התייר: גם הפנים היפות של אנג'לינה ג'ולי לא מצדיקות את הסרט - ביקורת סרטים - הארץ

התייר: גם הפנים היפות של אנג'לינה ג'ולי לא מצדיקות את הסרט

בלי בדל של שנינות, מקוריות, או כריזמה, התייר הוא פשוט סרט מיותר. גם יופיים של הכוכבים הראשיים לא מצליחים להציל אותו. ישי קיצ'לס שולף ציפורניים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ישי קיצ'לס, עכבר העיר אונליין

התייר הוא סרט מיותר. אין שום הצדקה לקיומו. חבל על כל סנט שהושקע בעשייתו, וחבל על כל שנייה שתשקיעו בצפייה בו. הסיבה היחידה שאני עוד נושא אותו איתי במוחי, אחרי שעשיתי את הטעות הנוראית והקדשתי לו שעה וחצי מחיי, היא כדי להזהיר אתכם מפניו. אל תראו אותו. אני יודע שאתם רוצים לראות אותו. גם אני רציתי לראות אותו. איך אפשר שלא לרצות? בכל זאת, מדובר בחבילה מפתה. ג'וני דפ, אנג'לינה ג'ולי, הבמאי של "חיים של אחרים". כמה רע זה יכול להיות, נכון? ובכן, מתברר שזה יכול להיות כל כך רע שאתם לא מאמינים בכלל. ואף גרוע מכך. התייר - מועדי הקרנה

אנג'לינה ג'ולי היא אליס – אישה שכל חייה הן הפקת אופנה מתמשכת. איזו יציבה. איזה בגדים. איזה תחת. כשהיא הולכת ברחוב, כולם מסתובבים כדי להסתכל. גם הנשים. ואם לא די בכך שיופיה גורם לראשים להסתובב, הרי שהיא גם מסתורית.  לראייה, מהשנייה הראשונה של הסרט ניתן לראות כיצד מלא שוטרים סמויים עוקבים אחרי כל תנועה שלה. למה? מה היא עשתה רע? היא מרגלת? היא פושעת? בשניות הראשונות אולי עוד יהיה איכפת לכם. אבל אל תדאגו, זה יעבור.

אז היא עושה את זה. היא שורפת את הפתק, ועולה על הרכבת, ובוחרת לה גבר, ומה אתם יודעים, מכל האנשים בעולם, רצה הגורל והגבר בו היא בוחרת הוא ג'וני דפ. בינתיים, במקביל, כל השוטרים הטיפשים האלה, שעקבו אחריה, ממשיכים לעקוב אחריה, והדבר מוביל עד מהרה למקרה קלאסי של בלבול זהויות. השוטרים סבורים בטעות שג'וני דפ הוא לא ג'וני דפ. במקום זאת הם מתחילים לחשוד כי מדובר בכלל במלבין כספים של המאפיה שגנב ממעסיקיו מאות מיליוני יורו. וזה הרי בדיוק מה שההוא מהפתק רצה שיקרה! לבלבל את השוטרים! וזה לא עוצר שם. כי גם המעסיקים של מלבין הכספים הסורר מקבלים בטעות את הרושם שג'וני דפ אינו ג'וני דפ. וברור שגם הם מגיעים לוונציה כדי ללמד אותו לקח שלא ישכח לעולם. איזה טירוף!

אז השוטרים רודפים אחרי אנג'לינה וג'וני, והמאפיונרים רודפים גם הם אחרי אנג'לינה וג'וני, ובין לבין אנג'לינה וג'וני עושים זה לזה עיניים (ושפתיים) על רקע יופייה הבלתי אמצעי של ונציה. הדיאלוגים הדלוחים והממולמלים שהם מחליפים ביניהם מתנדפים עוד לפני שהם מגיעים לאוזני המאזין (שלא לדבר על הלב או המוח שלו). וסצנות האקשן המעטות שמפוזרות פה ושם מתנהלות במה שנדמה כהילוך איטי. נו, אתם יכולים כבר לנחש איך זה ייגמר? אתם יכולים לנחש איך זה ייגמר? אנג'לינה ג'ולי וג'וני דפ ב"התייר"

אני אספר לכם איך זה ייגמר: בבכי, בזעם, בתלישת שיערות. בטוויסט כל כך צפוי שאפילו תינוק שזה עתה יצא מבטן אימו לא יתקשה לנחש אותו (ועוד לפני שחותכים לו את חבל הטבור). בשאלות כמו "תגידו לי, אתם עושים צחוק?" ו/או "מה? הם רציניים?". שכן "התייר" הוא סרט ללא דופק, ללא השראה, ללא נשמה. אין בו בדל של שנינות, או מקוריות, או חן, או כריזמה, או כיף. למעשה, עכשיו שאני חושב על זה, "התייר" הוא האנטי-כיף. גרסת מאה מיליון דולר ל"מוות מוחי בוונציה", אם תרצו. הכוכבים הגדולים שבמרכזו הם בחזקת אוויר עומד - כאילו הבינו השניים בטעות שדי בכך שיופיעו על הסט ויהיו יפים כשמצלמים. ומשחק בלבול הזהויות הדבילי שמעסיק אותם ואת רודפיהם מעניין פחות מכנס שנתי של רואי חשבון.

קשה להאמין שתסריטאים דגולים כמו כריסטופר מקווארי ("החשוד המיידי") וג'וליאן פלוס ("גוספורד פארק") נתנו ידם לחביצת החרא הזאת. עוד יותר קשה להאמין שפלוריאן הנקל פון דונרסמארק, הבמאי הגרמני של "חיים של אחרים" – אחד הסרטים המרגשים, האינטליגנטיים והמטלטלים שיצא לי לראות בעשור האחרון – הוא האיש שחתום על הזוועה. כי כיצד זה ייתכן?  

על הנייר, "התייר" היה אמור להיות מותחן רומנטי מהזן הקלאסי; מהזן שאינו לוקח את עצמו ברצינות יתרה. אתם יודעים, כמו "מזימות בינלאומיות" של היצ'קוק (במקרה האוטופי), או כמו "כמו יום ולילה" עם טום קרוז (במקרה הקצת פחות אוטופי). אבל למרות כמות הכישרון המפחידה שאכלסה את שני צידי המצלמה, מה שיצא בסופו של דבר הוא סרט שאינו אף אחד מהדברים האלה. קשה לי לחשוב על במאי שהמרחק האיכותי שמפריד בין שני סרטים עוקבים שעשה גדול כמו המרחק שמפריד בין "חיים של אחרים" לבין הסרט הזה. במובן הזה, דומה שפון דונרסמארק קבע סוג של שיא. בכל מובן אחר, למרבה הצער, "התייר" הוא פשוט סרט מיותר. ואם עוד לא השתכנעתם לוותר עליו, כנראה שמגיע לכם. התייר - מועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ