"בעולם טוב יותר": לקח את האוסקר בזכות החשיבות העצמית - ביקורת סרטים - הארץ

"בעולם טוב יותר": לקח את האוסקר בזכות החשיבות העצמית

סוזן בייר, שהייתה פעם במאית מהפכנית, הפכה לדודה הוליוודית. "בעולם טוב יותר", בהתאם, הוא סרט נפוח ומטיפני. אז מה אם זה מה שהביא לה אוסקר

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
זהר וגנר, עכבר העיר

אין זה מפתיע שהבימאית הדנית סוזן בייר זכתה באוסקר הזר על בעולם טוב יותר, שכן זהו מסוג הסרטים שהוליווד אוהבת לאהוב. סרטה של בייר הוא סרט "גדול" ו"חשוב" - שלא לומר פומפוזי - העוסק בשאלת מוסר תנ"כית: כיצד אדם אמור להתמודד עם תקיפה והאם יש מקום לתגובה של נקמנות? הבעיה ב"בעולם טוב יותר" היא שהרצינות התהומית שעמה ניגשת בייר לפתור את הסוגיה הופכת את הסרט לדיון אקדמי, להגשה קולנועית של רעיון פילוסופי. כאילו נדמה שנתכנסנו כאן כדי ללמוד ולהשכיל, ולא כדי לראות קולנוע.בעולם טוב יותר - כל הפרטיםאנטון הוא רופא שמחלק את זמנו בין ביתו הפסטורלי שבדנמרק ובין מחנה פליטים בסודן. אשתו מריאן מגדלת את שני ילדיהם לבד רוב הזמן. כשאנטון מגיע לביקור בבית המשפחה הוא יוצא לגינה עם שני ילדיו, שם תוקף אותו בריון בנוכחות הילדים. אנטון נמנע מעימות ופורש מהזירה. ילדיו של אנטון המומים לגלות שאבא שלהם פחדן. כדי להוכיח להם שהוא לא, אנטון מחליט לחזור איתם לביתו של הבריון. הלה מתפתה מיד להכות את אנטון ואילו האחרון לא זע ולא נע, ואינו מרים את ידו ולו פעם אחת. אליאס, בנו הבכור של אנטון, לא משתכנע  מהמסר. בעיניו אביו הושפל והוכה, והוא רוצה את נקמתו. מיותר לומר שהאלימות של אליאס תחזור אליו בסופו של דבר כחרב פיפיות.דיון אקדמי במקום סרט. "בעולם טוב יותר" - טריילר:ואילו במחנה הפליטים שבאפריקה עומד אנטון מול אותה הסוגיה, והפעם היא אף מורכבת יותר. כרופא הוא נאלץ להחליט האם לטפל באיש אלים, שרצח באכזריות נשים הרות לשם השעשוע והריגוש שבדבר. הסיפור האפריקאי קיצוני ופורנוגרפי אף יותר, אבל בסופו של דבר מתעוררת שוב התחושה שזו הדגמה של דילמה. כך נפגעת היכולת להזדהות רגשית עם הגיבור, שכן הגיבור האמיתי של הסרט הזה הוא בעצם רעיון.דוגמה 95 אאוט, דוגמטיות אין תחושת הריחוק הרגשי מהסרט נוצרת גם בגלל האופן שבו מצולמת אפריקה. הצילומים המאוד אסתטיים של מחנה הפליטים מדיפים ריח רע של קולוניאליזם ופטרונות. אחד השוטים המטרידים במיוחד, שחוזר בסרט כמה פעמים, היא התמונה הכל כך קלישאתית שבה רואים את הגיבור נוסע בטנדר במדבריות סודן, משאיר מאחוריו שובל של אבק, כשילדים סודנים מלוכלכים רצים אחריו בצעקות גיל, קוראים במקהלה מתוזמנת היטב "האו אר יו". ההתפייטות של בייר כבר יוצאת משליטה כשהיא מצלמת שוט של ילד אפריקאי דרך מעטה אמיתי של קורי עכביש.אנטגוניזם עולה גם לנוכח הסצנות שמתרחשות בדנמרק, בעיקר בשל אפיון הסביבה האנושית כקודרת וחסרת חיים. מנגד, ייתכן שכך באמת נראים החיים בדנמרק. הבתים מעוצבים כחדרי תצוגה של איקאה והילדים אינם צוחקים לעולם. הם קפואי מבט ומותשים. מוזר שבמאית שחברה בתחילת דרכה לתנועה קולנועית מהפכנית כמו דוגמה 95, בהנהגת הקולנועןלארס פון טרייר, הפכה בסופו של דבר לדודה הוליוודית. מיומנת יותר, וירטואוזית כמעט, אבל דודה הוליוודית.

ערבים טובים: האם הוליווד מוכנה למוסלמים?בעולם טוב יותר - כל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ