האיום האיראני גדול מתמיד

אורי קליין
אורי קליין
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורי קליין
אורי קליין

"הארטיסט" או "היורשים"? ז'אן דוז'ארדן או ג'ורג' קלוני? מריל סטריפ או ויולה דייוויס? "פרידה" או "הערת שוליים"? הלילה יתקיים בהוליווד טקס האוסקר ה-84 בהנחיית בילי קריסטל. בשנים האחרונות חברי האקדמיה לאמנים ומדעים הגדילו את מספר הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר. הצעד לא העצים את המתח שהתחרות מעוררת, אלא דווקא הפחית אותו.

תשעה סרטים מועמדים השנה לפרס הסרט הטוב ביותר, אך ברור שרק חמישה מהם מועמדים ריאליים. ניתן לקבוע זאת על פי רשימת חמשת הבמאים המועמדים לפרס. רק פעם אחת בתולדות האוסקר זכה סרט בפרס אף שהבמאי שלו לא היה מועמד - מצב אבסורדי בעליל.

זה קרה ב-1989 ל"הנהג של מיס דייזי", סרטו של ברוס ברספורד. פרס הבמאי הטוב ניתן באותה שנה לאוליבר סטון על "נולד ב-4 ביולי", אך חברי האקדמיה העדיפו כנראה להעניק את פרס הסרט ליצירה עם מסר ידידותי יותר. שלוש שנים קודם לכן זכה סטון בפרסי הסרט והבמאי בעבור "פלאטון". נראה שחברי האקדמיה החליטו שלא צריך לפנק יותר מדי את הבמאי הבעייתי הזה.

לכל הכתבות לקראת אוסקר 2012

"הוגו". חברי האקדמיה אוהבים את סקורסזי

קשה להאמין שהתקדים יחזור על עצמו השנה. לפיכך צריך לעיין ברשימת הבמאים המועמדים לאוסקר, כדי להיווכח מה הם חמשת הסרטים המועמדים באמת לפרס: "חצות בפאריס" של וודי אלן, "הארטיסט" של מישל האזנוויציוס, "עץ החיים" של טרנס מאליק, "היורשים" של אלכסנדר פן ו"הוגו" של מרטין סקורסזי.

מבין החמישה, הסרט בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לזכייה הוא "הארטיסט" - אלא אם כן חברי האקדמיה ייתקפו לפתע בהתלהמות פרו-אמריקאית ואנטי-צרפתית וייסוגו מאהדתם לסרט, שכבר זכה בשורת פרסים בחודשים האחרונים. במקרה כזה "היורשים" או "הוגו" עשויים ליהנות מן ההפקר, אך עדיין יש לי הרגשה ש"הארטיסט" יזכה. המתנגדים לזכייתו באוסקר של סרט צרפתי תמיד יוכלו לנחם את עצמם בעובדה שהסרט צולם בלוס אנג'לס ודובר אנגלית.

מישל האזנוויציוס, במאי "הארטיסט", עתיד לזכות בפרס הבימוי - אלא אם ישטפו את חברי האקדמיה גלי אהדה לוודי אלן, שזכה סוף סוף בשנה שעברה להצלחה ביקורתית וכלכלית, או למרטין סקורסזי האהוב תמיד. אם "הארטיסט" אמנם יזכה בפרסים האלה, סרטיהם של וודי אלן ואלכסנדר פן עשויים לזכות בפיצוי - פרס התסריט המקורי ל"חצות בפאריס" ופרס התסריט המעובד ל"היורשים".

קשישים נפלאים

מבין 20 השחקנים שמועמדים לפרסים בארבע קטגוריות (שחקן ושחקנית ראשיים, שחקן ושחקנית משנה), רק שניים זכו כבר באוסקרים בעבר. מריל סטריפ גרפה אוסקר לשחקנית משנה בעבור "קרמר נגד קרמר" (1979) ואוסקר לשחקנית ראשית בעבור "בחירתה של סופי" (1982). השנה היא מועמדת על "גברת הברזל". ג'ורג' קלוני, שזכה באוסקר לשחקן משנה ב-2005 בעבור "סוריאנה", מועמד השנה על "היורשים".

מבין 18 השחקנים המועמדים הנוספים, מחציתם כבר היו מועמדים לאוסקרים בעבר, אך לא זכו. בשיא מחזיקה גלן קלוז, שמועמדת השנה בפעם השישית (בעבור "אלברט נובס"). בראד פיט ("מאניבול"), ניק נולטי ("Warrior") ומישל ויליאמס ("השבוע שלי עם מרילין") מועמדים בפעם השלישית. כריסטופר פלאמר ("בגינרס"), מרס פון סידוב ("קרוב להפליא ורועש להחריד"), ויולה דייוויס ("העזרה"), ג'נט מקטיר ("אלברט נובס") וקנת בראנה ("השבוע שלי עם מרילין") מועמדים בפעם השנייה (בראנה, אגב, היה מועמד בקטגוריות נוספות).

עשו לנו לייק ותקבלו את החדשות המעניינות ביותר, ישירות לפייסבוק

מריל סטריפ ב"גברת הברזל"

רק בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר נדמה שהתוצאה ודאית, והפרס יוענק לאוקטביה ספנסר על הופעתה בסרט "העזרה". בשאר הקטגוריות העניינים פתוחים יותר. בקטגוריית השחקן הטוב ביותר התחרות העיקרית היא בין ז'אן דוז'ארדן ("הארטיסט"), לג'ורג' קלוני ("היורשים"). האם האהדה לקלוני תגבר על ההערכה לדוז'ארדן?

הדבר הבטוח

בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר התחרות היא בין ויולה דייוויס למריל סטריפ. כאן העניין מסובך אפילו יותר. רבים מרגישים שלסטריפ מגיע כבר לזכות באוסקר השלישי שלה, אחרי שהיתה לשחקנית בעלת המועמדויות הרבות ביותר בכל הזמנים, אך יש גם אהדה והערכה גדולות לדייוויס. פרס לשחקנית שחורה על סרט פופולרי שעוסק בעוולות החברה האמריקאית, הוא תמיד אירוע (אם דייוויס תזכה היא תהיה השחקנית השחורה השנייה, אחרי האלי ברי, לזכות בו).

בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר התחרות היא בין שני קשישים נפלאים, פלאמר ופון סידוב, שניהם בני 81. מכיוון שפלאמר כבר זכה בשלל פרסים על הופעתו ב"בגינרס", סביר להניח שהנטייה תימשך והוא ישמח שהקהל סוף סוף ילמד ש"צלילי המוסיקה" לא היה הסרט היחיד שכיכב בו.

הקטגוריה המסקרנת ביותר לישראלים היא זו של הסרט הזר. ראיתי שלושה מתוך חמשת הסרטים המועמדים לפרס: "הערת שוליים" של יוסף סידר; "פרידה" של הבמאי האיראני אשגאר פרהאדי; ו"מסייה לאזאר" של הבמאי הקנדי פיליפ פאלארדו - דרמה דידקטית צנועה עם כוונות טובות שמבוימת בסגנון טלוויזיוני. "פרידה", אחד הסרטים הטובים ביותר של העת האחרונה, ללא ספק ראוי לזכות (ראו ביקורת על הסרט). הניסיון לפרש את התחרות בין הסרט הישראלי לסרט האיראני כחלק מהעימות בין שתי המדינות מגוחך בעיני.

דבר אחד בטוח: בילי קריסטל יתקבל באהדה עצומה, כזאת שהוענקה בזמנם לבוב הופ ולג'וני קרסון, שהנחו את טקס האוסקר במשך שנים רבות. סביר גם להניח שזה יהיה טקס ארוך ומייגע למדי, כפי שהיה לרוב בשנים האחרונות. אך גם אם נתייחס לאוסקר באדישות או באירוניה, קשה לתאר את המציאות הקולנועית בלעדיו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ