מי יזכה הלילה באוסקר - אוסקר 2019 - הארץ

מי יזכה הלילה באוסקר

“ארגו” של אפלק, “לינקולן” של ספילברג או אולי בכלל “אהבה” של האנקה? התחרות השנה על פרס האוסקר לסרט הטוב צמודה יותר מבעבר

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אורי קליין
אורי קליין

לעומת מרבית השנים הקודמות, שבהן אפשר היה לחזות די בוודאות איזה מבין הסרטים המועמדים לפרס האוסקר בקטגוריה הנחשבת ביותר, זו של הסרט הטוב ביותר, יזכה בתואר, השנה זה לא פשוט כל כך. יש בעובדה זו כיף מסוים, כי היא מעוררת מתח, שלא תמיד קיים, לקראת הטקס שיתקיים הערב בהוליווד בפעם ה-85. תשעה סרטים מועמדים השנה לפרס הסרט הטוב ביותר של שנת 2012, אך רק חמישה מאותם סרטים זכו שגם הבמאים שלהם יהיו מועמדים לפרס, ואלה הם "לינקולן" של סטיבן ספילברג, "אופטימיות היא שם המשחק" של דייוויד או ראסל, "חיי פיי" של אנג לי, "חיות הדרום הפראי" של בן זייטלין ו"אהבה" של מיכאל האנקה.

לייב-בלוגינג מהאוסקר ורשימת הזוכים המלאה: הלילה בגלריה

נהוג לחשוב ששמו של הסרט שיזכה בפרס הסרט הטוב ביותר כלול באותה רשימה של חמישה סרטים שהבמאים שלהם מועמדים גם כן. כך אמנם קרה בכל טקסי האוסקר שקדמו לזה שיתקיים הערב. רק פעם אחת זכה בפרס סרט שהבמאי שלו לא היה מועמד. זה קרה ב-1989, כאשר "הנהג של מיס דייזי" זכה בפרס בעוד שהבמאי, ברוס ברספורד, כלל לא היה מועמד. לחריגה מהנוהג באותה שנה היו סיבות ספציפיות מאוד. הסרט המוביל בתחרות באותה שנה היה "נולד ב-4 ביולי" של אוליבר סטון, אך בוחרי האקדמיה, שרבים מהם שמרנים בטעמם הקולנועי, נרתעו מהענקת פרס הסרט הטוב ביותר לסטון השנוי במחלוקת על סרטו השנוי במחלוקת אף הוא, שלוש שנים בלבד אחרי ש"פלאטון" שלו והוא עצמו זכו באוסקרים. הם בחרו במקום זאת להעניק את פרס הבימוי הטוב ביותר לסטון בפעם השנייה, אך את פרס הסרט הטוב ביותר העניקו לסרט שהוא מנוגד מכל בחינה אפשרית לסרטו של סטון, דרמה אנושית חמה שנושאת מסר של אחווה בין גזעית.

מתוך "ארגו"

זה קרה פעם אחת בתולדות האוסקר, וזה עשוי לקרות השנה שוב. מבין הסרטים המועמדים לפרס, שהבמאים שלהם מועמדים אף הם, נדמה ש"לינקולן" הוא המועמד המוביל. אבל כבר כשהתפרסמה רשימת המועמדים לאוסקר השנה, הובעה ההפתעה שרשימת המועמדים לפרס הבימוי הטוב ביותר אינה כוללת את בן אפלק, שסרטו "ארגו", שכלול ברשימת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, הוא אחד הסרטים המוערכים והאהודים ביותר שהופקו השנה, והוא זכה כבר בשלל פרסים. בטקס חלוקת פרסי גלובוס הזהב זכה "ארגו" בפרס הדרמה הטובה ביותר; הוא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס חלוקת פרסי הבאפטא, שמתקיים בבריטניה ורק לאחרונה זכה בפרסי איגוד התסריטאים ואיגוד העורכים של אמריקה.

"לינקולן" אמנם מוערך, אך אין זה סרט שמתלהבים ממנו ואוהבים אותו. אין לו הערך הבידורי שיש ל"ארגו" כמותחן, ולמעלותיו בעיני חברי האקדמיה עשויות גם להצטרף העובדות שהוא מבוסס על אירוע שקרה ונחשף לא מזמן (גם "לינקולן" עוסק באירוע היסטורי, אך מרוחק יותר ומוכר יותר מזה של סרטו של אפלק) ושופע להט פטריוטי, שאמריקה זקוקה לו ונענתה לו.

אם "ארגו" יזכה אמנם בפרס הסרט הטוב ביותר, עשוי פרס הבמאי הטוב ביותר להינתן לספילברג. זו תהיה זכייתו השלישית בפרס והפעם השנייה שבה הוא זוכה בפרס הבימוי הטוב ביותר בעוד שסרט אחר זוכה בפרס הסרט הטוב ביותר. זה קרה לו כבר ב-1998, כאשר הוא זכה בפרס על בימוי "להציל את טוראי ראיין", אך פרס הסרט הטוב ביותר הוענק ליצירה קלה יותר לעיכול ובעלת ממד תרבותי מושך: "שייקספיר מאוהב" של הבמאי הבריטי ג'ון מאדן. ממד תרבותי, בעיקר בריטי, תמיד משך את חברי האקדמיה ששואפים שהבחירה בסרט הטוב ביותר תחמיא להם ולתעשיית הקולנוע האמריקאית כולה.

בהקשר של הבחירה בסרט הטוב ביותר, מעניין מה יקרה עם "אהבה", סרטו הצרפתי של הבמאי האוסטרי מיכאל האנקה, שמועמד לחמישה פרסי אוסקר, ובהם פרס הסרט הטוב ביותר, הסרט הזר הטוב ביותר והבימוי הטוב ביותר. היו כבר מקרים שסרט לא אמריקאי היה מועמד גם לפרס בסרט הטוב ביותר וגם לפרס הסרט הזר הטוב ביותר ובאותם מקרים הסרט זכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר (למשל "החיים יפים" של רוברטו בניני מ-1997). אין לי ספק שסרטו של האנקה יזכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר, אבל האם האנקה עשוי לקטוף את פרס הבימוי מידיו של ספילברג? והאם ייתכן שהסרט המוערך, בגלל העימות בין "ארגו" ל"לינקולן", יעשה היסטוריה ויזכה בזכייה כפולה של הסרט הטוב ביותר והסרט הזר הטוב ביותר? הסיכויים קלושים, אבל באוסקר התברר כי הכל יכול לקרות, וככל שהזכיות פחות צפויות כך הטקס מרתק יותר.

מתוך "לינקולן"

נוכחותו הבולטת של "אהבה" ברשימת המועמדים השנה משפיעה גם על קטגוריה נוספת והיא זו של השחקנית הטובה ביותר. לשתי המועמדות המובילות בקטגוריה הזאת נחשבות ג'ניפר לורנס על הופעתה ב"אופטימיות היא שם המשחק" וג'סיקה צ'סטיין על הופעתה ב"כוננות עם שחר" של קתרין ביגלו, ולשתי השחקניות האלה, ששמן היה כמעט בלתי נודע לפני שנים קצרות, יש סיכויים כמעט שווים לזכות בפרס (עם העדפה מסוימת לדעתי ללורנס). אך האם יחליטו חברי האקדמיה לכבד את עמנואל ריבה, כוכבת סרטו של האנקה בת ה-85, גם בגלל כישרונה אך בעיקר בגלל היותה השחקנית המבוגרת ביותר שהיתה מועמדת לאוסקר אי פעם? ואם בגיל מדובר, האם נטייתם הסנטימנטלית של חברי האקדמיה לא עשויה להניע אותם לזכות בפרס את קוונזהאנה ואליס בת ה-9, כוכבת "חיות הדרום הפראי", שהיא המועמדת הצעירה ביותר בתולדות האוסקר? שוב הסיכויים קלושים, אך לא אופתע יותר מדי אם זה יקרה.

בשאר הקטגוריות של המשחק הטוב ביותר התחזיות קלות יותר. אין ספק שדניאל דיי-לואיס יזכה בפרס השחקן הטוב ביותר על הופעתו כאברהם לינקולן בסרטו של ספילברג, ויהיה לשחקן הראשון בתולדות הקולנוע שזכה בשלושה אוסקרים בקטגוריה זו (ג'ק ניקולסון זכה אף הוא בשלושה אוסקרים, אך אחד מהם היה בקטגורית שחקן המשנה הטוב ביותר). בחירה וודאית נוספת היא זו של אן האתאוויי בקטגורית שחקנית המשנה הטובה ביותר על הופעתה ב"עלובי החיים" של טום הופר (השחקנית היחידה שעשויה לאיים על זכייתה, אך קשה להניח שזה יקרה, היא סאלי פילד האהודה המגלמת את מרי טוד לינקולן בסרטו של ספילברג; אם זה יקרה תהיה זו זכייתה השלישית של פילד בפרס, כאשר בשני המקרים הקודמים זכעותיה היו בקטגורית השחקנית הטובה ביותר).

בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר התחרות העיקרית היא בין כריסטוף וולץ על הופעתו בסרטו של קוונטין טרנטינו "ג'אנגו ללא מעצורים" וטומי לי ג'ונס על הופעתו ב"לינקולן". שניהם כבר זכו בעבר בקטגוריה הזאת. וולץ הוא המועמד המוביל מבין השניים.

אם האנקה לא יזכה בפרס הבמאי, רבים סיכוייו לזכות בפרס התסריט המקורי הטוב ביותר. בקטגורית התסריט המעובד המועמד המוביל הוא כריס טריו, התסריטאי של "ארגו". בשאר הקטגוריות, צילום, עריכה, מוסיקה ועוד, אני נמנע מתחזיות, כי לכל מועמדיהן יש סיכויים שווים לזכות.

מובן שאת עיקר המתח תעורר בישראל קטגוריה שלרוב מעוררת עניין מועט (אומרים שבזמן הקראת המועמדים וההכרזה של הזוכה בקטגוריה הזאת, מפלס המים בארצות הברית עולה, כי זהו הזמן ללכת לשירותים) - קטגורית הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר ששני סרטים מקומיים כלולים בה: "שומרי הסף" של דרור מורה ו"חמש מצלמות שבורות" של עימאד בורנאט וגיא דווידי. העובדה שהקטגוריה כוללת שני סרטים שעוסקים, כל אחד בדרכו, בסכסוך הישראלי פלסטיני עלולה להזיק לשניהם, מאחר שהקולות עלולים להתחלק ביניהם, והזוכה יהיה אחד משלושת הסרטים הנוספים המועמדים לפרס.

בכל אופן השנה אני מצפה לטקס בדריכות רבה יותר מאשר ברוב השנים הקודמות. הלילה הלבן הצפוי לי יספק לי חוויה פחות חיוורת מתמיד. או, כך לפחות, אני מקווה.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ