אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"פרנקנוויני": טים ברטון ממחזר בהצלחה

הבמאי מקים לתחייה סרט קצר שלו מלפני 30 שנה והופך אותו לסרט באורך מלא. מצד אחד, התוצאה שובת לב והאנימציה בשחור-לבן מצליחה להפיח חיים בדמויות ולרפרר היטב לסרטי אימה ישנים. מצד שני, כנראה שנגמרו לו סופית הרעיונות

תגובות

בשנים האחרונות, טים ברטון מתעצל, וזה לא שהוא מתבטל - עם סרט חדש בכל שנה-שנתיים, אפשר אולי להאשים את ברטון בגרפומניה, אבל בהחלט לא בבטלה. אלא שבסרטיו האחרונים, במקום חותמו הניכר והאופייני, ניתן למצוא יותר מכל דבר אחר מיחזור מעייף של רעיונות ושל צורה. סרטו החדש, פרנקנוויני, מועד מראש לאותה הפורענות, כיוון שמדובר ברימייק של סרט קצר בשם זהה שברטון כתב וביים לפני כמעט שלושים שנה. "פרנקנוויני" של שנות ה-80 היה מיועד להיעשות באנימציה, אולם התקציב המוגבל שלו לא אפשר זאת. "פרנקנוויני" של 2012, בהפקת חברת דיסני, צולם בשחור-לבן כמו הסרט המקורי, אבל הפעם באנימציית סטופ-מושן ובתלת מימד. הסיפור, שנותר כמעט זהה, מעלה את השאלה שאולי רלוונטית כבר שנים – האם לטים ברטון נגמרו הרעיונות?» פרנקנוויני - כל הפרטים ומועדי הקרנה» מאחורי הקלעים של "פרנקנוויני"

כמו רבים מגיבוריו של ברטון גם גיבור "פרנקנוויני", הילד ויקטור פרנקנשטיין (בקולו של צ'רלי טהאן), הוא מתבודד, מופנם ונטול חברים. מלבד, כמובן, ספארקי - הכלב החמוד והנאמן שלו, איתו הוא מבלה את רוב זמנו. הוריו המודאגים של ויקטור (פרנק וולקר וקת'רין או'הרה) לוחצים עליו להצטרף לקבוצת הבייסבול של בית הספר, אבל הדבר מוביל לאסון. במהלך האימון הראשון ויקטור מצליח לייצר חבטה מרשימה, מה שגורם לספארקי לרוץ אחרי הכדור אל הכביש ולהידרס. הילד הלום היגון לא מוצא נחמה עד שיעור המדעים הבא, שם מדגים מר רזיקרוסקי (מרטין לנדאו), המורה בעל החזות הפחידה, כיצד ניתן לעורר חיים בצפרדע מתה באמצעות זרם חשמל.

חמוש בהשראה ובכישרון מדעי, ויקטור מתגנב בחסות החשכה אל בית הקברות לחיות וחופר את ספארקי מקברו. בעליית הגג של ביתו, הוא מארגן מיכשור שגורם לברק להכות בגופתו של ספארקי, ומצליח להחזיר אותו לחיים בתור אותו כלב חמוד שהיה, שכעת כולל גם כמה ברגים וגפיים רופפות. ויקטור מחביא את ספארקי מהוריו בעליית הגג, אבל הכלב החי-מת בורח ונחשף לעיני חברו לכיתה של ויקטור. בני כיתה נוספים מתוודעים לסוד, וכעת מעוניינים להחזיר חיות משלהם לחיים, כדי לנצח ביריד המדעים של בית הספר. אלא שבניגוד לספארקי, שהושב לחיים מתוך אהבה וגעגוע ולכן חזר כפי שהיה, חיות המחמד של הילדים האחרים חוזרות לחיים כמפלצות המאיימות על שלוות העיירה הקטנה "ניו הולנד".אגדת פרנקנשטיין מודרנית. "פרנקנוויני" - הטריילר:

הסרט שואב ומהווה הומאז' לסרטי אימה ישנים, בראש ובראשונה "פרנקנשטיין", ספרה של מרי שלי ועיבודו הקולנועי, בו ד"ר ויקטור פרנקנשטיין (שהוריש לגיבור "פרנקנוויני" את שמו), מחבר חלקי גופות לצורת אנוש ומפיח בה חיים באמצעות חשמל. לאורך הסרט ניתן למצוא לא מעט התייחסויות ל"פרנקנשטיין", כמו בסצנת החזרתו של ספארקי לחיים, בה ויקטור לובש חלוק לבן והבעה מעט מטורפת ומטיל צל גדול על התקרה; במרדף של תושבי העיירה אחרי ספארקי במהלכו הם אוחזים לפידים וזועקים "הרגו את המפלצת!"; ואפילו בשמה של אחת מחיות המחמד המפלצתיות - שלי.

עם זאת, מה שעומד בבסיס הסרט – האהבה בין ילד וכלבו – עובד, ועובד היטב. ויקטור וספארקי חמודים להפליא, לחוד אבל בעיקר ביחד, ומעוררים הזדהות וחיבה מהרגע הראשון. גם בתור כלב-זומבי, ספארקי כנראה יגרום לכם לרוץ הביתה ולמחוץ בחיבוק את הכלב שלכם (או את זה של השכנים, אבל פחות מומלץ). דמויות המשנה אמנם בעייתיות יותר, הן בפתיחת קווי עלילה שלא נסגרים ובזניחתם לטובת ההתרחשות המיידית, והן בעיצובן המוקצן והגזעני למדי (שני הבריונים של הכיתה הם אסייתי וערבי, מה שניכר במבטאים ובשמות שלהם). אבל האנימציה המצויינת נותנת להן חיים וממשות, כך שהן מצליחות להיות אמינות ורלוונטיות.

למרות העלילה האפלה מעט, "פרנקנוויני" הוא סרט ילדים, או לפחות סרט שמתאים לילדים. הוא מתוק ושובה לב לפרקים, ולרוב מצליח להצחיק ולרגש (על אף שהבדיחות קצת נדושות עבור מי שהתרגל לשנינויות המהירות של פיקסאר ושות'). אבל ההתאמה לילדים עלולה לפגוע בצפייה של המבוגרים, כיוון שהכל מוסבר, הסאבטקסט עושה סלטות באוויר כדי שלא יפספסו אותו, וה"מסר" נאמר במילים. או לכל הפחות, המסר הראשוני של הסרט, זה שמובא מפיו של המורה למדעים, המגלה לוויקטור שמדע הוא לא טוב או רע מיסודו אלא תלוי באופן שבו משתמשים בו. ספארקי חזר לחיים בתור אותו הכלב הטוב שהיה כי הכוונות של הניסוי היו טהורות. בניסויים הבאים של בני הכיתה האחרים התקבלו תוצאות שונות כי הכוונות שמאחוריהם היו שונות.יעשה הכל כדי להשיב את כלבו. ויקטור פרקנשטיין ב"פרנקנוויני" (צילום: מתוך הסרט)

בנושא הכללי יותר (ובהחלט הברטוני יותר) בו עוסק הסרט, המפגש בין החיים והמתים, הטיפול עדין ומעניין, גם בהשוואה לסרטים קודמים של הבמאי. ניקח לדוגמה את "חתונת הרפאים", סרט בו הגיבור החי למדי (ויקטור, שוב) מוצא עצמו נשוי לכלה מתה. הנישואים מתגלים כלא תקפים בדיוק מסיבה זו, ועל השניים להינשא מחדש, הפעם כששניהם ברי מינן. אבל (זהירות, ספויילר) הכלה מסרבת שוויקטור יהרוג את עצמו ונעלמת בחזרה לממלכת המתים. לעומת "חתונת הרפאים", בו ההפרדה ברורה וחייבת להיות, "פרנקנוויני" לא מבקש לפצל את החיים מהמתים לשתי ממלכות נפרדות. הוא מאפשר להן להתקיים זו לצד זו ולהשתלב זו בזו, כל עוד הדבר מבוסס על אהבה, ובכך הוא הרבה פחות שמרני.

אפשר לטעון שברטון המתין שלושה עשורים כדי לצלם את "פרנקנוויני" מחדש, בתנאים שלו, כי הסרט בער בעצמותיו עד כדי כך. ואפשר גם לטעון שהוא מיצה את כל רעיונותיו וכעת נאלץ לשוב לאחור ולמחזר את הישנים. מכל מקום, גם אם "פרנקנוויני" נעשה כעת על ידי במאי שחוק, עדיין ניכר בו שנהגה במוחו של ברטון הישן, איפשהו כשעוד היה בו ניצוץ.» פרנקנוויני - מועדי הקרנה

*#