אורון שמיר, עכבר העיר אונליין
אורון שמיר, עכבר העיר אונליין

אומץ אמיתי: פרויקט מיוחדאומץ אמיתי - כל הפרטים ומועדי ההקרנההאחים כהן - יוצרים עם אומץ אמיתי אמיצות, אמיתיות, נעדרות: הנשים בסרטי כהן הלכו לאיבודאיפה הכסף לבובסקי? הציטוטים הגדולים של האחים כהןהאחים כהן מכרו את נפשם להוליווד

במהלך הקריירה עטורת התהילה שלהם, נגעו היוצרים גו'אל ואיתן כהן בכמעט כל ז'אנר קולנועי אפשרי. הם יצרו במהלך רבע מאה קולנוע בעל חותם אישי מובהק, שבכל זאת זוכר להגניב קריצה אל הוליווד הישנה. "האיש שלא היה שם" הוא מותחן פשע שמתכתב בבירור עם הפילם-נואר, אבל מלא במחוות לסרטי הצלחות המעופפות והמדע הבדיוני של שנות החמישים. "הקפיצה הגדולה" הוא כולו הומאז' לקומדיה ההוליוודית הקלאסית. אפילו יצירות נחשבות פחות, כמו "לקרוא ולשרוף", מושתתות על תבניות טיפוסיות, כגון סרטי הריגול. בכל סרט של הכהנים תמצאו הצדעות מסוגים שונים לסרטים שעל ברכיהם התחנכו הקולנוענים. דווקא עם הז'אנר האמריקאי מכל לא העזו האחים להסתבך. "ארץ קשוחה" בהחלט מהווה סוג של ניאו-מערבון. אבל מערבון של ממש, המערב הפרוע האמיתי, טרם זכה לגרסת האחים כהן. זאת עד לבואו של סרטם החדש, והמופתי כהרגלם - אומץ אמיתי.אומץ אמיתי - כל הפרטים ומועדי ההקרנההאחים כהן - יוצרים עם אומץ אמיתי אמיצות, אמיתיות, נעדרות: הנשים בסרטי כהן הלכו לאיבודאיפה הכסף לבובסקי? הציטוטים הגדולים של האחים כהןהיוצרים טוענים שלא מדובר ברימייק לסרט משנת 1969, עליו זכה השחקן ג'ון וויין באוסקר, אלא בעיבוד מחודש לאותו הספר עליהם מבוססים שני הסרטים. גם הוא נקרא "אומץ אמיתי", מאת הסופר האמריקאי צ'רלס פורטיס. הסיפור נפתח אי שם בשלהי המאה ה-19, עם מות אביה של מאטי רוס (היילי סטינפלד בהופעת בכורה שוות פסלון), אשר נרצח בידי אחד מעובדיו. מאטי רק בת 14, אבל מבינה שאיש מבני משפחתה הנותרים לא ינקום את מות האב. היא יוצאת ללכוד את הרוצח, טום צ'ייני (ג'וש ברולין), ולשם כך מרחיקה מעירה ונזקקת לשירותיו של מורה דרך בטריטוריות האינדיאניות. הוא שוכרת למשימה את המרשל המזדקן רובן "רוסטר" קוגבורן (ג'ף ברידג'ס, שנכנס למגפי הבוקרים של וויין). על אף התנגדותו החריפה, היא מתלוות אליו למסע ואל השניים מתווספת צלע שלישית בדמות טקסס ריינג'ר בשם לביף (מאט דיימון), אשר לו אינטרסים משלו בלכידת צ'ייני המבוקש.צפו בטריילר של אומץ אמיתי :

אם לשפוט לפי ציפיות מוקדמות, לא יהיה מוגזם להגיד שהאחים כהן השכילו להוציא תחת ידיהם מערבון שראוי ועשוי להיחשב בעתיד לאיקוני. זה מתחיל בצילום האפי של רוג'ר דיקנס, הצלם הדי קבוע של האחים, שמציג את אחת מעבודותיו המפוארות ביותר. זה ממשיך בפסקול המשובח של קרטר בורוול, עוד בן בית אצל הבמאים, שעוטף את הסרט באטמוספירה של מיתולוגיה בהתהוות. זה מסתיים בגאונות של האחים בבריאת עולם קולנועי הנאמן גם לפילמוגרפיה האישית שלהם וגם לחוקי הז'אנר אליו הוא משתייך. מחד, אומץ אמיתי מצליח להיות מבדר ומשעשע לאורך כל 110 דקותיו. זה כולל רגעים רבים של צחוק בקול רם וקטעי סוריאליזם כהניים אופיניים (שימו לב להופעתו של "סבא דוב"). מאידך, הכתיבה התסריטאית בו היא מלאכת מחשבת של סאבטקסט ורמזים מטרימים, שכן אין אירוע שקורה בסרט ולא נרמז או נאמר מפורשות בדיעבד ואין הפתעות לצופה המרוכז. בנוסף, הסרט צופן בחובו תובנות ואמירות מעט עמוקות יותר על הנושאים המעסיקים תדיר את יוצריו. (ספויילרים מכאן).

נדמה שאין דבר שאהוב על האחים יותר מאשר לפרק את הז'אנר בתוכו הם פועלים, תוך כדי תנועה, על מנת לצקת לתוכו משמעות חדשה שיש בה לעיתים ביקורת עצמית. בתור סרט נקמה – כזה שהגיבורה שלו מתגברת על משוכות ענק תוך שהיא מונעת אך ורק מעצם תאוות הנקם שלה – הוא די חתרני. בניגוד לסרטים אחרים המשתייכים לסוגה זו, סרטם של האחים כהן לא ממש משוכנע שהמטרה תמיד מקדשת את האמצעים ושהנקמה מזככת את הנפש. נכון, היו כבר סרטי נקמה שהסתיימו עם גיבור מתוסכל, בניגוד לציפיות. אבל לא באנטי-קליימקס המוכר של הכהנים. לא בתחושה שהכל פשוט לא היה שווה את זה, שהקיום הוא כאוס מוחלט וכל החלטה שתקבל תתברר כשגויה בסוף הדרך. בתור מערבון, יש כאן כבר חתרנות של ממש.ילדה בלתי נסבלת ואיש חוק אלכוהוליסט ידוע לשמצה מאחדים כוחות

האחים כהן מציבים במרכז סרטם שלושה גיבורים פגומים: ילדה קשת עורף ובלתי נסבלת, איש חוק אלכוהוליסט ונוכל ידוע לשמצה, וטמבל כל-אמריקאי מהזן הגרוע ביותר – כבוד עצמי בשפע, אבל מודעות עצמית אין. השחקנים שמגלמים את הדמויות הללו, הם שהופכים אותן לברות אהדה. סטינפלד המקסימה מפגינה את השילוב הנכון בין חספוס ועידון, הדרוש כדי שנוכל להיקשר למאטי המעצבנת ושונאת האדם. ברידג'ס נוסך חמימות אבהית ושובבות ילדותית אל גופו המובס ונפשו המושחתת של קוגבורן השתיין. ויימון משחק אידיוטים משופמים כל-כך טוב (הוא עשה זאת גם אשתקד, בסרט "המודיע!"), עד שאין ברירה אלא לחשוש שהוא באמת אחד כזה.

אבל כאשר תתפוגג השפעת הסרט, נסו להסתכל במבט אובייקטיבי על שלוש הדמויות המרכזיות. השוו אותם לחבר'ה הרעים, המתגלים כבועות שמתנפצות חרישית. נדמה שמפחיד הרבה יותר שהחבר'ה הטובים ינצחו ויבנו את אמריקה החדשה. כלומר, שאלו הם האבות והאמהות אשר ייסדו את אמריקה של היום. נסו להקשיב גם לבירבורים של קוגברן, בזמן שהוא רוכב על סוסו כנופש על כסא נוח בחוף הים, ובמיוחד לדמויות המשנה. הם המייצגים את רוח התקופה והם מדברים בשמם של האחים כהן כדי להעביר בין השורות את המסר של הסרט – לא רק שבמערב (הפרוע) אין כל חדש, אפילו פעם חוק לא היה חוק ומילה לא הייתה מילה. בינתיים, כולנו מזדקנים והזמן מחליק מבין אצבעותינו.אומץ אמיתי - כל הפרטים ומועדי ההקרנה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ