אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"איש ושמו אובה": מטפל בנושאים עצובים דרך הומור

העיבוד לספר הידוע מציג קומדיה מלאת רעיונות בנאליים ובלתי מזיקים כמו עזרה הדדית או הרגעת כעסים באמצעות חמלה. עם זאת, התוצאה כל כך חביבה שקשה לבוא אליה בטענות

תגובות
Johan Bergmark

יש הרבה סוגים של מסתורין ביקום, אבל בעיניי המרתק מכולם הוא עולם הפצת הסרטים בישראל. לא רק שתאריכי הגעתם של סרטים של מסכי הקולנוע הם משהו שכנראה נקבע באופן קוסמי שבלתי אפשרי ללמוד, אלא שהם גם חמקמקים ויכולים להשתנות כבמטה קסם. ניקח לדוגמה את המקרה של ״איש ושמו אובה״ שמגיע אל בתי הקולנוע בישראל בדיוק שנתיים אחרי הבכורה במולדתו. זה קורה כעת, בסוף דצמבר, בשעה שמארצות הברית מתחילות להגיע ההפקות המכוונות לאוסקרים, יחד עם סרטים לכל המשפחה שמציפים את המסכים לקראת החגים. ״אובה״ יצטרך להתמודד עם שוברי קופות בפוטנציה, כמו ״ג׳ומנג׳י: שורדים בג׳ונגל״ שמגיע אף הוא למסכים במקביל לאמריקה, וכן עם הדרמות הראוותניות ומלאת הכוכבים נוסח ״כל הכסף שבעולם״, שהקהל בישראל יראה בסוף השבוע הנוכחי אפילו לפני הקהל האמריקאי. לא תחרות קלה לסרט שבדי שגיבורו הוא זקן שבעיקר רוצה למות.

» "איש ושמו אובה" - לכל הפרטים ומועדי ההקרנה
» "ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל": לא דורש הרבה חשיבה
» "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי": עשוי ללא רבב
» "אל האור": מעורר את כל החושים
» 10 סרטים שיביאו את החורף

האמת היא שאותו איש ושמו אובה (רולף לאסגארד) מן הכותרת, אינו כזה זקן כמו שהסביבה שלו מתייחסת אליו ככזה. הוא אמנם רוטן וזועף על כולם, כפי שאפשר לראות מיד בסצנת הפתיחה, ואף מבקר את זוגתו המנוחה בבית הקברות – אבל תוך כמה דקות מתגלה שהוא בסך הכל בן 59. סמוך לפתיחה קורים שני דברים שמוציאים לדרך את העלילה: אובה מפוטר מעבודתו, על ידי שניים שגילם המשותף בקושי מגיע לשלו, והוא זוכה בשכנים חדשים ורעשניים. בלי עבודה לבלות בה את מרבית היום שלו, אובה מתמכר לשגרה שלו הכוללת צעקות על כל מי שמפר את הסדר והשלווה בשכונה הקטנה, אבל מגלה צד רך יותר כשזה מגיע לשכנתו המהגרת וההרה (באהר פארס). המסע המחודש שלו יכיר עבורה ועבור הצופים את קורות חייו שהובילו אותו עד הרגע הזה, בו הוא היה חולם דווקא לסיים אותם ולהצטרף אל אשתו האהובה במנוחת עולמים.

על הסרט חתום במאי הקומדיות השבדי האנס הולם, שגם עיבד את התסריט על פי ספרו של פרדריק בקמן. הספר אף תורגם לעברית ואולי מוכר לקורא הישראלי, כמו גם ״סבתא שלי מוסרת דרישת שלום וסליחה״ של אותו סופר. אם תיזכרו בסרט ובספר השבדים גם כן ״הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם״ - זה פחות או יותר הכיוון אליו מבקש ללכת ״אובה״. כלומר, דרמה קומית המטפלת בהומור קליל בנושאים עצובים כמו הרגשה של סוף החיים המתקרב מהר מן הצפוי. זאת לצד רעיונות בנאליים באופן בלתי מזיק כמו עזרה הדדית או הרגעת כעסים באמצעות חמלה במקום להוסיף לקונפליקט. אלה היעדים שהציב לעצמו ״איש ושמו אובה״, ואחרי הצפייה אפשר לומר שהוא עומד בהם בהצלחה זהירה וזעירה – בלי לטלטל יותר מדי את הקהל ובלי תובנות עמוק על הנושאים המורכבים שהוא מעלה, כמו הזכות לבחור לא רק איך לחיות אלא גם מתי לסיים את המסע. התוצאה היא סרט חביב שקשה לבוא אליו בטענות, ממש כמו שאי אפשר להתווכח עם הזקן מוועד הבית.

לכן, מעניין להמשיך ולהתייחס אל הסרט כמקרה מבחן בניסיון להבין מדוע הגיע אל בתי הקולנוע דווקא עכשיו. כאמור, את הכותרת ייתכן והקהל קורא הספרות בהחלט מכיר, והסרט עצמו ערך בשנת 2016 סיבוב עולמי די מרשים שצבר עבורו נראות. השיא היה עם שתי מועמדויות לאוסקר, אחת ברורה יחסית לקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה כנציג שבדיה, והשנייה למחלקת האיפור שגרמה לשחקן בן ה-59 בתפקיד הראשי להיות זקן מכפי גילו (אף על פי שזהו גם הגיל של הדמות, בספר ובסרט). נדמה כאילו ראשית השנה האזרחית של 2017, באיזור טקס האוסקר, יכול היה להיות אידיאלי לסרט מבחינת חשיפה. אבל במקום זאת הוא מגיע אלינו רק בסופה ובתור תחנה אחרונה, ונשאלת השאלה מדוע ולמה. כלומר, מדוע חלק ממפיצי הסרטים בישראל בוחרים להחביא סרטים מהקהל שלהם, ולמה שאותו הקהל יקפוץ על המציאה דווקא עכשיו. נדמה שהתפקיד של מבקרי הקולנוע יהיה להכתיר ולכוון דווקא אל הסרט השבדי הצנוע והנחמד, אבל בעידן האינטרנט בו האפשרויות לצפייה ביתית גוברות מדי שנה, יכול להיות שלא יהיה צורך לא במפיצים ולא במבקרים לסוג כזה של סרטים.

*#