אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"שישה גיבורים": הבטחה לא ממומשת

שיתוף הפעולה בין דיסני למארוול כאילו הונדס גנטית כדי למצוא חן, והתוצאה היא סרט חמוד בצורה קיצונית שקשה לכעוס עליו. זה לא מפצה על תחושת הפספוס שמלווה את הצפייה

תגובות

פתאום כולם רוצים להיות חנונים. הנדכאים והדחויים של שנות ה-90 הפכו לפתע לאחד ממושאי התשוקה של כל מה שאופנתי בעשור וחצי האחרונים, והבהירו שגם מצב חברתי יכול להיות טרנד. כל זאת למרות הפרדוקס המובנה שבשאיפה זו, שכן חנונים וגיקים הם בהכרח אנשים שחסרה להם מודעות אופנתית והם הולכים עם האמת הפנימית שלהם למרות שהעולם עלול ללעוג להם בשל כך. העובדה שהמיינסטרים התחיל ליישר קו עם תרבות הגיקים יכולה להיות בשורה טובה עבור אלה שהם באמת כאלה, אבל נדמה שכמו בכל אופנה חולפת, רק האלמנטים החיצוניים נלקחים בחשבון, בלי שום הבנה של ההוויה החנונית הפנימית. טרנד אחר שהשתלט על הקולנוע המסחרי, ונובע ממקום דומה, הוא סרטי הקומיקס וגיבורי העל. שילוב של השניים הללו מאפיין את הסרט החדש של חטיבת האנימציה של אולפני וולט דיסני - ״שישה גיבורים״. זהו סרט שכאילו הונדס גנטית כדי למצוא חן, בין אם בחמדמדות טבעית ובין אם בחנופה מעט מביכה, כך שקשה מאוד לכעוס על התוצאה. אבל אפשר בכל זאת, אם רוצים.

» שישה גיבורים: אנגלית - מועדי הקרנה» שישה גיבורים: דיבוב לעברית - מועדי הקרנה

העלילה מתרחשת בסן-פרנסוקיו, ערבוב של סן פרנסיסקו וטוקיו על כל המשתמע מכך. גיבור הסרט הוא הירו האמדה (קולו של ריאן פוטר במקור, וקובי ליקורמן בגרסה העברית), נער עם מוח בלתי רגיל שבמקום ללכת בדרכי אחיו הבכור טדאשי (דניאל הני / יפתח אופיר), מכלה את זמנו בקרבות רובוטים, אותם הוא בונה בעצמו. סיור במעבדת המחקר של האח משכנע את הירו ללמוד בבית ספר מדעי עתיר המצאות, וכדי להתקבל לשם עליו להרשים את המנהל, פרופסור קאלאהן (ג׳יימס קרומוול / יגאל שדה). לאחר מאמצים מצליח הירו לייצר המצאה גאונית, אך ערב הפרזנטציה מסתיים באסון ששולח את חייו למסלול אחר לגמרי. בעזרת רובוט מטפל שבנה טדאשי, יצור חמוד ועגלגל העונה לשם ביימקס (סקוט אדסיט / עמוס שוב), מנסה הגאון הצעיר לשוב לשגרה, אבל נבל מרושע במסכת קבוקי רותם את ההמצאה של הירו לטובתו ומאיים על שלום העיר. הירו וביימקס חוברים אל כמה מתלמידי בית הספר, ויחד הופכים את ההמצאות לכלי נשק ואת החנונים לגיבורי על.

» פרסי עכבר העיר: הצביעו לסרטי השנה ואולי תזכו בטיסה לחו"ל

להיט, אבל לא קלאסיקה. "שישה גיבורים" - טריילר:

את הסרט ביימו דון הול (״פו הדב״ המחודש) וכריס וויליאמס (״בולט״), שנעזרו בתסריטאים נוספים כדי לעבד את הקומיקס עליו מבוסס הסרט למסך הגדול. הקומיקס הוא של מארוול, כמובן, שהפכה באחרונה לחלק מתאגיד-העל של דיסני, והסרט עצמו בהחלט יכול להיקרא כשילוב בין שני הסרטים עליהם חתומים הבמאים שלו - עולם גיבורי על צבעוני אך מזוייף במודע של ״בולט״, ודמות ראשית שהיא יצור שמנמן שכולו טוב לב המלווה בחברים המטורללים אך חמודים, כפי שכולנו מכירים מעלילות ״פו הדב״. אלא שהפרויקט מהווה ירידה ברמה עבור שני הבמאים, יחד ולחוד, כמעט בכל היבט אפשרי. הסרט בהחלט עושה את העבודה, אם להשתמש בביטוי שחוק, אבל לו העבודה הייתה, למשל, ניקיון הבית, אז בואו נגיד שהוא לא היה מזיז אפילו רהיט אחד במהלך הספונג׳ה, שלא לדבר על הסרת האבק מהפריטים הקטנים.

בין דרימוורקס לאיירון מן

זה מתחיל בתסריט, כנראה אחד הדלים שעלו למסכים בשנה החולפת. כמובן שמדובר בסרט אנימציה שהקהל המרכזי שלו הוא ילדים, והפנייה למבוגרים היא בגדר אקסטרה, אבל זה אף פעם לא היה תירוץ, בטח לא בשנים האחרונות. לסרט אין באמת עלילה, אלא רצף של אירועים שנכפו זה על זה בכוח. יש בו סיטואציות מכל הסוגים וגווני הרגשות, חלקן יפהפיות ממש, אבל אם תנסו למתוח ביניהן קווים מחברים סביר להניח שתיכשלו, או לפחות תתבאסו מהציור שיצא לכם. על דיאלוגים אין מה לדבר, שכן חציים אקספוזיציה בלבד, ולפחות שתי דמויות אומרות אך ורק סאבטקסט. כדי להוסיף חטא על פשע, גם כמעט ואין בסרט דמויות של ממש, מה שהופך את השם ״שישה גיבורים״ למבדר מכל הסיבות הלא נכונות. זה יותר כמו גיבור אחד, המורכב משתי דמויות עם אישיות לא מאוד מפותחת (הירו וביימקס, שהסרט אכן מאחד ביניהם בשלב די מוקדם), ועוד כמה דמויות שהיו אמורות להיות אווריריות אבל הן בעצם אוויר. רובן קרויות על שם מאכלים, והיוצא מן הכלל הוא פרד (טי.ג׳יי מילר / מיכאל הנגבי), שמעורר מעניין בהתחלה בגלל שיש בו סתירה פנימית מעניינת והוא אאוטסיידר לעולם של הסרט, אבל גם הוא נשאר כהבטחה לדמות ולא מצליח לממש את הפוטנציאל הגלום בו.

מיישר קו עם תרבות הגיקים. "שישה גיבורים" (צילום: יח"צ)

מבחינת הומור ורגש, מאכזב לגלות שדווקא דיסני מנסה לחקות את אולפני דרימוורקס במקום שהמצב יהיה הפוך. זה אמנם הופך את ״6 גיבורים״ לסרט מאוד מצחיק, שמחפש כל הזמן את הדאחקה הבאה ובדרך כלל מקבל אותה מביימקס התמים ובעל הרצון האינסופי לעזור, אבל לא להרבה מעבר לכך. עניין הסאבטקסט המוצף שהוזכר לעיל, משרת היטב את הפן הקומי, אבל מחריב לחלוטין כל אפשרות להתרגש באמת. מה גם שברגעים רבים מדי, החקיינות וחוסר הדמיון של יוצריו (בסרט שמדבר על כוחו של הדמיון, עוד טרנד לא ברור של 2014), מובילה לכמה רגעים שמרגישים מועתקים, ולכן פשוט לא עובדים. במקרים כאלה, על הצופה להחליט בעצמו האם טיסת המבחן של שני הגיבורים הראשיים היא יותר ״הדרקון הראשון שלי״ (מאת האולפן המתחרה) או דווקא ״איירון מן״ (של בעלת הברית מארוול). אגב, מכיוון שמדובר בסרט של מארוול, כולנו יודעים בדיוק איך הקליימקס שלו ייראה - והסרט אכן עומד בציפייה הזו ומתחפר בתבנית המאוסה, למרות שאינו מתאים לה כלל.

חתול בלי תעלול

מבחינת עיצוב, הקונספט של הסרט נשען על אותו הלניזם עכשווי של מיזוג בין תרבות המזרח והמערב. אין ספק שהסרט בקיא ביותר בתרבות האמריקאית, אבל רוב הרפרנסים שלו ליפן, החל מאדריכלות ועד לעיצובן הפנימי והחיצוני של הדמויות, חלולים כמו גופו הגדול ומלא האוויר של ביימקס, הרובוט החביב. זה בהחלט נחמד רוב הזמן, אבל נדמה לי שיפן מורכבת מעוד דברים מלבד אנשים שמנים בקוקו גבוה שיושבים ישיבה מזרחית, אם לתת דוגמה מראשית הסרט. כך שאין כאן למעשה עירוב תרבויות, אלא ייצוג של יפן כפי שהיא נתפסת בעיניים אמריקאיות, או במילה אחת - אמריקניזציה. כלומר, גם פה הסרט סובל מאותה בעיה שבהבאת תרבות הגיקים אל מרכז הבמה, מבלי באמת להבין אותה או להיות חלק ממנה. הרי מה הבעיה להיות חנון בעולם בו אין בריונים המבקרים אותך, מילולית ופיזית, על היותך מי שאתה? ומתי בדיוק המסר של סרטי ילדים הפך מ״היה עצמך״ ל״היה מה שאופנתי עכשיו״? ישנם נושאים רגשיים והגדרות אישיות נוספות בהם מטפל הסרט באופן דומה, שזה אומר די גרוע, אבל הם עלולים להיות ספוילר.

איש המרשמלו בפעולה. מתוך הסרט (צילום: יח"צ)

לפני הסרט שעבורו נקנה הכרטיס, כמיטב המסורת של דיסני, מוקרן מתאבן קולנועי בדמות סרטון קצר. איני יודע מי אחראי על השיבוץ של ״סעודה״ לפני ״שישה גיבורים״, אבל כזו התאמה מושלמת לא יכולה להיווצר בטעות. הסרטון מתאר את חייו של כלבלב בשם ווינסטון דרך תפריט הארוחות המשתנה שלו, בהתאם למצבו המשפחתי של בעליו. הרעיון חמוד, הביצוע נחמד, וזהו פחות או יותר, כל השאר בגדר ריק. אפשר לראות בשני הסרטים הללו, הקצר והארוך, את ראשית ההשתלטות של עידן היוטיוב על עולם הקולנוע. עידן בו חתול הוא תוכן, וחתול המצולם בשעה שהוא עושה כל דבר שהוא - זה כבר סיפור בעל עומק. חתול, כמובן, יכול להיות כל דבר אחר שגורם לאנשים לגעגע כלהקת ברווזים כדי פליטת משפטים נוסח ״אוווו!!!! איזה קטן!!!!!״ וכך לאבד לגמרי את חוש הביקורת שלהם. אחרי כותרות הסרט, מופיעה סצנה נוספת כבונוס למי שנשאר עד הסוף. היא אינה הכרחית, אבל גם מסכמת את מהותו של הסרט, עליה התריע הסרטון הקצר - דאחקה צבעונית עם מחוות חלולות והרבה חנופה למעריצים של עולם הקומיקס. יכול להיות שזה מספיק בשביל להפוך ללהיט מיידי (בארצות הברית הוא כבר מוגדר כבלוקבאסטר רציני), אבל כדי להיות קלאסיקה צריך לעבוד הרבה יותר קשה.

» שישה גיבורים: אנגלית - מועדי הקרנה» שישה גיבורים: דיבוב לעברית - מועדי הקרנה

*#