"צעירה ויפה": ככה הופכים סרט סתמי לסרט גדול

<P>פרנסואה אוזון יודע איפה נמצא האלוהים. בהחלטות תסריטאיות מבריקות, ליהוק יוצא דופן ויכולת מופלאה להמנע מקלישאות. עניין לא פשוט כשעושים סרט על נערה-זונה </P>

אורון שמיר, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר

משפחה ישראלית עומדת בתור לקופות הכרטיסים ומתלבטת איזה סרט לראות. האב סורק בעיניו את כרזות הסרטים ומבטו נח על "צעירה ויפה", סרטו החדש של פרנסואה אוזון, אותה מעטרת נערה שעונה לתיאור בשם הסרט. האב המחויך פונה אל בתו המתבגרת וזורק: "תראי, הנה סרט עליך". יש לקוות שהוא אמר זאת על סמך רושם ראשוני בלבד, שכן העלילה עצמה עוסקת בגיבורה שמנצלת את היותה צעירה ויפה כדי לעסוק בזנות מחוץ לשעות בית הספר, ללא ידיעת הוריה. אפשר היה לחשוב כי הפוסטר יהיה רמז מספק, שכן הוא מציג נערה ששערה סתור ושפתיה משוכות אודם, שרועה עירומה על מיטה לבנה בפוזה מינית, מבטה הספק מפוחד ספק מזמין נעוץ בגבר, שגם הוא עירום. כנראה שכל אחד רואה מה שהוא רוצה לראות, אך כפי שהתברר לאחר הצפייה עצמה - הנושא אמנם פרובוקטיבי אבל מטופל בעדינות ורגישות.

"צעירה ויפה" - כל הפרטים ומועדי הקרנות

הסרט מתמקד בדמותה של איזבל (מארין ואכט), החוגגת את יום הולדתה ה-17 עם משפחתה, במהלך חופשת הקיץ הצרפתית. היא מקווה לאבד את בתוליה במהלך הקיץ ומשתפת בתוכנית דווקא את אחיה הצעיר ויקטור (פנטאן ראבה), איש סודה. מאוד חשוב לה שאימה (ג'רלדין פיילס) לא תדע דבר, אך מאביה החורג (פרדריק פיירו) היא די מתעלמת. חקירת המיניות שלה, בצירוף עם הסתרה המובילה לחיים כפולים, ילוו את איזבל גם אל תוך שנת הלימודים. במהלכה היא הופכת לזונה עצמאית באמצעות דף שפתחה באינטרנט תחת שם בדוי, וטלפון סלולרי עליו לא יודע איש מלבד הקליינטים. לקוחותיה הם ברוב המקרים גברים מבוגרים מאוד, באופן המעורר אי נוחות בהתחשב בגילה של הגיבורה. כאשר אחד מהקבועים מתחיל למצוא חן בעיניה, מתחילות גם התפניות העלילתיות המפתיעות של הסרט.

מלא הפתעות. "צעירה ויפה" - טריילר:

נפש פתיינית בראש צלול אוזון נודע, או אולי היה נודע בעבר, בתור הילד הרע של הקולנוע הצרפתי, בזכות סרטים כמו "סיטקום", "מתחת לחול" או "בריכת שחייה". עם זאת, בשנים האחרונות הפך לאהוב הקהל עם קומדיות צבעוניות כמו "פוטיש – אשה צעצוע" ודרמות מרשימות כמו "בתוך הבית", סרטו הקודם שהוצג בישראל. מבחינת הנושא הראשי של "צעירה ויפה", אוזון אכן נוטה לכיוון המתריס ואולי נשאר בו משהו מן הילד הרע. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון גם חלקו השני של תוארו, המזכיר מהיכן הגיע. ובהיותו סרט צרפתי, "צעירה ויפה" בהחלט לא מקמץ בעירום וסצנות סקס מפורשות מחד, אך גם נטוע עמוק בקרקע אינטלקטואלית ממנה נובטות חלק מהבחירות הנבונות של הבמאי. כמו למשל שיבוץ שירים של ארתור רמבו במלואם, או חלוקת הסרט לעונות שנה סימבוליות, אבל לא בדרך מקובלת. אוזון לא מפרק את סרטו לארבעה חלקים שווים, אלא לפרולוג, שלוש מערכות ואפילוג, המאפשרים לו לרדת לעומק הדמויות והיחסים ביניהן, ולשרבב פנימה נושאים נורמטיביים יותר, כמו יחסי אם-בת או אח-אחות.

בכלל, הרבה פעמים נדמה שדמויותיו של אוזון לא רק מוקפות בעולם הספרות והכתיבה, אלא ממש מתפקדות כגיבורים של רומן קלאסי. איזבל היא נערה מרתקת בעלת מניעים סבוכים, ובאמצעות ראיונות מסוגים שונים שהיא נדרשת לספק במהלך הסרט, אנו זוכים להבלחות מעולמה הפנימי והמסתורי. השאלה המתבקשת "למה היא עושה את זה?” לא יכולה להיענות במשפט אחד, כפי שהייתה רוצה אימה. איזבל היא דמות שמצד אחד לא מאוד נהנית ממין, ובו זמנית רוצה לנסות שוב ושוב כדי "להצליח". תשומת הלב הגברית שהיא מקבלת מאוד מגדירה אותה בשלב זה של התגברותה, מה שגורם לה לנסות לפתות באופן מופגן מדי גם גברים שהיא אינה אמורה למשוך. ילדה שחושבת שהיא כבר לא ילדה, אבל עדיין משחקת משחק שעלול לגרום לה להיתפס ולהיענש, מה גם שהיא לא בטוחה מה היא כן. השבריריות הזו, יחד עם המעטה הכאילו-קשוח, יוצרים את העניין בדמות.

גדולתו של אוזון מארין ואכט היא ליהוק מבריק לתפקיד הראשי. לא רק בשל העובדה שבכל סצנה היא יכולה להיראות בגיל אחר, מ-13 ועד 30, וגם הלהקרין סוגים שונים של חושניות ובלבול, אלא כי נדמה שהיא ממש מסתירה את רגשותיה האמיתיים, בעוד שחקנים בדרך כלל נדרשים להבעה מוחצנת יותר. גם פנטאן ראבה, המגלם את האח, עושה עבודה מדהימה לגילו. נדמה כי לא רק דמותו יודעת מתי לשתוק ומתי לשאול, אלא שגם השחקן עצמו קלט את התפקיד במלואו. הקאסט המבוגר המקיף אותם, הכולל בין היתר גם את נטלי רישאר ושרלוט רמפלינג המופלאה, מבצע את מלאכתו בצורה מפוארת.

אמא יודעת הכי טוב. "צעירה ויפה" (צילום מתוך הסרט)

מעבר לדמויות משוחקות היטב ובימוי שמצטיין בעידון הנחוץ לאיזון הנושא הבומבסטי, "צעירה ויפה" חושף בעיקר את גדולתו של אוזון כתסריטאי. גם בזכות כתיבת הדמויות והמבנה הסיפורי, אבל בעיקר בהחלטות הקטנות שהופכות סרט רגיל לסרט גדול. ואוזון יודע בדיוק איפה, כמאמר הפתגם, נמצא אלוהים כמאמר הפתגם. כמעט לכל סצנה הוא מוסיף ניצוץ קטן שיהפוך אותה לשגרתית פחות, ובעזרת מילה אחת הוא בורא דמות שהיא עולם ומלואו. הסרט בהחלט נשען גם על ההחלטות העיצוביות שמייצרות את האסתטיקה היפהפייה אך מנכרת ששולטת בו, המזכירה תחושות שמעורר בית מלון. אבל התסריט של אוזון הוא שמעמיד את הסרט בניגוד לציפיות שמעוררים שמו, נושאו, והתמונה החשופה על הפוסטר - יהיו ציפיות אלה אשר יהיו.

"צעירה ויפה" - מועדי הקרנות

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ