אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בתוך הבית": סרט חובה לעוסקים בכתיבה

למרות שלא מדובר באחת מיצירותיו הגדולות, סרטו החדש של פרנסואה אוזון מספק הצצה מרתקת לעולם היצירה הספרותית והקולנועית. בתוספת עשייה קולחת, הומור עממי ואזכורים לסרטים אחרים, הוא יקסום גם למי שרק נהנה לקרוא ולספוג תרבות

תגובות

לפעמים נדמה לכותב שעליו לחיות חיים מעניינים כדי שיהיו לו סיפורים לספר, או שעליו להציץ לחיים של אחרים ו"לגזול" אותם למען סיפוריו. יש לא מעט היגיון בתחושה הזאת. מובן שישנם כותבים שלא נזקקים לדבר מלבד דמיונם, אבל אחרים יקבלו בברכה לחייהם חוויות קשות או הרסניות, רק משום שאלו עשויות לספק חומרים ליצירתם. ישנם גם כותבים שדווקא הכתיבה היא זו שמוליכה את חייהם; לאחר שכתבו את תשוקותיהם הכמוסות וכשהם חמושים במילה הכתובה, הם יצאו לממש בחייהם את התסריט שכתבו לגיבורם ה"דמיוני".אלו השאלות שמעסיקות את קלוד גרסיה (ארנסט אומהור), גיבור הסרט בתוך הבית, נער כבן 16 שעושה את צעדיו הראשונים בכתיבה בהנחייתו של ז'רמיין, המורה לספרות (פבריס לוקיני הנהדר, שהופיע באחרונה בהנשים בקומה השישית). ז'רמיין מתמכר לכתיבתו של הנער ומקריא את סיפוריו לאשתו, וזו נשבית בקסמיהם. למרות שהם יודעים שהנער מסכן את עצמו ואת אחרים, הם מצפים בכל פעם מחדש לפרק הבא.» בתוך הבית - כל הפרטיםהסרט מכניס אותנו במודע לאחורי הקלעים של העשייה הקולנועית והספרותית ואף מתבונן על תהליך היצירה של הסרט עצמו. הוא גם מקביל את היחסים המציצניים שלנו כצופים עם היצירה, להתמכרותם של בני הזוג לכתביו של הילד. ומרגע שנפרץ הגבול והיצירה אינה מעמידה פנים שהיא החיים עצמם, אלא משתפת אותנו בתחבולותיה, נוקט הבמאי פרנסואה אוזון דרכים נוספות כדי להסב את תשומת לבנו למלאכה עצמה.מקביל בחוכמה בין הצופה לדמויות. "בתוך הבית" - הטריילר:למשל, בחירת הליהוק של שתי הנשים בסרט. האחת היא מושא תשוקתו של התלמיד וגיבורת הספר שהוא כותב - אסתר הבלונדינית והחושנית, אמו של חבר לכיתה שקלוד מסייע לו בלימודי המתמטיקה; לתפקיד זה ליהק אוזון את עמנואל סנייה. השנייה היא ז'אן, אשתו הרזה וחומת השיער של המורה, הסובלת מהבלאי של חיי הנישואים ומחוסר העניין המיני של בעלה בה (שאף מפתח עניין מוגזם באסתר, גיבורתו של תלמידו, מבלי שראה אותה מעולם); כאן בחר אוזון לתפקיד את קריסטין סקוט תומאס. תומס וסנייה שיחקו יחדיו בסרט אחר - "ירח מר" של רומן פולנסקי. שם סנייה (אשתו של פולנסקי) סימלה תשוקה ויצריות, ואילו סקוט תומאס את אובדן התשוקה שבחיי הנישואים - בדיוק אותם הדברים שהן מייצגות גם עתה.גם שוט הסיום של הסרט מצטט במובהק סרט אחר - "חלון אחורי" של אלפרד היצ'קוק. אנו רואים בניין שחלונותיו מוארים. בתוך מסגרות החלון מתרחשים חיים שלמים. הצופים נמשכים להציץ לחייהן של הדמויות שבפריימים הקטנים, כמו ב"חלון אחורי", שבו גיבורו של היצ'קוק הרתוק לכיסא גלגלים, נשאב לחייהם של שכניו וצופה בהם באדיקות.בית הספר לכתיבה של אוזון מצאתי בסרט אזכורים נוספים ליצירות אחרות. למשל, כשהמורה ואשתו עומדים בתור לקולנוע, נראית מאחוריהם הכרזה של הסרט "נקודת מפגש" של וודי אלן, שנחשב לסרט שמפלרטט עם יצירה אחרת - "החטא ועונשו" של דוסטויבסקי (כפי שאוזון מפלרטט עם "ירח מר" ומדגים לנו התכתבות עם יצירות אחרות); או כשנראית כריכתו של הספר "מסע אל קצה הלילה" (הצלם מתעכב על אותה עטיפה). הסופר, לואי פרדינאן סלין, כתב את יצירתו בהתבסס על חוויותיו האישיות כחייל במלחמת העולם הראשונה ועל הפוסט טראומה שחווה בעקבותיה.» אוזון: "מה שמעניין את הוליווד זה כוכבים והפי־אנד"» מה קורה כשהילד הרע של הקולנוע הצרפתי מתבגר?בשלב הראשון שלו ככותב, קלוד מרגל אחר אחרים, נשאב לעולמם ומתעד, ובשלב המתקדם יותר, מדמיין. ואז הסרט משטה בנו הצופים, ולא ברור לנו מהו תיעוד ומהי בדיה ומה זה בעצם משנה. מלבד השיעור שאוזון מלמד אותנו על כתיבה - שיעור בסיסי, חובה לכל כותב - ניכרת גם מיומנותו הקולנועית המשויפת: הסרט קצבי, העריכה קולחת, וכמו בסרטיו האחרונים (פוטיש - אשה צעצוע ו"שמונה נשים"), הוא בוחר בהומור ובקלילות כדי לתקשר עם הצופה, ולעתים אף לא בוחל בעממיות לשמה. למשל, אשתו של המורה היא מנהלת גלריה לאמנות מודרנית, והתערוכות המוצגות בה הן בסיס לאתנחתאות הקומיות בסרט. בגלריה מוצגות בובות מין מנופחות מעוטרות בשפם של היטלר כדי לבטא את ה"דיקטטורה של המיניות" בעולמנו."בתוך הבית" (צילום: יח"צ)זוהי לא פסגת יצירתו של אוזון. "בריכת שחייה" עודנו הסרט החביב עלי. אגב, אף הוא עסק באופן עקיף בכתיבה ומחסומיה. שם, מחסום הכתיבה של הסופרת נשבר כשהחיים עצמם מתחילים להפתיע. ובכל זאת, "בתוך הבית" הוא סרט שווה צפייה לכל מי שכותב או רוצה להתחיל לכתוב, או אוהב לקרוא, או אוהב קולנוע - ונדמה לי שכל אחד יכול למצוא את עצמו באחת מהקטגוריות האלו.

» בתוך הבית - מועדי הקרנה

כתבות שאולי פספסתם

*#