"אליסיום": גזענות במסווה של הומניות הוליוודית

ניל בלומקמפ התכוון להעביר מסר הומני כמו שניסה ב"מחוז 9" על מדוכאים שיכולים לנצח, אבל בפועל הוא נותן רק לשחורים והיספאנים לגלם את הנחשלים ולשחקן הלבן ביותר מאז טום הנקס (מאט דיימון) את המנצחים

אור סיגולי, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור סיגולי, עכבר העיר

זו כבר עובדה. קיץ 2013 הוא מהטראגיים שידעה הוליווד. הוא אמנם נפתח בתרועה עם ״איירון מן 3״ (נכון נראה כאילו עבר המון זמן מאז?) אבל מאותו הרגע, להוציא כמה סרטי אנימציה, כל הפקות הענק שהאולפנים בנו עליהם כמקור לרווחים אכזבו במקרה הטוב או התרסקו לגמרי במקרה הרע. לוס אנג׳לס בפאניקה: נבואות זעם של סטיבן ספילברג על עתיד הקולנוע שטפו את הרשת, הבמאי סטיבן סודרברג שרף את כל הקשרים בהרצאה מפורסמת, וג׳וני דפ לא למד מרשף לוי והתחיל לזרוק בוץ על מבקרים ששחטו את ״הפרש הבודד". אוגוסט הוא הסיכוי האחרון של תעשיית הסרטים לצאת בטוב מהמשבר הזה. החודש התחיל טוב דווקא עם "פסיפיק רים" המעולה (שגם הוא אגב לא מצדיק את ההשקעה בקופות בינתיים) ואת מעט התקווה שעוד נותרה נשאר לתלות באליסיום.» "אליסיום" - מועדי הקרנה

״אליסיום״ הוא סרט אקשן ומדע בדיוני בכיכובו של מאט דיימון ובבימויו של ניל בלומקמפ, שבשנת 2009 סחף את העולם עם סרט בסגנון זהה בשם ״מחוז 9״. הסרט היה לאחד המדוברים באותה שנה ואפילו הועמד לארבעה אוסקרים (סרט, תסריט, עריכה, אפקטים) כאשר לפחות שניים מהם היו הגזמה פראית. אז כן, גם מי שלא ממש העריץ את הסרט, היה קשה שלא להעריך את ההפקה המרשימה שנעשתה באמצעים יחסית דלים, ובמיוחד את השחקן הראשי שרלטו קופלי אשר מככב גם בסרט החדש.

יש לא מעט קווי דמיון תכנים וצורניים בשני הסרטים: ״אליסיום״ גם הוא מספר על אדם לבן ופשוט שחי תחת שלטון מושחת, עובר טרנספורמציה פיזית כפויה ונלחם בכוחות הגדולים אליהם שאף להשתייך בתחילת הסרט. גם כדור הארץ האפוקליפטי בו מתרחש הסרט מזכיר את הגטאות של ״מחוז 9״ והשוטרים הרובוטיים והחלליות הקטנות נראות לקוחות מאותו עולם.

על פניו, ל״אליסיום״ יש את מה שצריך כדי לעבוד: עולם אפוקליפטי אך זהה לשלנו, גיבור שקל להזדהות אתו (דיימון), שני רשעים מצויינים (ג׳ודי פוסטר ושרלטו קופלי) וצוות אנשי אפקטים שיודע לעשות את העבודה. הבעיה היא שכל הדברים האלה ביחד לא מתלכדים לסרט אחיד, והכל מרגיש מחופף ותפור בגסות לסרט מדע בדיוני שנראה בעיקר כמו טלאים של סרטים אחרים. עיצוב העולם נע בין ״השופט דראד״ ל״וול-אי״, מכונות ריפוי שלקוחות מ״פרומיתאוס״, תאונת מפעל שכבר ראינו כמוהה ב״השומרים״, ומי שנהנה ב״וולברין״ האחרון ישמח לדעת שגם פה יש איש-רובוט ענק עם חרב.הכל מהכל ועוד קצת. הטריילר לסרט:

אחת הבעיות המרכזיות היא שהסרט מתרחש בעולם שהחוקיות שלו לא ברורה או סתם לא קיימת. כמובן שאין שום בעיה עם דברים לא הגיוניים בסרטים אבל ברגע שהסרט לא נאמן לעצמו, זה מרגיז. ״אליסיום״ מפוצץ בדברים כאלה. כל גאדג'ט פועל או מפסיק לפעול לנוחיות התסריטאים, דמויות יודעות פתאום דברים שאין שום סיכוי שהן יכולות לגלות לבד, כשרימון מתפוצץ רק הניצבים הלא חשובים מתים והגיבור שעומד ממש באותו מרחק לא נשרט, דמויות גוססות מפסיקות לגסוס ואז חוזרות לזה ואז מפסיקות, ומהלכי עלילה מוזרים מחכים מעבר לכל פינה.

יש עוד בעיות רבות לסרט. למשל, מאט דיימון, שחקן נהדר בדרך כלל, עושה את עבודתו האנמית ביותר עם האין-דמות שהוא קיבל כאן. אבוקדו ממוצע היה עושה את התפקיד באותה מידה של עניין. עם זאת, הבעיה הכי רצינית שלי עם ״אליסיום״ היא בעיה מהותית בהרבה והיא זהה לבעיה שפסלה בעיניי את סרטו הקודם של הבמאי.

ב״מחוז 9״ יצר בלומקמפ אלגוריה המקבילה למולדתו, דרום אפריקה בה הלבנים המתנשאים מתייחסים לאוכלוסיה השחורה כתת-אדם, כאנשים נטולי זכויות, ונותנים להם להירקב בגטאות. בעולם הקולנועי של בלומקמפ, את הלבנים מייצגים שחקנים לבנים ומרשימים, ואת האוכלוסייה השחורה מייצגת... קבוצת חייזרים בצורת מקקים עצומים. כלומר, בלומקמפ אולי רוצה להגיד שכולנו אנושיים ושווי זכויות, אבל על הדרך משווה את מדוכאי דרום אפריקה ליצורים בעלי פיזיות מחליאה. קצת הורס את הקונספט ההומני שלו.

הדבר קורה פחות או יותר גם ב״אליסיום״. החברה העליונה היא לבנה וצחורה ומושלמת פיזית, אבל כל - ואני מתכוון כל - החברה הנחשלת מורכבת אך ורק מהיספאנים ושחורים. כל הפושעים, הנכים והעניים בעולם הם מיעוטי צבע-עור. התמונה הכללית שמתקבלת היא בעלת תפיסה מאוד גזענית. והדבר הכי גרוע: האם זה אומר שגם גיבור הסרט הוא היספאני או שחור? לא, חלילה. הוא מאט דיימון, השחקן הכי לבן מאז בערך מאז טום הנקס. להיספאנים והשחורים האומללים אפילו אין סיכוי לגאולה ללא אחד מהלבנים שיצילו אותם וישנו סדרי עולם. זוהי שוב עוד מעשייה מתנשאת של לבנים שמבלבלים בין פלורליסטיות לפופוליזם ובעיקר ממש מרגיזים.

״אליסיום״ לא יציל את הקיץ. למעשה, הוא מצליח לעשות את הבלתי יאומן ולהוציא טוב אפילו את ״אבדון״ עם טום קרוז (תודו שכבר שכחתם מהסרט ההוא). ובקצב הזה עדיף אולי שהחבר'ה בלוס  אנג'לס כבר יפסיקו לנסות ויצאו לאיזו פגרה, לפחות עד עונת האוסקר בדצמבר.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ