קרא לי בשמך: הסרט שבו אהבה בין גברים היא הדבר הכי טבעי בעולם

"קרא לי בשמך" לא עוסק רק בקשר בין גברים אלא במהותן של הידידות, התשוקה והאהבה

אורי קליין
אורי קליין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
טימותי שאלאמה
ב"קרא לי בשמך"
טימותי שאלאמה ב"קרא לי בשמך"צילום: /אי־פי
אורי קליין
אורי קליין

ג'יימס אייבורי מיקם את מרבית עלילות סרטיו – כגון "זיכרונות אהבה מפירנצה", "זיכרונות מאחוזת האוורד" ו"שארית היום" – בבריטניה ובאירופה, ולכן יש המופתעים מכך שהבמאי בן ה–89 הוא בעצם אמריקאי במקור. במשך כל הקריירה שלו כבמאי הוא שיתף פעולה עם התסריטאית רות פראוור ג'אבוואלה, שמתה ב-2013, בת 85. אייבורי לא ביים סרט מאז 2009, אך כעת הוא מגיח שוב אל בד הקולנוע כמפיק וכתסריטאי של "קרא לי בשמך", שביים לוקה גואדאנינו ("אני אהבה"). לאורך כל הצפייה ב"קרא לי בשמך" הירהרתי בשאלה חותמו של מי ניכר יותר בסרט הזה, של הבמאי האיטלקי שלו או של התסריטאי שלו; נדמה שנוצר שילוב נאה ואף נדיר בין שני אלה. ייתכן שאילו ביים אייבורי את הסרט, התוצאה היתה ספציפית יותר וחותמה האירופי מחושב יותר. גואדאנינו, לעומת זאת, מקנה ל"קרא לי בשמך" מידה של הפשטה אנליטית, והיא שמעניקה לו את תוקפו. הסרט מבוסס על ספרו של אנדרה אסימן, שאמנם לא קראתי, אך למדתי שהוא כתוב כזיכרון של גיבורו, שנים לאחר שהאירוע המתואר בו התרחש. הדיוק ההיסטורי הנובע מכך, לעומת ההפשטה הפיזית, מסמנים את הכיוון שבו גואדאנינו מניע את סרטו בין הסיפור הפרטי לדיון במיניות שמקיף אותו.

בתחילתו של "קרא לי בשמך" נמסר לנו שהוא מתרחש ב-1983 "אי שם בצפון איטליה", שנדמה כי אין מקום יפה ממנו בעולם. גיבור הסרט הוא אליו, בן 17 (טימותי שאלאמה), בנה של משפחת פרלמן היהודייה, שנופשת בכל קיץ באחוזתה שבאזור. האב (מייקל סטולבארג) הוא פרופסור לפיסול יווני ורומאי, המרבה להביע את התפעלותו מיופיים של הפסלים הגבריים שעבודתו עוסקת בהם, והבן הוא מוזיקאי מחונן. האם (אמירה קאסאר) ניצבת בשולי הסרט, אך זה איננו פגם משמעותי, מכיוון שהסרט מתמקד בראש ובראשונה במיניות גברית.

מאמריקה מגיע לאחוזה אוליבר, סטודנט בן 24, שישמש כאסיסטנט לאביו של אליו במשך הקיץ. אוליבר אף הוא יהודי, כפי שמסמן המגן־דוד שתלוי סביב צווארו, וחוץ מהערה הנשמעת בסרט שהפרלמנים הם המשפחה היהודית היחידה באזור, עובדת יהדותם של הגיבורים אינה ממלאת בו תפקיד משמעותי. את אוליבר מגלם ארמי האמר, שנדמה כאילו היה אחד מאותם פסלים שאביו של אליו מעריץ, שהתעורר לחיים. "קרא לי בשמך" מתרפק על הגוף הגברי – שמכיוון שזהו קיץ חם, חשוף חלק גדול מהזמן; והתרפקות וחשיפה אלה מתרחשות בחלקן הגדול במים של בריכה, נהר או אגם. מים רבים אלה עוטים מהות סימבולית מוכרת של יופי, חופש ועוצמה.

עיקר הסרט מתאר את הרומן המתפתח בהססנות בין אוליבר לאליו, שעד להגעתו של אוליבר לא עלה בדעתו שהוא עשוי להימשך לגבר, אך הוא מקבל עובדה זו בטבעיות ואף מקדם את הרומן בנחישות רבה יותר מזו של אוליבר, החושש שהוא עלול לפגוע בנער בן ה-17. יופיו, תבונתו וכוחו של "קרא לי בשמך" נובעים מכך שאין זה רק עוד סרט המתאר רומן חד־מיני, אלא כזה העוסק במהותן של הידידות, התשוקה והאהבה. מובן שלעובדה שזוג האוהבים הם גברים יש חשיבות בעלילה. בהקשר זה גם לרגע ההיסטורי שבו היא מתרחשת יש משמעות, מכיוון שזהו עידן שליו עדיין, לפני שמגיפת האיידס חדרה לתודעה הציבורית בכל עוצמתה המבהילה; אולם, "קרא לי בשמך" ניצב מעבר ומעל להבחנות ולהגדרות המיידיות של זהות מינית (מהבחינה הזאת הוא מתחבר לדיונים שמתקיימים כיום בדבר השרירותיות התרבותית שבהבחנה בין הטרוסקסואליות להומוסקסואליות). אין זה אומר שהוא מתאר מציאות נזילה מבחינה מינית. הוא אמנם מתאר במקביל לסיפור האהבה המרכזי גם את קשריהם המיניים של אליו ואוליבר עם נשים צעירות מהאזור, אך נדבך זה של העלילה אינו משמש כדי לערפל את המציאות המינית המתוארת בו, אלא כדי להבליט את עיסוקו המרכזי בנפתולי התשוקה והאהבה.

ברובד הזה של הסרט יש להוריו של אליו חשיבות רבה, כי הם מודעים למה שקורה בין בנם לאוליבר, אך גם הם מקבלים קשר זה בטבעיות מוחלטת: כי מדובר בידידות ואהבה, שכפי שאביו של אליו מצהיר במונולוג מרגש ונועז אפילו, האפשרות למצוא אותם היא זכות נדירה, בלי כל קשר לזהותם המינית של הידידים והאוהבים. העיסוק של "קרא לי בשמך" במהות החברוּת, המשיכה והאהבה בא לביטוי כבר בשמו, המתייחס לעובדה שכל אחד משני גיבוריו מבקש לקרוא לחברו בשמו־שלו, כך שמתהווה ביניהם מעין סימביוזה, שאף מגבירה את התחושה שאהבתם הופכת את השניים לישות מלוכדת אחת.

אחת הבעיות שהסרט מעורר נובעת מהתחושה שהמציאות שהוא מתאר, שיש לה ממד ליברלי ופרוגרסיבי, מחויבת להתרחש בסביבה ערה מבחינה אינטלקטואלית. זה בא לידי ביטוי לא רק בעיסוק האקדמי של אביו של אליו, אלא גם בכך ש"קרא לי בשמך" משופע בהתייחסויות לפילוסופים רבים, שלא תמיד הציטוטים מהם מלווים בזיהוי מקורם. זה מתבטא גם בתיאור כישרונו המוזיקלי של אליו, שאף מסוגל לנגן יצירה של באך כאילו נכתבה בידי ליסט. המשפחה גם נעזרת בשתי משרתות, שלאליו יש קשר חם עמן, ואף הן מודעות לקשר בינו לבין אוליבר ומקבלות אותו, וזאת באיטליה הקתולית, שיחסה להומואים בעייתי עדיין. פה חודרת לסרט מידה של רומנטיזציה, אך היא אינה פוגעת בו אנושות אלא מתחברת אליו. העלילה גם מתרחשת בסביבה רב־לשונית, הסרט דובר אנגלית, איטלקית וצרפתית (ושתי האחרונות לא תמיד מתורגמות), ואף זה מבליט את תחושה ההפשטה שהסרט פועל בתוכה, שעיקרה מתבטא בעל־זהות מינית.

טימותי שאלאמה בן ה-21 נפלא בתפקיד אליו (לאחרונה מסר שאלאמה שהוא תורם את השכר שקיבל עבור הופעתו בסרטו החדש של וודי אלן, שסיכוייו לצאת לאקרנים מפוקפקים). ארמי האמר טוב לא פחות ממנו וכך גם מייקל סטולבארג, שבימים אלה ניתן לראות אותו ב"העיתון" ובקרוב גם ב"צורת המים" שביים גיירמו דל טורו. האם יש שחקן עסוק ממנו בהוליווד היום?

ובחזרה לתסריטאי ולמפיק של "קרא לי בשמך": ג'יימס אייבורי (שלכל אורך יצירתו עבד עם רות פראוור ג'אבוואלה, מן התסריטאיות המוערכות ביותר בתולדות הקולנוע, שמתה ב-2013) כבר עסק בשניים מסרטיו, "זיכרונות אהבה בפירנצה" ו"מוריס", שניהם לפי יצירותיו של א"מ פורסטר, באהבה חד־מינית. תרומתו לסרט בוודאי היתה ניכרת, אך גואדאינו הפך אותו לסרט משלו, עדין, נבון וכובש לב.

"קרא לי בשמך". בימוי: לוקה גואדאנינו; תסריט: ג'יימס אייבורי, לפי ספר מאת אנדרה אסימן; צילום: סיימבו מוקדיפרום; מוזיקה: סופיאן סטיבנס; שחקנים: טימותי שאלאמה, ארמי האמר, מייקל סטולבארג, אמירה קאסאר. 132 דקות

כתבות מומלצות

ליד בית הספר רוב בטקסס, היום

גם הטבח בטקסס לא ישנה את עמדת השופטים השמרנים בעליון בארה"ב

ביידן עם ראש ממשלת יפן, השבוע בטוקיו

שני אירועים דרמטיים קרו בטוקיו. העולם התרכז במה שפחות חשוב

מסעדת קוקו תאי

זו לא באמת מסעדה. זה מקום בחוף הים שבו מופיעים כוכבי ריאליטי

זירת הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב, בתחילת אפריל

חברת מטא סירבה לחסום דף פייסבוק שביהמ"ש קבע כי הסית לטרור

Businesswoman and businessman HR manager interviewing woman. Candidate female sitting her back to camera, focus on her, close up rear view, interviewers on background. Human resources, hiring concept

לפני ראיון עבודה בזום, היא קיבלה מייל: "מגזר ערבי, גם קושי בשפה"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"