שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

"נמל בית": תופס את המסך בגרון

סרטו החדש של הבמאי הכי עסוק בישראל נכנס אל אחד המקומות הנפיצים בחברה הישראלית - נמל אשדוד. במאבק בין העובדים להנהלה אף אחד לא יוצא צדיק, והעלילה פורשת עתיד מדאיג לעבודה המאורגנת בישראל

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נמל בית
נקודת החוזק של הסרט היא ברלוונטיות החברתית שלו. "נמל בית"צילום: אוהד רומנו

נראה כי הבמאי והתסריטאי ארז תדמור לא עוצר. אחרי "ארץ פצועה" שזיכה אותו בפרס אופיר לפני כשנה וחצי, מגיע לאקרנים סרט חמישי באורך מלא שלו - "נמל בית". כדי להשלים את תמונת הקריירה של תדמור יש להוסיף גם כמות זהה של סרטים קצרים, מה שהופך אותו לאחד הקולנוענים הפוריים בישראל באלף הנוכחי. כיוון שכבר ידוע על סרטו הבא, "נפילות", נדמה שתדמור לא מתכוון לנוח. מעניין יהיה לראות האם אפשר יהיה לקשור את הסרטים כטרילוגיה, שכן "ארץ פצועה" ו"נמל בית" נדמים כשני פרקים שונים של אותו הסיפור הכל כך ישראלי.

» הקיבוץ מדכא את היצירתיות?
» "נורמן": השיא הקולנועי של ריצ'רד גיר
» "הסוכן": אוסקר מהמוצדקים ביותר
» "טוני ארדמן": לראות ולרוץ לאבא
» "הכל שבור ורוקד": הבמאי שרוצה להיות אסי דיין

» הניצחון של יוצר "הלהקה האחרונה בלבנון"

בסרטו הקודם הציב תדמור סוללת שוטרים בדילמה מוסרית סביב שחיתות במחלקתם, והם מתקשים לתפקד כמשכיני סדר בבית חולים חיפאי של אחרי פיגוע. בסרטו הנוכחי, זירת ההתרחשות היא נמל אשדוד רווי המאבקים בין ההנהלה לוועד העובדים. ביניהם נכנס אהרון (יורם חטב), יורד ים ותיק השב אל עיר הולדתו אחרי גלות ארוכה. מטרתו העיקרית היא שיקום היחסים עם משפחתו שנותרה מאחור – אמו (דליה בגר) ובתו (לירון בן שלוש), שהפכה בעצמה לאם. במקביל, הוא הובא מטעם ההנהלה כדי לייעל ולשפר את המקום שבו גדל. יושב ראש ועד העובדים, רחמים אזולאי (שמיל בן ארי), שמח על שובו של בן הנמל האובד, אבל גם מבהיר בסדרה של משחקי שליטה מי באמת הבוס. אלא שאהרון לא מתכוון לוותר בקלות על אף אחד מן המאבקים שעבורם חזר ארצה.

שלוש המועמדויות של הסרט לפרס אופיר מגלות כמה מנקודות החוזקה שלו. הן הוענקו לתסריט שכתב תדמור בשיתוף עם שלמה אפרתי, שותפו גם לכתיבת "ארץ פצועה", וכן לשחקנים בתפקיד הראשי והמשני. יורם חטב מסתגר בתוך דמותו העקשנית והבטוחה בצדקתה, וממש כמוה כמעט לא משתנה מבחינה אמוציונלית לעומת הסיטואציות המסלימות. לכן, מי שגונב את ההצגה הוא מי שגזל את הנמל - בן ארי בתפקיד אזולאי, שילוב בין דמות אב כל-יודעת וראש ארגון פשע כל-יכול.

הרעים הם בעצם הטובים. "נמל בית" - לצפייה בטריילר:

תצוגת המשחק של בן ארי היא סיבה בפני עצמה לצפות בסרט – אזולאי לא רק תופס בגרון אלא גם מעורר אמפטיה בדרכים נעימות יותר, אבהיות ומגוננות כמעט, על אף שהוא לכאורה הנבל. אלא שהטוב והרע לא תמיד מוחלטים בסיפור הזה. מה אם הניסיון של אהרון למהפך בנמל הוא פגיעה במיקרו-חברה סוציאליסטית? זו שדואגת לחלשים ומגנה על עצמה ועליהם מפני היפלטות אל העולם האכזר שמחכה להם בשוק העבודה הישראלי. האם למי שנעדר מבחירה כל כך הרבה שנים יש בכלל זכות לערער על הסדר הקיים בשם מה שהוא תופס כצודק? בסרט נרמז כי מלכתחילה נעלם גיבור הסיפור משום שלא הצליח להתאים עצמו למציאות, שרק החריפה מאז.

האופירים התעלמו מיתרון בולט נוסף של הסרט, שזכה לתיקון בדמות זכייה בפסטיבל חיפה - הצלם זיו ברקוביץ'. הצילום שלו, בדגש על הצבת הדמויות במרחב ובנוף, מסייע להעמיק את העיסוק בכל אחת מן הנפשות הפועלות וכן לקבוע את תלישותן או שייכותן אל העולם שמבקש הסרט לברוא. חשוב לציין כי כל המחמאות להתנגשויות בין הדמויות והשקפות העולם שלהן נכונות בעיקר לגברים המאכלסים את הסרט. הדמויות הנשיות כאן מפותחות הרבה פחות, וזוכות למעט מדי רגעים מגדירי אופי יחסית לעמיתיהן, למרות שיש להן תפקידי מפתח במנוע העלילתי.

נמל בית
צילום מרהיב ומציאות עבודה כאוטית. "נמל בית"צילום: רן מנדלסון

כיוון שעל איכויות אלה או אחרות אפשר להתווכח, את עיקר התוקף שלו משיג "נמל בית" בזכות רלוונטיות חברתית. באחד משיאיו של הסרט מגיעה סצנה ארוכה ומרשימה של הפגנת עובדי הנמל ההופכת לשדה קרב. זו מדגימה לא רק את הקיצוניות של המצב, אלא בעיקר עד כמה כל אחד מן הצדדים נלחם עבור הקיום שלו, ולא על המשך הנהנתנות. המאבק ההישרדותי הבסיסי במהותו מהדהד את הרצון להתפרנס ולהיות חלק מקבוצה או משפחה, מה שהופך את הסרט רשמית לאחיו של "ארץ פצועה" באופן שבו הוא מציג ישראליוּת על המסך.

"נמל בית" - איפה ומתי לראות?

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ