בשם הכסף: יהודה לוי מתרסק באמריקה

עם שחקנים בוגרי "הסנדק" ו"החבר'ה הטובים", הפרויקט האמריקאי הראשון של יהודה לוי נראה כמו סרט סטודנטים עמוס קלישאות נוסח "פנייה אחת לא נכונה, ואתה יכול להתרסק". "בשם הכסף" אכן מתרסק, אבל לפחות לא רק באשמת לוי

חן חדד, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חן חדד, עכבר העיר

בין אם מדובר בתפקיד של גופה או בתפקיד ראשי שכולל גם טקסט, לא מעט סלבס מקומיים מחלקים את חייהם בין הארץ ובין לוס אנג'לס. הם לוקחים שיעורי משחק ומבטא ורצים מאודישן אחד לשני, בתקווה להפוך לחלק מהתעשייה הנוצצת של הוליווד. ההתחלות הקשות של הישראלים בהוליווד

לרשימת השחקנים הישראלים שמנסים את מזלם בעיר המלאכים הצטרף לאחרונה יהודה לוי, עם תפקיד ראשי בסרט בשם הכסף. הסרט שואב השראה מסיפור חייו של הישראלי איז'יק שומוף, שבשנות ה-70 עבר יחד עם משפחתו מישראל ללוס אנג'לס, שם הסתבך עם חבורת גנגסטרים מקומיים. שומוף, שחתום על הפקת הסרט, התעקש על הליהוק של לוי לתפקיד הראשי, והציב סביבו שורה של שחקנים אמריקאים, ששיא הקריירה של מרביתם נרשם לפני כמה עשורים בדמות תפקידים בינוניים-במקרה-הטוב בסרטי גנגסטרים מצליחים. הנבחרת המהוללת (יותר בעבר, פחות בהווה) כוללת את ג'יימס קאן (סוני, הבן ההולל בהסנדק), פול סורבינו (פול סיסרו ב"החברה הטובים"), סטיבן באוור (מאני ריברה ב"פני צלקת") ואדוארד פרלונג, שהתחיל כהבטחה גדולה עם "שליחות קטלנית 2" ו"אמריקה איקס" אבל נעלם מהתודעה לאחר שהתמכר לאלכוהול וסמים קשים.בשם הכסף - כל הפרטים ומועדי הקרנה

לכאורה מדובר בסרט הוליוודי לכל דבר, עם נבחרת שחקנים אמריקאים, הפקה בינלאומית ותסריט בשפה האנגלית, אך התוצאה מזכירה יותר סרט ישראלי דל תקציב ועלילה, עמוס בדמויות סטריאטופיות שמעלות השוואה לסרטי הבורקס של שנות השבעים. בניגוד לסרטי הבורקס ששפעו הומור או לפחות מודעת עצמית, "בשם הכסף" מתייחס לעצמו ברצינות תהומית ולא מצליח להתרומם מעל לדמויות השטוחות, העלילה המופרכת ותצוגת המשחק שרחוקה מלהיות אמינה. בשם הכסף - טריילר:

כל גנגסטר בא יומו סיפורו של אייזק, שבבגרותו מגולם על ידי יהודה לוי, נפתח בתל אביב של שנת 1973. העובדה שכולם בתל אביב מדברים אנגלית מובנת אמנם מטעמי הפקה, אבל לא מועילה לאותנטיות של הסרט. אייזק ממלצר בבר של המשפחה, שחדרו האחורי משמש כקזינו, שם הוא מסתבך עם גנגסטר ישראלי מאיים (פרלונג). לאחר התקרית, אייזק עובר עם משפחתו לארצות הברית ומנסה להגשים את החלום האמריקאי. בעזרת תושיה ואמביציה הוא פותח שורה של עסקים קטנים בתחום המסעדות, וכשהעסקים משגשגים הוא מוכר אותם למרבה במחיר וממשיך לחלומות גדולים יותר על כסף גדול יותר. אבל כל ילד-פשע - בא יומו. כשההצלחה הראשונית מתפוגגת, אייזק מוצא את עצמו מתמודד עם עולם הפשע ממנו ניסה לברוח.לא מעט סרטי גנגסטרים מגוללים את סיפורו של גיבור שמבקש להתרחק מעולם הפשע אך מוצא את עצמו נשאב חזרה לתוכו. ב"סנדק" תיארו זאת היטב עם הציטוט הקלאסי, שנאמר על ידי מייקל קורליאונה בתסכול עצום: "בדיוק כשחשבתי שאני בחוץ, הם משכו אותי חזרה פנימה". אמנם אף אחד לא מצפה מ"בשם הכסף" להיות "הסנדק", אך הסרט גורם לפורמט הפשוט והאפקטיבי לקרוס תחת עומס התרחשויות משוללות הגיון או אמינות. כך למשל, כשאחד הגיבורים נורה בראשו מטווח קצר ובכל זאת נשאר בחיים, קולו של יהודה לוי מרגיע את סימני השאלה שעולים מצד הצופים ומסביר כי "אף אחד לא יודע איך הוא נשאר בחיים... זה היה סוג של נס". נס לא היה פה. בשם הכסף (צילום: באדיבות יונייטד קינג)

פניות והתרסקויות התחושה שמדובר בסרט סטודנטיאלי במקרה הטוב, מתעצמת הודות להחלטה להשתמש בוויס-אובר בכדי להסביר את המתרחש על המסך (עם קולו של לוי בתפקיד המספר). למרות שישנם סרטים שעשו שימוש מוצלח בכלי התסריטאי המיושן ("ממנטו", "מועדון קרב"), "בשם הכסף" חסר את התחכום והמורכבות של אותם הסרטים. לכן, ההחלטה למלא את החורים בעלילה דרך המספר במקום להציגם על המסך היא לחלוטין חסרת הצדקה. הוויס-אובר שבסרט לא רק שלא תורם לעלילה או להעמקת הדמויות, אלא מכביד על המתרחש עם משפטים עמוסי קלישאות דוגמת "החיים מלאים פניות וסיבובים" ו"פנייה אחת לא נכונה, ואתה יכול להתרסק".

גם שאר ההחלטות האמנותיות בסרט שואבות השראה מטכניקות קולנועיות שעבר זמנן, והסצנות הדרמטיות מוצגות בסלואו-מושן שרק מגחיך עוד יותר את המתרחש על המסך. לכל אלה מתווספת תצוגת משחק פלקטית של כוכבי הסרט. חלק גדול מהאחריות לדמויות הקריקטוריסטיות והדיאלוגים המביכים טמונה אמנם בתסריט, אבל הביצוע של נבחרת השחקנים נטול מעוף או רגש שאפשר להזדהות איתו. יהודה לוי בדמותו של גיבור הסרט אמנם שופע כריזמה, אבל המשחק שלו, בעיקר בסצנות הדרמטיות, גס, חסר עומק ונטול ניואנסים. 

לנוכח כל אלה, "בשם הכסף" נופל בקלות לקטגוריה של סרט טראש דל תקציב ונטול יומרה אמנותית. עם זאת, בניגוד לסרטי טראש מוצלחים שהשכילו לאזן את הרישול התסריטאי והעלילה הדלה בהומור עצמי והברקות שונות, "בשם הכסף" לוקח את עצמו ברצינות רבה מדי מכדי שיהיה אפשר לתפוס אותו כבידור קליל וליהנות מהמתרחש בו.

בשם הכסף - מועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ