"דנקרק": זה לא סרט מלחמה, זאת מלחמה

הגאון הבריטי עשה זאת שוב ויצר סרט מלחמה שמביא את הקרב עד לאולם הקולנוע. חוויית הצפייה בו כה מטלטלת עד שלפעמים נדמה שמדובר בסרט אימה, אך בכל מקרה מדובר בחובת צפייה

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דנקרק
אולם האיימקס הוא הדרך האולטימטיבית לצפות בסרט. "דנקרק"צילום: באדיבות גלובוס מקס
אורון שמיר, עכבר העיר

תשכחו כל מה שאתם יודעים על סרטי מלחמה. הפעם הראשונה שבה כריסטופר נולאן ניגש לטפל בז׳אנר היא גם הפעם האחרונה שמישהו או מישהי יצטרכו או יוכלו לביים סרט מלחמה באותו האופן שהתקבע במהלך השנים. הגאון הבריטי, שמכתיב את הטון בהוליווד כבר שנים עם טרילוגיית ״האביר האפל״ או יצירות מקוריות ופנטסטיות כמו ״ממנטו״ ו״יוקרה״, בחר עבור הדרמה ההיסטורית הראשונה שלו בקרב מפורסם למדי ממלחמת העולם השנייה. כזה שגם זכה לסרטים משלו או לפחות היה לחלק מהותי בעלילה, למשל השנה ב״שעתם היפה״. אבל "דנקרק" בגרסת נולאן לא ממש דומה לשום סרט אחר שנעשה בנושא.

» כריסטופר נולאן, האיש שהרס את הקולנוע
» מ"ממנטו" ועד "האביר האפל": דיוקן של גאון קולנועי
» 10 סרטי המלחמה הגדולים בהיסטוריה
» חזרתם של "החבר'ה הטובים"
» "בלייד ראנר 2049" עוד שנייה כאן

האירועים ההיסטוריים התרחשו בעיר החוף הצרפתית דנקרק ב-1940 וכללו ניסיונות פינוי של כ-400 אלף חיילים, בריטיים ובני מיני לאומים דוברי צרפתית. האויב הגרמני הפגיז תדיר מן האוויר את המחכים לספינות ההצלה, התיש את חיל האוויר שבא לעזור, והוביל לפקודה חריגה של גיוס ספינות דיג אזרחיות. כך מתפרש הסרט על פני שלוש חזיתות, שהם גם שלושה קווי זמן שנולאן משחק עימם באופן מתעתע משנדמה, בדומה לסרטו ״התחלה״. על היבשה של חופי דנקרק, שם נפתח הסרט, מתוארים אירועים בני כשבוע בהם חלק מהחיילים ממתינים להצלה ואחרים מנסים דרכים יצירתיות יותר. בים, מפליגה ספינה אזרחית למסע של יום אחד מחופי בריטניה ועד דנקרק הכתושה, במטרה להשיב כמה שיותר חיילים על סיפונה. באוויר, שלושה מטוסים בריטיים זוכים לשעה אחת של דלק כדי להפיל כמה שיותר מפציצי אויב.

קשה לקום מהכיסא לאחר הצפייה. "דנקרק" - לצפייה בטריילר:

בעוד הנאצים נותרים כאויב נטול פנים לכל אורך הסרט, ״דנקרק״ מלא פרצופים מוכרים, מי יותר מי פחות, אך הם אינם העניין המרכזי. בכל זאת שווה להזכיר את קנת׳ בראנה כמפקד חוליית החוף, מארק ריילנס בתור קפטן הספינה האזרחית, קיליאן מרפי המגלם ניצול רועד שנמשה מן המים, וגם טום הארדי בתפקיד טייס-על. אל השמות הידועים יש להוסיף המוני אלמונים כמו פיון ווייטהד שאחריו עוקב הסרט מן הרגע הראשון, או הארי סטיילס שעברו בלהקת ״וואן דיירקשן״ הרים כמה גבות כשלוהק לסרט. כולם, ללא יוצא מן הכלל, מבצעים את עבודתם בצייתנות וצניעות של חיילים היודעים כי הם חלק ממשהו גדול יותר. אין בסרט גיבורים של ממש, כלומר לא דמויות שאנחנו לומדים עליהן ועל עברן. רק אופיין מתגלה ומשתנה, בעיקר דרך פעולות, מה שיוצר קולקטיב כדמות ראשית כמו ב״אניית הקרב פוטיומקין״ בפרט או בקולנוע האילם בכלל.

את הארטילריה בסרט אפשר ממש להרגיש על הבשר, כלומר לחוות את 106 הדקות של אקשן מלחמתי אינטנסיבי, אימרסיבי וכמעט נטול הפוגות. כשם ש״נס דנקרק״ זכור בזכות העורף שהגיע עד החזית, כך ״דנקרק״ הסרט מביא את הקהל שלו אל פתחה של המלחמה. אולם האיימקס הוא הדרך האולטימטיבית לצפות בסרט, שצולם מראש בפילם 70 מ״מ עבור הטכנולוגיה הזאת. המסך כל-כך גדול עד כי אין לאן לברוח מן התמונות המרהיבות והמבהילות בעוצמתן, והסאונד עמוס הצלילים העמוקים ומוטיב השעון המתקתק עוטף וסוגר מכל כיוון. יחד עם אלפי ניצבים שאינם יצירי מחשב ועשרות ספינות אמיתיות שצפות במים, התחושה היא שהרבה מונח על כף המאזניים. האפקט מושג הודות למקסימום עשייה קולנועית ומינימום סיפור, אך כיוון שהעלילה כה רזה, חטובה אפילו, כל בחירה של הבמאי היא בעלת משמעות וכל קלישאות סרטי המלחמה שלא מופיעות בסרט מורגשות בהיעדרן.

דנקרק
אפשר ממש להרגיש את הארטילרייה. קנת בראנה, "דנקרק"צילום: Melinda Sue Gordon

כך מתגלה המשמעות העמוקה יותר של היצירה, שכן ״נס דנקרק״ הפך מושגים שליליים כמו נסיגה ופינוי למערכה אותה הבריטים זוכרים כסוג של ניצחון, וכמוהו הסרט הופך על פיו את המקובל. כל ירייה נדמית גורלית וכל חייל שמוטל ארצה או טובע בים צובט בלב, דווקא משום שאין בסרט נהרות של דם. הקרבות אינם הרואיים והפאתוס - שהפך רווח אפילו בסרטים אמריקאים שטותיים על גיבורי-על - חוטף כאן נוקאאוט של אנושיות על כל גווניה, עליבותה וגדולתה. ״דנקרק״ הוא מסוג הסרטים שקשה לקום אחריהם מן המושב בשל תשישות גופנית, לוקח זמן להשתחרר מהם תודעתית ואי אפשר שלא להתרגש מהם.

"דנקרק" - איפה ומתי לראות?

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ