"מנועים קדושים": כתב חידה מרהיב אך מעייף

הבמאי הצרפתי האוונגרדי לאוס קראקס ממשיך לא לציית לקולנוע הקלאסי. אין פלא אם כך שסרטו החדש, המספר על שחקן המצוי במסע תמידי לגילום תפקידים והחלפת דמויות, לא ממש מקל על הצופים במבנה דמוי החלום שלו, למרות יופיו החזותי

זהר וגנר, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
זהר וגנר, עכבר העיר

"מנועים קדושים" נפתח באולם קולנוע. צופי הקולנוע מסתכלים עלינו, הצופים בהם, אבל הם נראים מתים. בקומה השנייה, בחדר שינה (היכן שממוקם בדרך כלל המקרין), אדם קם ממיטתו והולך בשנתו. הוא מוצא בחדרו דלת נסתרת שמובילה אותו אל אותו אולם קולנוע ואל צופיו המתים. הסהרורי מגולם על ידי הבמאי לאוס קראקס עצמו, שבחלומו נפערה דלת שמאחוריה מצא את הרעיונות לסרטו החדש.» מנועים קדושים - כל הפרטיםקראקס, שידוע בסרטיו החזותיים שאינם מצייתים לחוקי הקולנוע הקלאסי, הולך הפעם רחוק עוד יותר. סרטו החדש, הסוריאליסטי, מוגש כרצף חלימה. זהו לילה אחד בחייו של אוסקר (דני לוואן, השחקן הקבוע של קראקס, שדומה לו באופן משונה, כמעט כאח תאום), אך באותה מידה זו יכולה להיות מסכת חייו כולה. הוא נוסע בלימוזינה לבנה שעוצרת בשבילו כל פעם בתחנה אחרת, שבה הוא אמור לגלם דמות אחרת. לתפקיד הוא מתכונן בזמן הנסיעה, בין התחנות, במושב האחורי, המשמש גם חדר הלבשה שבו שידת איפור, אביזרים ותחפושות. בתחילה הוא מתחפש למקבצת נדבות, אחר כך הוא פועל אנימציה - בסצנה יפהפייה שבה הוא מבצע תרגילי אקרובטיקה שיהיו אחר כך בסיס ליצירת אווטאר במשחק מחשב משוכלל (שמן הסתם משמש תחליף מבחינת רבים לאהבת הקולנוע, או לחיים עצמם). בהמשך מגלם לוואן־אוסקר דמות של חסר בית בחליפת פיטר פן ירוקה ששמו מֶרְד (חרא), החוטף דוגמנית מעורטלת (אווה מנדז) בזמן סשן צילומי אופנה ומכסה את גופה; הוא גם רוצח שכיר שמת פעמיים במסגרת תפקידיו השונים, וקם לתחייה בתפקיד הבא; ואב לילדה מתבגרת שמתקשה לחדור לעולמה; ודוד גוסס הנפרד מאחייניתו האהובה, שמעדיפה למות איתו.מצפצף על חוקי הנראטיב. "מנועים קדושים" - טריילר:במהלך הסרט המוזר, בודדות המילים הנאמרות בו. במקומן מעניק קראקס את מרכז הבמה למוזיקה ולקולות הפסקול (שחפים, סירנות, פכפוך מים) שלצדם פזורים משפטים הנוגעים לאמנות הקולנוע שעשויים לסייע בפירוש כתב החידה. לקראת הבוקר שואלת נהגת הלימוזינה את אוסקר: "אתה עדיין נהנה מעבודתך? אתה נראה חיוור. אבל עבודתך טובה". "חסרות לי המצלמות. הן היו גדולות וכבדות ואז הן נעלמו", עונה אוסקר. "אז מה דוחף אותך להמשיך?", היא שואלת. "מה שגרם לי להתחיל - היופי שבמעשה", הוא משיב. "אבל היופי הוא בעיני המתבונן", היא משיבה.פריז היא הגיבורה האמיתית

אוסקר, אם כך, הוא קראקס, וזהו מסעו העייף בעולם הקולנוע, שלו הקדיש את חייו. את סרטו הראשון "בחור פוגש בחורה" ביים כשהיה בן 23 בלבד. סרטיו האחרים - "זה אצלה בדם" "פולה אקס" ו"הנאהבים מפריז" - הם סרטים קשים לעיכול, ויציאתם לוותה בטלטלה גדולה מבחינת הבמאי השברירי (52), שבדרך כלל מסתתר מאחורי משקפי שמש שחורות. סרטיו מעוררים תגובות עזות, לטוב ולרע, בגלל חריגותם ועזות המבע הקולנועי שלהם. האהוב והמוכר יותר שבסרטיו הוא "הנאהבים מפריז" הליניארי והסיפורי יחסית, שהציג סיפור אהבה בין שני חסרי בית ומוכי גורל פריזאים: ציירת שתומת עין ולהטוטן רחוב. זהו סרטו הנגיש יותר, והוא מומלץ בחום. פריז, אגב, נוכחת בכל סרטיו כמפוארת ומעוררת השראה, אך גם כאכזרית ואלימה."מנועים קדושים" עמוס רמיזות ליצירות קולנוע אחרות ולסרטיו של קראקס עצמו. קיילי מינוג, המופיעה בסופו של הסרט לבושה במעיל גשם בז' ושערה בלונדיני וקצר, דומה להפליא לג'ין סיברג ב"עד כלות הנשימה" של גודאר. באותה סצנה מכבכת גם חנות הכלבו הפריזאית הידועה לה־סמאריטאן (הרוסה ומנותצת), שכיכבה  גם ב"נאהבים מפריז". במהלך הסרט חוזרים ומופיעים אימג'ים של סרט אילם כזה או אחר. כשיצאתי מההקרנה אנשים הזכירו בשיחותיהם אזכורים ליצירתו של הסופר דון דלילו, וכן גם את ישו, את טום ווייטס ואת ז'אן רנואר. ואכן, הקבצן בחליפה הירוקה מֶרְד לקוח מסרטו של רנואר "צוואתו של ד"ר קורדלייה". זהו בדיוק אותו טיפוס מוזר המתנכל לתושבי העיר, מעשן בשרשרת, צובט בישבני בחורות ונעזר במקל הליכה שבעזרתו הוא מנסה לייצב שתי רגליים סמרטוטיות.בסימן שאלה. דני לוואן בתפקיד המפלץ שיוצא מן הביוב ב"מנועים קדושים" (צילום: יח"צ)הדימויים העוצמתיים המשיכו עוד לרוץ בראשי אחרי ההקרנה, אבל נשארתי מלאת תהיות. עיתונאים שניסו לראיין את קראקס נשארו נבוכים אף הם, משום שהבמאי הצרפתי בשום אופן לא מוכן לעזור לפרש את סרטו. יש, אם כך, רגעים מרשימים חזותית וכמה רעיונות פילוסופים מעניינים על אודות הקשר בין היצירה לחיי היוצר, אבל בכללותו, "מנועים קדושים" ארוך, סתום ומאוד מעייף. יופיו בחידתיות ובסימני השאלה שהוא מותיר, משום שהחד משמעיות לא בהכרח מיטיבה עם הקולנוע, אבל הסכנה היא שרבים מהצופים, ובהם גם אני, יחושו מבולבלים, שלא לומר נחותים מול היצירה הזו, הנחווית כמתנשאת.» מנועים קדושים - מועדי הקרנה

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ