אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"הרוח במעטפת": סוף סוף סרט אקשן ראוי

סקרלט ג'והנסון נוצצת בסרט המד"ב החדש וממשיכה למצב את עצמה ככוכבת הלא-אנושית של הוליווד. למרות שמדובר בהעתקה של סיפור אנימציה יפני, הוליווד הצליחה לעשות אקשן כפי שהתכוון המשורר

תגובות
לא אנושית בסרט, וגם במציאות. סקרלט ג'והנסון, "הרוח במעטפת"
יח"צ

בצירוף מקרים מעניין למדי, חודש מרץ הביא אל בתי הקולנוע שתי גרסאות חדשות ומצולמות ליצירות אנימציה משנות ה-90'. בעוד ״היפה והחיה״ מלא הקסם של דיסני זכה לגרסה עתירת אפקטים שדי הרסה את הכישוף המקורי, המקרה של ״הרוח במעטפת״ מעניין יותר מכמה סיבות. ראשית, מכיוון שמדובר בניסיון של הוליווד לייבש באר יצירתית חדשה-ישנה, עולם המנגה והאנימה (הקומיקס והאנימציה היפניים). שנית, משום שבעולם העתידני בו מתרחש הסרט, אפקטים ממוחשבים דווקא ייראו כמו חלק טבעי מהנוף, ובכל זאת בחרו היוצרים לשלבם עם בניית סטים ואפילו רובוטיקה אמיתיים. שלישית, וזה המבחן האמיתי, משום שהתוצאה הפעם מוצלחת.

» "סימן חיים": בסרט הזה כבר הייתם
» 10 הקומדיות הישראליות הכי גדולות
» הבמאי שמנסה ללמד את הקפיטליזם לקח
» "נמל בית": המופע של שמיל בן ארי
» "היפה והחיה": ניצחון תאוות הבצע

בעתיד הלא ממש רחוק, בו מתרחשת עלילת הסרט, הגבולות בין בני אדם ומכונות מטשטשים. אנשים מסתובבים ברחוב עם שיפורים קיברנטיים כחלק מגופם, והאקר רב עוצמה (מייקל פיט) מצליח לפרוץ אל תוך תודעתם של מנהלי חברת רובוטיקה מובילה ולחסלם. הנשק האולטימטיבי במאבק מולו היא סייבורג עם מוח אנושי, ואולי גם נשמה של ממש, המכונה מייג׳ור (סקרלט ג׳והנסון). יחד עם גברתן רך לב בשם באטו (פילו אסבק) היא מובילה צוות לוחמה בטרור המבקש להתמודד עם הפושע מהזן החדש, כדי להגן על אלה שיצרו אותה (בראשות ג׳ולייט בינוש). אלא שהקרב המתמשך נגד היישות שנדמית שוות כוח לגיבורה, מוביל אותה לפקפק בהווה ובעבר שלה כאחד.

בחירת התפקידים הקולנועיים של ג׳והנסון מקבעת אותה אט אט בתודעה הקולקטיבית כעל-אנושית. השחקנית האהובה כמעט ולא גילמה דמויות נורמטיביות בעשור הנוכחי. גם כשהיא עושה זאת, כמו למשל בסדרת סרטי ״הנוקמים״, היא בעצם גיבורת-על מועצמת גנטית, ואפילו כשהבליחה בסרטם של האחים כהן ״יחי הקיסר!״ היא נותרה רוב הזמן בתלבושת של בתולת-ים. בסרטים אחרים השתמשה בקולה בלבד כדי לברוא דמויות, בין אם קיפודה (״לשיר״) ובין אם נחש (״ספר הג׳ונגל״), ואפילו מערכת הפעלה (״היא״). מעל כל אלה בולטים הסרטים בהם גילמה ישויות נשגבות, למשל ״מתחת לעור״ האניגמטי או ״לוסי״ הכמעט מבדר.

אם זה הרף התחתון אז צפוי קיץ מהנה. "הרוח במעטפת" - לצפייה בטריילר:

זה רק טבעי שהתפקיד הבא שלה יהיה מעין גרסה הנשית של רובוקופ שתוהה על מקומה בעולם, ונדמה כי אין מתאימה ממנה לגלם את הגיבורה בעיבוד המחודש של ״הרוח במעטפת״. כלומר, תלוי את מי שואלים, שכן הבחירה בג׳והנסון האמריקאית לגרסה חדשה של יצירה יפנית במקור דווקא עוררה דיון על הלבנת הזהויות של אמריקה. ג׳והנסון מוסיפה לרזומה עוד הופעה מוצלחת, שמשכילה להיות קרה ומתכתית כשצריך, ולהחביא הרבה פגיעות מתחת לעור ומאחורי העיניים. חוץ מזה, כשהיא אומרת משפטים כמו ״בפעם הבאה אולי תעצבו אותי טוב יותר״, אי אפשר שלא לחוש באירוניה, או להבחין בניסיון של הסרט לדון בזכות של אישה (או כל אדם) על גופה.

כדי לא להחפיץ את השחקנית, על אף שהיא מגלמת מכונה שבתוכה מסתתרת רוח אנושית, יש לציין שכל הסרט הוא בעיקר ממתק עיניים. הבמאי רופרט סנדרס (״שלגיה והצייד״) וצוותו משכילים להפוך את היצירה לחוויה ויזואלית שחורגת מעט מהשכפולים הקבועים של הוליווד. אין פריים אחד משעמם או בנאלי, אף סצנת אקשן לא דומה לקודמתה ושום אתר התרחשות לא מאפשר להסיר ממנו את המבט. הלוק והסטייל מכוונים היטב אל אווירת העתידנות של שנות ה-80 וה-90 בכלל ואל סוגת הסייבר-פאנק בפרט (מ״בלייד ראנר״ דרך ״שליחות קטלנית״ ועד ״המטריקס״, ששאב לא מעט השראה מן היצירה היפנית).

אפקטים שלא נותנים לעיניים לעזוב אותם. "הרוח במעטפת"
יח"צ

״הרוח במעטפת״ כשמו כן הוא - סרט שלא באמת מתיימר להעמיק, אלא רק להעלות נקודות מעניינות שיספקו לו רמז לאופי ובעיקר תירוצים להרבה מאוד יופי. מכיוון שהממד החזותי מגובה היטב גם בסאונד, שהולם אותו אך מבלי לבלוט או להדגיש עצמו יתר על המידה, מתקבל משהו שבהחלט אפשר לבהות בו. הלוואי שהמשך הקיץ הקולנועי הבא עלינו לטובה יקבע את הסרט הזה כרף תחתון של איכות - אמנם חיקוי של המקור, אבל בהחלט לא דהוי.

"הרוח במעטפת" - איפה ומתי לראות?

כתבות שאולי פספסתם

*#