש חשובים ולא שמים לב שקורה פה משהו יותר חשוב מהם, בזמן שהם מסנוורים את כולם ומפריעים לסרט - תמותו. והלוואי שאנשים יבדקו סמסים בלוויה שלכם.ספיידרמן המופלא - מועדי הקרנה

*#