שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אורי קליין
אורי קליין
  • שם הסרט: בל קנטו
  • במאי/ת: פול וייץ
  • שנה: 2018
  • ז'אנר: מתח
  • ארץ: ארה"ב
  • דירוג: 2 כוכבים

אינני זוכר שראיתי אי פעם מותחן פעולה שבמרכזו ניצבת זמרת אופרה מהוללת. אם מישהו מקוראי מלים אלה כן נזכר בסרט שכזה, אשמח אם המידע יועבר לי. "בל קנטו", אותו ביים פול וייץ ("אמריקן פאי", "רווק פלוס ילד") על פי ספרה של אן פאטצ'ט שיצא לאור ב–2001, מתרחש במדינה באמריקה הלטינית, ששמה אינו מוזכר בסרט. את ההשראה לעלילה נטלה פאטצ'ט מאירוע שהתרחש בפרו ב–1996 ונמשך ארבעה חודשים. אחת הבעיות המאפיינות את סרטו של וייץ היא שהזמן בו מעורפל. ברור לנו שמה שמוצג בו מתרחש במשך זמן רב, אבל לא כמה זמן, ועובדה זו פוגעת במידת האמינות של כמה מהאירועים המתוארים בסרט.

רוקסן קוס (ג'וליאן מור) היא זמרת אופרה שמוזמנת להופיע באירוע פרטי ויוקרתי בבירתה של אותה מדינה ששמה לא נדע. היא הוזמנה ביוזמתו של קטסומי הוסוקאווה (קו ואטאנאבה), תעשיין יפני, חובב אופרה מושבע ומעריץ של רוקסן, שהגיע למדינה כדי לסגור עסקה, ומאמין שאירוע יוקרתי בכיכובה ירשים את אלה עמם הוא רוצה לממשה.

הטריילר של "בל קנטו"

ואמנם, כל המי ומי הגיעו לאירוע, המתרחש באחוזה רחבת ידיים - לרבות שגריר צרפת (כריסטופר לאמברט) ואשתו (אלזה זילברשטיין), איש עסקים רוסי (אולק קרופה) ונציגים של הכנסייה הקתולית. רק נשיאה של המדינה לא הגיע כי הוא העדיף להישאר בביתו כדי לצפות בטלנובלה האהובה עליו.

כשרוקסן מתחילה את הופעתה, ומגרונה של מור בוקע קולה של זמרת האופרה הגדולה רנה פלמינג, מתפרצת לאחוזה קבוצה של מורדים במשטר ולוקחת כבני ערובה את כל הנוכחים. דרישתם היא לשחרר את כל האסירים הפוליטיים הכלואים בבתי הסוהר במדינה הנשלטת על ידי רודן.

מור ומרסדס קורוי ב"בל קנטו". אפילו מפתחות אחוות בנות
מור ומרסדס קורוי ב"בל קנטו". אפילו מפתחות אחוות בנותצילום:

שוב ושוב יכריז מנהיג הקבוצה שאשתו עצמה נמצאת בכלא שהם עושים זאת "למען העם". באירוע מתערב מסנר (השחקן הגרמני סבסטיאן קוך), איש הצלב האדום שבכלל הגיע לאזור כתייר, והוא זה שמנסה לתווך בין החוטפים לצבא שצר על האחוזה. הוא מצליח לשכנע את החוטפים לשחרר את הנשים, הקשישים והחולים, ולהשאיר רק את הגברים, אך מסרב לשחרר את רוקסן, כיוון שפרסומה נחשב להם לנכס.

מכאן מתחילה להתגלגל הפארסה הקולנועית שהיא סרטו של וייץ, מבלי שהוא התכוון שסרטו יהיה כזה. כמובן שאנו יודעים שבמקרים של אירועי בני ערובה נוצרת לעתים קרובות קרבה בין החטופים לשוביהם, אבל האופן שבו וייץ מתאר תופעה זו בסרטו לוקה בשטחיות וחוסר אמינות. כמעט אף לא ברגע אחד בסרט, מלבד בראשיתו, אנו חשים בתחושות החרדה והמצוקה שהנצורים חשים. בשלב מסוים הסרט כולל אפילו משחק כדורגל נלהב בין החטופים לחוטפיהם, שבו גם מסנר משתתף.

מתוך "בל קנטו". שובים וחוטפים מסרבים להיות אויבים
מתוך "בל קנטו". שובים וחוטפים מסרבים להיות אויביםצילום:

הסרט גם מציג את סיפור האהבה המתפתח בין גן (ריו קאסה), המתורגמן היפני שהובא לאירוע על ידי התעשיין היפני (ואחת המעלות המועטות של הסרט נעוצה בעובדה שהדמויות מדברות בו בשפות שלהן כך שנוצר בליל לשוני רב-תרבותי), לבין כרמן (מריה מרסדס קורוי), אחת החוטפות. הרומן בין השניים מתחיל כאשר כרמן מבקשת מגן ללמד אותה אנגלית. הוא מסכים, והיא משתלטת על השפה בקצב מסחרר. בכלל, לנשים בקרב החוטפים יש נשמה רומנטית: כאשר חוטפת אחרת מגלה את דבר הרומן בין גן לכרמן, וכרמן אומרת לה שהמדובר באהבה אמיתית, היא מסכימה להסתיר את דבר הרומן מחבריה. כרמן, שמפתחת חיבה לרוקסן, אף מארגנת בחשאי מפגש לילי בין רוקסן להוסוקאווה, שניצוץ רומנטי ניצת ביניהם.

בני הערובה אף מבלים את זמנם בשבי בדרכים מגוונות. הוסוקאווה מלמד את רוקסן לשחק שח ורוקסן מאמנת את אחד החוטפים שיש לו שאיפות להפוך לזמר אופרה. באחד משיאי הסרט דורש מפקד החוטפים מרוקסן לעמוד על המרפסת באחוזה ולשיר אריה של פוצ'יני בפני אנשי הצבא. הוא מתרץ דרישה זאת בכך שהוא מאמין שיופי השירה של רוקסן ישכנע את השלטונות למצוא פתרון למשבר. ואם זהו מפקד החוטפים, מה הפלא שהמשימה בה הם נקטו אינה זוכה להצלחה. רוקסן מסכימה, וכיוון שהפסנתרן המלווה אותה בקביעות כבר אינו נמצא מסיבות שלא אפרט, שגריר צרפת, שהוא פסנתרן חובב, ממלא את מקומו.

ג'יליאן מור כרוקסן ב"בל קנטו". שירתה תציל מכל צרה?
ג'יליאן מור כרוקסן ב"בל קנטו". שירתה תציל מכל צרה?צילום:

בתמורה להסכמתה לשיר מקבלת רוקסן חדר לעצמה באחוזה, אליו יגיע הוסוקאווה. אבל שירתה אינה מצליחה להמיס את לבם של השלטונות והצבא. אמונתו של המפקד שהאופרה עשויה לשנות את המצב מעידה על היחס האמביוולנטי שסרטו של וייץ מפגין כלפי החוטפים. השלטון בו הם נאבקים ללא ספק זקוק לטלטלה רצינית, אבל אמביוולנטיות זו אינה מוסיפה עומק לסרט.

תחושה של אבסורד שורה על חלקים של הסרט, וזו, לפיכך, ממעיטה בעוצמת סופו הבלתי נמנע. הסוף, שאמור היה להיות חמור סבר, הופך את הסרט כולו ליצירה שיש בה משהו ביזארי על גבול המגוחך, ואת הסיפור, שהיה יכול להיות עתיר דרמה ורגש, לטריוויאלי.

"בל קנטו". בימוי: פול וייץ; תסריט: פול וייץ ואנתוני ויינטרוב; שחקנים: ג'וליאן מור, קן ואטאנבה, סבסטיאן קוך וכריסטוף למברט

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ