אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ארץ יבשה": נופך של אגדה אמריקאית מדממת

שיתוף הפעולה בין המוזיקאי/תסריטאי ניק קייב והבמאי האוסטרלי ג'ון הילקוט מייצר מערבון גנגסטרים עם דמויות חד-מימדיות אבל מאוד כיפיות, עלילה קלושה וקלישאתית אך מהנה ושילוב משונה אך מוצלח בין אלימות קיצונית להומור מפתיע

תגובות

בשנת 1996 שחרר המוסיקאי ניק קייב את האלבום המקאברי "Murder Ballads", שמכיל, כמשתמע משמו, עשרה שירים עקובים מדם. היום, 16 שנים מאוחר יותר, מופץ בארץ הסרט ארץ יבשה, שעל תסריטו העקוב מדם לא פחות (כמו גם על פס הקול שלו) חתום קייב. בדומה לשירי האלבום, המבוססים לרוב על סיפורי ושירי עם נושנים, גם "ארץ יבשה" נשען על סיפור אמיתי, אגדתי וישן, שמובא במקור בספר "The Wettest Country in the World". אלא שההישג הגדול של "Murder Ballads" - היצירה של מורבידיות יפה, מורכבת ומטרידה – נעדר מ"ארץ יבשה". כאן הדם משפריץ היישר על פניו של הצופה, בלי לשאול הרבה שאלות בדרך.» ארץ יבשה - כל הפרטים ומועדי הקרנה» יוצרים אוסטרלים שכדאי להכיר» ראיון עם ניק קייב על מעמדו החדש

הסרט, בבימויו של ג'ון הילקוט, מתרחש בוירג'יניה של שנות ה-30, שלהי תקופת היובש בה מכירת משקאות אלכוהוליים הייתה אסורה בארה"ב. בשנים הללו פעלו ה"בוטלגרים", שייצרו ומכרו אלכוהול בשוק השחור, שפרח ושגשג. הבוטלגרים שבמרכז הסרט הם שלושת האחים לבית בונדארנט, שמנהלים עסק משפחתי לזיקוק ומכירת אלכוהול. על העסק מנצח באסרטיביות שתקנית הבונדארנט הבכור, פורסט (טום הארדי), שנעזר באחיו חמום המוח הווארד (ג'ייסון קלארק), לתפקיד כח הזרוע של העסק. ג'ק (שיה לבוף), האח הצעיר וגיבור "ארץ יבשה", אינו מסותת מאותו חומר קשה שמאפיין את שני אחיו, ולפיכך נכון לו במהלך הסרט מסע התבגרות אל עבר הגבריות הבונדארנטית האלימה ופורעת החוק.

האחים מנהלים את ענייניהם המסוכנים על מי מנוחות יחסיים, עד שמופיע בעיירה הסוכן המיוחד צ'רלי רייקס (גאי פירס), שוטר מושחת שדורש לקבל נתח מרווחי המכירות שלהם. פורסט מסרב להצעתו, וכמה חילופי אגרופים מאוחר יותר, שלושת האחים מחליטים להמשיך לנהל את עסקיהם כרגיל. מסייע להם נער נכה ומבריק בשם קריקט (דיין דיהאן), אלא שכעת עליהם לפעול תחת הקשיים והאיומים שמערים עליהם רייקס. כל זאת תוך כדי צירוף של שתי צלעות נשיות לחייהם – בתו של המטיף המקומי (מיה ואסיקובסקה), אחריה מחזר ג'ק, ומגי (ג'סיקה צ'סטיין), הרקדנית היפהפייה משיקגו שנטשה את חיי העיר הגדולה לטובת עבודה כמלצרית בפאב השכונתי, שמשמש לאחים כמפקדה. זו האחרונה הופכת במהלך הסרט למושא רגשותיו הממולמלים של פורסט.הטובים והרעים, כולם בצד הלא נכון של החוק. "ארץ יבשה" - הטריילר:

הסרט מרשים מאוד ויזואלית, ובסצנה עמוסה של המונים השותים לשוכרה בלוויה, מבסס בפתיחתו עולם ותקופה באווירה של שמחה משועשעת, שנתמכת במוסיקה ובצהלות צחוק הלומות אלכוהול. אולם, אל תוך האווירה הזו נמהלת גם נימה של סכנה, ואכן ברחוב הסמוך אנחנו נחשפים למפגש אלים בין האחים בונדארנט לשודדי דרכים. הצימוד בין שמחה לאפלה מאפיין את "ארץ יבשה" לכל אורכו. כל אימת שמופיע רצף של הצלחה, הומור ו"כיף" הוא מסתיים במפגן של רגעי אלימות אפלים וברוטאליים, כך שקשה להתרווח במושב ולהוריד את המשמר. כאן המקום לציין שהרגעים הקומיים הם דווקא המוצלחים ביותר בסרט, ועל אף שהם פוגעים באמינותו ואף יוצרים גיחוך מה, הם שנשארו איתי לאחר הצפייה.

לכן, אחת מנקודות החוזקה של הסרט היא העובדה שהוא לא לוקח את עצמו מספיק ברצינות כדי להיות מביך. על כף החיוב בולט גם פס הקול המשמעותי – הן במוסיקה המלווה את הסרט ומעצימה את האווירה שלו כמעט בכל רגע נתון, והן במעברי פסקול שמחברים בין סצנות בצורה חכמה להפליא.

בז'אנר שעובר דרך מערבון תקופתי קלאסי, סרט גנגסטרים וסרט התבגרות, "ארץ יבשה" בעצם טווה סיפור אגדה. הקריינות של לבוף שמלווה את הסרט, יחד עם מילות הסיכום שלו שהן גרסה מודרנית על מוסר השכל, משתלבים עם האגדתיות הנרקמת סביב היותם של האחים בונדארנט בלתי מנוצחים, כמעט בני אלמוות. כך הסרט נע בין אמינות לחוסר אמינות – בין היותו נטוע בתקופה ובמקום מוגדרים לבין ניסיונו להיות סיפור-עם על זמני.

על צד הזמן והמקום, הארדי הבריטי פותר בפשטות את הצורך בהגשה אמינה של מבטא דרומי תקופתי - אחוז גבוה מהקולות שבוקעים מפיו מסתכם במלמולים גרוניים, נהמות וגניחות. בתפקיד הווארד, קלארק האוסטרלי מאמץ שיטה דומה, כך שהשניים עושים כל דבר מלבד לדבר כמו בני אנוש סבירים. יחד הם יוצרים מודל שהולם את גיבורי המערבון הישנים, ומבססים עולם בו "גברים אמיתיים" לא משוחחים, הם נוהמים. לא במקרה דמותו של ג'ק - הבונדארנט היחיד שמסוגל להפיק משפט רהוט - היא זו שגבריותה עומדת למבחן.

בוחן את גבריותו. שיה לבוף מחזר אחר מיה ואסיקובסקה (צילום: יח"צ)

על צד האגדה נעוצה חולשתו האמיתית והמשמעותית של "ארץ יבשה", והיא המחסור החמור במורכבות והעלילה הרצופה בקלישאות (שמוצאות כר נוח בז'אנר). פירס מגלם את רייקס כנבל מושלם, ללא שמץ עגלגלות, ונוצרת דיכוטומיה מאוד בסיסית של טובים מול רעים (שמסתיימת, כראוי למערבון, בסטנד-אוף אופייני בין שני הצדדים). אין שאלה אם אנחנו נמצאים בצד של החוק המושחת והאלים או בזה של האחים, שגם הם אמנם פורעי חוק ואף רוצחים, אבל לכל הפחות עושים זאת באופן שנון, חינני ומשעשע (תוך לבישת מגוון סוודרים תמוהים). אבל על אף שאנחנו בצד של ה"טובים", הדמויות שלהם גם הן חד מימדיות, ובצירוף העלילה השחוקה עד דק והמגוחכת לפרקים, הדבר עלול למנוע מלשקוע אל תוך הסרט, להזדהות עם גיבוריו ולהרגיש משהו אמיתי במהלכו.

אז בהחלט, אם נשווה את הסרט ליצירה בעלת נתוני הפתיחה הדומים Murder Ballads, יהיה קשה להתעלם מהפערים בין השתיים. אבל "ארץ יבשה" כנראה לא מתיימר להיות יותר ממה שהוא -  חוויה אפקטיבית של הנאה מדממת, שמצליחה להיות אפלה ומלאת חן בו זמנית.» ארץ יבשה - מועדי הקרנה

כתבות שאולי פספסתם

*#