בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך התלבשו הכוכבות של האוסקר לאורך השנים

האם השמלות הנוצצות וחליפות הטוקסידו, שימלאו הלילה את השטיח האדום בלוס אנג'לס, ליוו את טקס האוסקר מאז ומעולם?

6תגובות

טקס פרסי האוסקר ה-84 שיתקיים הלילה בלוס אנג'לס יהיה חוליה נוספת בשרשרת ההיסטוריה של שמלות השטיח האדום, שממנה ניתן ללמוד לא מעט על התפתחות האופנה בכלל וסוג זה של מלבושים בפרט.

מדי שנה, מאז הטקס הראשון, חשיבות השמלות הללו הולכת וגדלה, ובהתאם גם המשאבים המושקעים בעיצובן. משמלות ישרות ופשוטות יחסית בשלהי שנות ה-20 ועד השמלות של ימינו שמכסות טפח וחושפות טפחיים, לכל משתתפות הטקס לאורך השנים היה חשוב להיראות במיטבן.

טקס פרסי האוסקר הראשון נערך ב-16 במאי 1929 במלון הוליווד רוזוולט בלוס אנג'לס. נכחו בו 270 איש, וכרטיס כניסה לכל החפץ לנכוח באירוע עלה חמישה דולרים. הטקס לא שודר ברדיו או בטלוויזיה, והטקס כולו נמשך 15 דקות בלבד. בין הזוכים הראשונים בפרסי האוסקר נמנו אמיל ג'נינגס, ג'נט גיינור, פרנק בורזייג לואיס מיילסטון והמוכר ביותר מביניהם - צ'רלי צ'פלין, שלבש חליפת טוקסידו בשלושה חלקים - מכנסיים שחורים, מקטורן שחור, חולצה מכופתרת לבנה רוכסה עד מעלה הצוואר ועניבת פפיון שחורה, שלימים נהפכה לסימן ההיכר שלו. הנשים לבשו בעיקר שמלות צ'רלסטון באורך הברך בגזרות ישרות וכובעים קטנים שהוצמדו היטב לקרקפת במכבנות גדולות.

טקסי האוסקר של שנות ה-30 הכניסו את החיוך לאופנה. כוכבניות העשור התהדרו בתסרוקות מסולסלות ושמלות אלגנטיות בקווים ישרים. ב-1934 זכתה קתרין הפבורן בפרס השחקנית הטובה ביותר. היא עלתה לבמה בשמלה מנוקדת עם צווארון גולף ושיער באורך האוזן, שסולסל היטב ברוח התקופה. ב-1935 זכתה הילדה המפורסמת ביותר אז, שירלי טמפל, בפרס על תפקידה בסרט "עינים בהירות", כשהיא לובשת שמלת ילדות מתוקה עם צווארון מסתלסל, חיוך מרוגש ותלתלים קפיציים וילדותיים.

ב-1936 זכתה בטי דייויס בפרס השחקנית הטובה ביותר, כשהיא לובשת שמלת מעטפת כהה שמתחתיה ביצבץ צווארון לבן מגוהץ למשעי. ההדפס שעל שמלתה נראה כמו המונוגרמה שנהפכה לימים ללוגו של לואי ויטון. ב-1939, כשזכתה דייוויס שוב בפרס השחקנית הטובה ביותר, כבר העזה לנסות מראה שונה: שמלת ערב עם מחשוף נדיב בשילוב שיפון ונוצות, ולה חלק תחתון רחב, עשיר בבד וארוך.

ב-1945 זכתה אינגריד ברגמן בפרס השחקנית הטובה ביותר בשמלה כהה עם אפליקציות של אבנים כהות שירדו מכתפיה עד לגובה המותן, עם מחשוף סגור לגמרי עד מפתח הצוואר, כיאה לתקופה. אולם שנה לאחר מכן, ב-1946, גילתה ג'ינג'ר רוג'רס למשתתפות הטקס את המחשוף הנדיב, כשהנחתה את הערב בשמלת סטרפלס מבד מבריק עם מחשוף משולש עמוק, ושיער אסוף אל הקודקוד. ב-1948 כל הגברים שהשתתפו בטקס, ללא יוצא מן הכלל, לבשו תלבושת אחידה: טוקסידו שחור עם עניבת פפיון שחורה וחולצה מכופתרת לבנה. הדמיון בין כולם היה משעשע מאוד.

שנות ה-50 היו הפתיחה הרשמית של עידן המחשופים. מרילין מונרו לבשה ב-1951 שמלה עם מחשוף עדין, ובד שיפון דקיק ושקוף כיסה קלות את כתפיה. 1954 היתה השנה של אודרי הפבורן, שזכתה בפרס על תפקידה בסרט "חופשה ברומא". היא לבשה שמלה לבנה מבד טאפט בגזרת גופייה, ללא מחשוף, אך עם זרועות חשופות לגמרי. שערה האסוף, הפוני, עגילי הפנינה הקטנים - כל אלה נהפכו לטרנדים על-זמניים.

אליזבת טיילור, שזכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר ב-1961, לבשה באותה שנה שמלה לבנה בגזרת גופייה, שהיתה יחסית פשוטה למראה. אך במקרה של טיילור לא היה צורך במאמץ מיוחד: עגילי היהלומים הארוכים בשילוב תספורת קצרה וכמעט נערית ויופיה הטבעי והמיוחד הספיקו כדי להכתיר את הופעתה כאחת המוצלחות בהיסטוריה של הוליווד. ב-1963 לבשה סופיה לורן שמלה מבד שיפון בעלת צווארון תפוח ומעוגל, ששיווה לה מראה של מלכה ויקטוריאנית, בשילוב תסרוקת מנופחת ואסופה כלפי מעלה ועגילים גדולים משובצים ביהלומים. 1965 היתה השנה הראשונה שבה צולם הטקס בצבע. ג'ולי אנדרוז, מגישת הערב, לבשה שמלה תכולה מבד סאטן שהלמה את עיניה הבהירות ושערה הזהוב.

משוחררת ומכופתרת

טקס פרסי האוסקר ה-42 שנערך ב-1970 מאפשר להביט על ההתפתחות והשינויים שעבר הטקס. החשיבות של מושג השטיח האדום גדלה עם השנים, התמונות צולמו בצבע והטקסים שודרו בטלוויזיה וברדיו בכל העולם. השחקנית קנדיס ברגן הצעירה הנחתה את הטקס בשמלת קימונו צבעונית, במראה לא שגרתי או הוליוודי. הגברים, לעומת זאת, עדיין הלכו על בטוח, ובאו לטקס בזה אחר זה לבושים "במדים" - חליפת טוקסידו שחורה עם עניבת פפיון תואמת. ב-1972 אווירת החופש משמלות הערב האלגנטיות בטקס גברה עוד יותר כשג'יין פונדה לבשה ז'קט שחור וגברי רכוס עד לצוואר כמעט, בשילוב מכנסיים גבריים.

הטקס של 1980 עירער עוד יותר את מעמדם של המראות ההוליוודיים המהודרים, בעיקר כשמריל סטריפ באה לטקס בפנים נטולות איפור ובז'קט בצבע שמנת שמתחתיו שמלה פשוטה יחסית. היא בלטה לטובה, בעיקר לצד דסטין הופמן שבא בחולצה לבנה שלא כופתרה עד הסוף וללא ז'קט. האווירה האופנתית היתה משוחררת מתמיד, ואף שהתאריך היה 14 באפריל, כולם נראו שזופים ונינוחים כאילו חזרו יום קודם לכן מחופשת קיץ ארוכה.

הזמרת והשחקנית שר שהנחתה את הטקס ב-1986 בחרה בתלבושת יוצאת דופן, עד שאיש כבר לא שם לב מה לבשו הידועניות האחרות שנכחו באירוע. היא לבשה שמלת סאטן שחורה שמחשופה עוטר ברצועות מתכת בשתי וערב שהגיעו עד לסנטרה, וחבשה כובע עם כתר נוצות ענקי משובץ באבנים זהובות.

המעבר אל שנות ה-90 הביא עמו צורך הולך וגובר של הצופים לדעת הכל על מלבושיהם של באי הטקס. באותה תקופה החלו הראיונות על השטיח האדום, וכל ידוען ספג מטח שאלות מצד המראיינים והצלמים. ב-1989 החליטה דמי מור כי היא תעצב בעצמה את בגדיה, אבל שמלה של ממש לא יצאה לה מן העיצוב העצמי הזה: היא לבשה מחוך שחור עם תחרה ומכנסי טייטס שחורים בסגנון אופנוענים. בין המחוך למכנסי הטייטס היא תחבה מאחור שובל מוזר ומוזהב, שהיה אמור לשמש כחצאית, אך ללא הצלחה יתרה. היא זכתה פה אחד בתואר המתלבשת הגרועה ביותר של השנה.

ב-1994 זכתה הולי האנטר בפרס השחקנית הטובה ביותר על משחקה בסרט "הפסנתר" כשהיא לובשת שמלה בצבע חום, סקסית מאוד ודקיקה, בעיצוב ורה ואנג. המראה הפשוט והנקי, אך עם זאת גם סקסי מאוד, הלם את האנטר, בעיקר בהשוואה לשמלות הכבדות שלבשה בסרט, שכיסו אותה מכף רגל ועד ראש. ב-1996 לבשה סוזן סרנדון שמלה בצבע ברונזה בעיצוב דולצ'ה וגבאנה. היא הגיעה לטקס עם משקפי שמש רוקיסטיים וחיוך גדול, כאומרת - אין שום דבר שבאמת מחייב הופעה אלגנטית משעממת בערב הזה. המחשוף הנדיב מאוד, התסרוקת הקצוצה והשמלה הענקית שיוו לה מראה מלא הומור וחן.

ב-1997 הפתיעה השחקנית הצרפתייה ז'ולייט בינוש את הנוכחים באולם כשהחליפה את השמלה המסורתית במעיל קטיפה בצבע בורדו. היא נראתה כאילו יצאה הרגע מאתר הצילומים של הסרט "דרקולה". באותה שנה זכתה קים בייסינגר בפרס המביש מכל - המתלבשת הגרועה ביותר של הערב. היא לבשה שמלה בירוק-ליים של אסקדה, ששיוותה לה מראה חיוור ולא מחמיא. השמלה בעלת מחשוף הסירה הישר, בשילוב תסרוקת מיושנת של שנות ה-40 ואיפור חיוור, הפתיעה לרעה את הצופים והמבקרים.

ג'וליה רוברטס לבשה שמלה יפהפייה של ולנטינו קוטור ב-2001 לכבוד זכייתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט "ארין ברוקוביץ'". השמלה השחורה עם השובל הקצר ופסי הסאטן הלבנים שיוו לה מראה של נסיכה, ושערה האסוף למאחור עם עגילי היהלומים והצמיד התואם השלימו את ההופעה בדיוק רב. ב-2002 למדה גווינת פאלטרו שיעור חשוב באופנה כשזכתה לתואר המתלבשת הגרועה ביותר עקב בחירתה בשמלה בעיצוב אלכסנדר מקווין, שהורכבה מגופייה שקופה למחצה בצירוף חצאית טאפט שחורה ארוכה. השיער, התכשיטים והאיפור המרושל, בשילוב התלבושת, שיוו לה הופעה של מי שבאה למסיבת תחפושות ולא לטקס פרסי האוסקר.

גבולות חדשים

השנים הראשונות של האלף הנוכחי היו העידן של ניקול קידמן. מדי שנה, הקהל חיכה בציפייה דרוכה לראות מה תלבש השחקנית האוסטרלית התמירה. ב-2003 היא זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על משחקה בסרט "השעות", שבו גילמה את דמותה של וירג'יניה וולף במראה מוזנח ואפרורי. אל הטקס באה בשיער צבוע לבלונד זוהר, אסוף ומהודק אל הקרקפת, ובשמלה שחורה של ז'אן פול גוטייה. בתוספת איפור עדין ומינימליסטי ועגילי יהלומים במראה נקי וקלאסי היא נראתה נפלא. ב-2004 גרמה שרליז תרון לקהל להריע בהתלהבות, כשבאה אל השטיח האדום במראה שזוף וטבעי, שהשתלב עם שמלתה הכסופה הארוכה בעיצוב גוצ'י.

בתחילת שנות האלפיים נראה היה כי שום ידוענית לא מעזה ללבוש בגד שאינו זוהר או פרי עיצובו של מעצב ידוע במיוחד. רובן ככולן הקפידו על איפור ועיצוב שיער עדכני, נעליים יקרות וגבוהות עקב ותכשיטים מפוארים. אלה היו שנות הגלאם של השטיח האדום.

השנים האחרונות מתאפיינות בהגדרות וגבולות חדשים בתחום האופנה. טילדה סווינטון היתה הראשונה שוויתרה על המראה הזוהר לטובת ביטוי עצמי כשלבשה ב-2008 שמלה שחורה עם כתפיה אחת בעיצוב לאנוון, והשאירה את פניה החיוורות חשופות ונטולות איפור. קהל המבקרים נחרד עד עומק נשמתו, אבל בפעם הבאה שעשתה זאת, כעבור שנתיים, כבר למד להעריך את בחירתה.

לאחר שנים של שמלות צ'רלסטון קצרות, שנהפכו לשמלות קצפת ענקיות בשילוב ענקי יהלומים מנצנצים, נראה שהעשור השני של שנות האלפיים נותן מקום של כבוד גם לשמלות שלא בהכרח עוצבו לשטיח האדום, וגם למעצבים צעירים שנותנים את פרשנותם לשמלות המתאימות לאירועים מסוג זה.

ידועניות כמו אופרה וינפרי ופליסיטי הופמן בחרו בשנה שעברה בשמלות בעיצוב זאק פוזן הצעיר, וגווינת פאלטרו בחרה בשמלה בעיצוב סטלה מקרטני, חברתה הטובה.

גטי אימג'ס
גטי אימג'ס


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו