פרידה מהאוסקר: טקס האפשרויות הבלתי מוגבלות

אם היה אפשר להתחיל את טקס האוסקר מהסוף, ייתכן שהוא היה אחד מהמפתיעים בהיסטוריה. אור סיגולי מסכם את עונת הפרסים, ונזכר שבהוליווד כמו בהוליווד זה לא נגמר עד שמריל סטריפ לא מקבלת פסלון

אור סיגולי, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור סיגולי, עכבר העיר

החדשות הטובות הן שהאוסקר שחולק הלילה בלוס אנג'לס היה טוב יותר מבשנה שעברה, כמעט מכל הבחינות. החדשות הפחות טובות הן שלא מדובר בהישג מרשים כשלעצמו. הטקס היה מתוקתק ומהיר יחסית, בלי יותר מריחות. בילי קריסטל, המנחה המיתולוגי, עשה את עבודתו נאמנה אבל לא יצא מעורו כדי להתעלות על ביצועיו הקודמים. אפילו מחרוזת השירים בפתיחה לא הייתה חריפה כבעבר. אבל זה בסדר, לפחות הוא לא עמד על הבמאי עם הנייד שלו ושלח ציוצים לטוויטר כמו קודמו בתפקיד ג'יימס פרנקו.» מצגת התמונות המלאה» אוסקר 2012: כל הזוכים, כל הדיווחים» סיפורי סינדרלה של הרצים לפסלון » אושרי כהן נזכר באוסקר» רוצים פסלון? תהיו יפים ותשתקו » נוסטלגיה באוסקר - געגועי להוליווד» איתמר הנדלמן סמית: הוליווד לא רלוונטית» האוסקר בן 84, והוא לא מזדקן יפה

להרגיש עם, לצאת בלי הוגו פתח את הטקס כמו גדול עם שתי זכיות רצופות בצילום ועיצוב אומנותי, מפוגג את סיכוי הזכייה היחידים של עץ החיים. זו הפעם השנייה שהצלם עמנואל לובצקי מפסיד את האוסקר שלא בצדק. בפעם הקודמת זה היה כשעבודתו ב"הילדים של מחר" הפסידה ל"המבוך של פאן". הפעם הוא ראה את הפסלון נמסר לצלם רוברט ריצ'רדסון שכבר זכה בעבר פעמיים על "ג'יי.אף.קיי" ו"הטייס", גם הוא של סקורסזה. אבל כמו שקרה עם "מיליון דולר בייבי" ו"נאום המלך", השוויון הגיע בשלב המאוחר של הטקס, כשהפייבוריט של השנה -  הארטיסט - לקח לעצמו את פרסי הבמאי, השחקן הראשי והסרט. עם שתי הזכיות הקודמות לעיצוב תלבושות ומוזיקה, שני הסרטים המובילים סיימו את האוסקר עם חמישה פרסים. הצלחה ראויה בכל קנה מידה. ניצחון בלי מילים. ז'אן דז'ארדן עם אוגי הכלב (צילום: AP)

אכזבה ציונית נרשמה עם הפסדו של יוסף סידר וסרטו הערת שוליים לפייבוריט האיראני פרידה. זו הפעם הראשונה שהפייבוריט זוכה בקטגוריה הזו מאז "הים שבפנים" ב-2004. נאומו של הבמאי אשגר פרהאדי היה מקסים וראוי. פרהאדי קרא לגלות את הצד ההומאני שבבני האדם, צד שלדבריו נשכח לאור כל הסכסוכים והמחלוקות. ישראל הפכה להיות המדינה שהפסידה הכי הרבה פעמים את האוסקר. בקצה ההפסדים הזה בעוד כמה שנים אולי האקדמיה תיתן לנו פרס על מפעל חיים. ענינו נשואות לשנה הבאה.הנבחרת אופטימית על השטיח האדום. אשכנזי, סידר, ברארבא ואדרי (צילום: רויטרס)והאוסקר לנאום הטוב ביותר הולך ל...

שתי הפתעות גדולות היו בטקס. הראשון היה פרס העריכה שהלך לצמד הגאונים של נערה עם קעקוע דרקון, שעל הדרך ניצחו את "הוגו", "הארטיסט" ואת מאניבול. זו הזכייה השנייה ברציפות שלהם אחרי הפסלון שקיבלו על עבודתם בהרשת החברתית. ההפתעה השנייה הגיעה ממש ברגע האחרון עם מריל סטריפ, גדולת השחקניות החיות כיום, ששברה את הבצורת וזכתה באוסקר אחרי הפסקה של 30 שנה, על עבודתה המרשימה באשת הברזל. למרות שסיכוייה היו גבוהים, הרוב הימרו על ויולה דיוויס מהעזרה. הסרט על מאבקן של הנשים השחורות זכה בפרס שחקנית המשנה (אוקטביה ספנסר), שהמשיכה את הקו הותיק של שחקניות אפרו-אמריקאיות בקטגוריה, אחרי הטי מקדונל ("חלף עם הרוח"), וופי גולדברג ("רוח רפאים"), ג'ניפר האדסון ("נערות החלומות") ומוניק ("פרשס").

סטריפ נתנה את מה שיהפוך כנראה לאחד הנאומים הזכורים ביותר באוסקר, והצליחה לשמור על הומור עצמי, קורטוב רגש והמון אצילות. בנאום קצר ונפלא היא הבהירה לכולנו שלקח יותר מדי זמן מאז שזכתה. "בטח חצי מאמריקה צופה בי עכשיו וחושבת לעצמה: הו, לא. לא היא שוב", פתחה סטריפ. "אני כנראה לא אעמוד יותר על הבמה הזו". נותר רק לקוות שעוד נזכה לראות אותה זוכה שוב ומשווה את שיא הזכיות של קת'רין הפבורן.בלתי נשכחת. מריל סטריפ:

נאום מקסים נוסף היה שייך לכריסטופר פלאמר בזכייתו הצפויה על תפקידו בבגינרס. הוא אמנם שחזר לא מעט משפטים מזכייתו בפרס איגוד השחקנים, אך הקלאסיות והאינטליגנציה של השחקן הוותיק הזה עברה בכל משפט ומשפט מנאומו. זה התחיל כבר בהתחלה: "אתה רק שנתיים מבוגר ממני", אמר בעודו מישיר מבטו אל הפסלון שבידו, "איפה היית כל חיי?". הוא המשיך ב"אני מתאמן על הנאום הזה  מאז יצאתי מבטן אמי. למזלכם כבר לגמרי שכחתי אותו".

האקדמיה נתנה, האקדמיה לקחה  מפיק העל הארווי ויינשטין, ששנה שעברה סידר זכייה לנאום המלך, יכול לקרוא לאוסקר 2012 האוסקר שלו. ווינשטין למעשה זכה בכל הפרסים החשובים של הערב: סרט, במאי ושחקן ("הארטיסט"), שחקנית ("אשת הברזל") ותסריט מקורי (חצות בפריז), כולם תחת כנפו המרשימה והעסקנית. המפסידים הגדולים של הערב היו "מאניבול" וסוס מלחמה שהפסידו את כל ששת המועמדויות שלהם. במקרה של "מאניבול" זה מאכזב במיוחד כי בכל זאת מדובר באחד הסרטים האמריקניים הטובים ביותר של השנה.

לא היה הרבה יותר מדי מה לזכור מהטקס. הפתיחה עם הקטגוריות הטכניות מנעו מהאירוע להתניע על שלב מאוחר יחסית. את היום הצילה אמה סטון שהגישה עם בן סטילר את פרס האפקטים המיוחדים. על אף שהכל כתוב מראש וחזרות רבות נעשו, סטון הצליחה להקסים עם ספונטניות והומור שפשוט אי אפשר לעמוד מולם. גם גווינת' פאלטרו ורוברט דאוני ג'וניור, שהגישו את פרס הסרט התיעודי הארוך, יצאו טוב מכל הסיפור. רגע מצחיק במיוחד נרשם במערכון שמציג את הקרנת המבחן שנעשתה ל"הקוסם מארץ עוץ" שנעשתה על ידי צוות השחקנים הנפלא של הבמאי כריסטופר גסט ("כוכב התערוכה", "משב רוח מוזיקלי") הכולל את פרד ווילארד, יוג'ין לוי וקת'רין אוהרה. נקודת אור. אמה סטון ובן סטילר (צילום: AP)

"הארטיסט" אמנם זכה במספר הפסלונים של "הוגו", אבל הוא בקלות המנצח הגדול. אם לפני שנה היו אומרים שסרט תוצרת צרפת (פחות או יותר) שחור-לבן ואילם היה סוחף את עונת האוסקרים, כנראה שהיינו מגחכים בבוז. אבל זה קרה, וזה מצוין. בין אם אתם ממעריצי "הארטיסט" או לא, עכשיו כבר אפשר להגיד שבאוסקר הכל אפשרי. אולי לא מורת רוחם של כולם כל הזמן, אבל בהחלט הכל אפשרי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ