פייבוריטים והשמצות בדרך לאוסקר 2015

מי עקף את "גט" בקטגוריית הסרט הזר, למה שלושת הפייבוריטים לפרס הסרט הטוב ביותר עדיין צריכים לדאוג והאם ג'וליאן מור תהיה המנצחת הגדולה בשנה חלשה במיוחד לנשות הוליווד?

או סיגולי, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
או סיגולי, עכבר העיר

שלושה שבועות לפני הכרזת המועמדים לאוסקר 2015 והעונה כבר מתגלגלת במהירות, צוברת עוד ועוד תנופה. בשבועות האחרונים רוב תאי המבקרים בארצות הברית כבר הכריזו על נבחריהם לשנה הקולנועית שחלפה והסירו את הערפל מעל לקבוצת הסרטים שמובילה את המרוץ, אם כי בהחלט לא קבעה זוכה בטוח. שני האירועים המשמעותיים ביותר עד כה היו הכרזת המועמדים לפרס איגוד השחקנים, אחד האינדיקטורים החשובים במירוץ, והמועמדים לפרסי הביקורת האמריקאית. זה נכון שגם תא העיתונאים הזרים של הוליווד, המחלק את פרסי "גלובוס הזהב", נתן את קולו, אבל על אף כל הרחש והבחש סביבו, אין לו הרבה משמעות.

» אוסקר 2015 - הסיקור המלא

איפשהו במהלך שנות ה-90, "גלובוס הזהב" יצר לעצמו שם של חזאי אוסקרים אמין והצליח לעורר סביבו יחס. אבל המיתוס הזה נשבר, וכיום די ברור שאין לגלובוסים השפעה על גיבוש רשימת המועמדים לפרס הנחשק מכל. אז למה התקשורת עדיין מתעסקת בפרס הזה, שנקבע על ידי כמה עשרות עיתונאים בודדים, חלקם לא ממש מבינים בקולנוע? קודם כל, לפרסי גלובוס הזהב יש אחלה יחסי ציבור שבעולם. הם עובדים היטב עם התקשורת וגם מרימים את המסיבה הכי טובה בעיר, זו שכולם רוצים להיות חלק ממנה. הדבר השני, והוא המקום בו "גלובוס הזהב" באמת משפיע, הוא בשלב האמצע, זה שבין הכרזת המועמדים לאוסקר לבין הזכיות. שחקן שזוכה בגלובוס ונותן נאום טוב, כזה שיהדהד בימים שלאחר מכן, יוסיף לעצמו נקודות וחיבה ועל כן יכול לגרום לכמה מצביעי אקדמיה לבחור בו. שם זה פחות או יותר מסתכם.

המועמדויות לגלובוס הזהב מזכירות לנו גם את החדשות העצובות בנוגע לנציג ישראל לאוסקר, "גט: המשפט של ויויאן אמסלם", שהתברג לרשימת המועמדים הסופיים לפרס זה בקטגוריית הסרט הזר. בסוף השבוע התבשרנו שסרטם של האחים אלקבץ לא נכנס לתשיעיית הפיינליסטים של קטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה, ובכך נחתמו סיכויי ישראל להיות חלק מהאוסקר הקרוב. התשיעייה, ממנה תקבע החמישייה ביום ההכרזה, מורכבת מכמה הימורים בטוחים וכמה הפתעות די גדולות. "לוויתן" (רוסיה), "אידה" (פולין) ו"כוח עליון" (שבדיה) נכנסו כמובטח, ואליהם הצטרפו "סיפורי פרא" (ארגנטינה), "הנאשמת" (הולנד) - שהוא ההפתעה הגדולה מכולן, "אי התירס" (גיאורגיה) שהוקרן בפסטיבל חיפה, "המשחרר" (ונצואלה), "טימבוקטו" (מאוריטניה) ו"מנדרינות" (אסטוניה). השניים האחרונים הוקרנו בפסטיבל ירושלים. סביר שבמועמדים הסופיים נראה את השלישיה הראשונה, כשאליהם יצטרפו ככל הנראה נציגי מאוריטניה וארגנטינה, כאשר הנציג הגיאורגי בהחלט יכול להחליף מישהו. בולטים בהיעדרם נציגי בלגיה ("יומיים ולילה"), טורקיה ("שנת חורף"), קנדה ("אמא") והונגריה ("האל הלבן").

מרוסיה לשטיח האדום. "לוויתן" – טריילר:

השלישיה הפותחת

ובחזרה לקטגוריות הראשיות. על אף שעדיין לא מסתמן זוכה בטוח באוסקר, עשרות פרסי הביקורת שהוכרזו עד כה לא נתנו לא יותר מדי גיוון. "התבגרות", "מלון גרנד בודפשט" ו"בירדמן" הם אלו שנוכחים כמעט בכל רשימה וכל עיטור כבוד. ישנם גם סרטים אחרים שזוכים למקום תחת השמש כמו למשל מותחן המדע בדיוני המהפנט "מתחת לעור" ו"רכבת הקרח", אבל קשה לראות את הסרטים האלה פורצים את חומת העניין של חברי האקדמיה, שגם ככה מוצפים בשמות רבים.עם זאת, דרכם של שלושת הסרטים המובילים עדיין אינה סלולה עד הזכייה בפרס הגדול, מכל מיני סיבות ותירוצים שלמדנו מהשנים האחרונות. "התבגרות" הוא סרט אינדי שמצריך סבלנות רבה, "בירדמן" הוא סרט סאטירי ואינטלקטואלי מדי, ו"מלון גרנד בודפשט" הוא קומדיה, רחמנא ליצלן. זה נכון שב-2012 אלו בדיוק הדברים שגרמו לנו לחשוב של"ארטיסט" אין סיכוי, ושב-2010 כל הפרסים המקדימים הלכו ל"הרשת החברתית" אבל גילדות הבמאים והמפיקים הסיטו הכל לכיוון "נאום המלך" שהפך לזוכה הגדול, כך שבעצם אי אפשר לדעת.

אז מי בכל זאת טוען לכתר? קשה לומר, אבל נראה שכרגע "משחק החיקוי" זוכה מן ההפקר. איגודי המבקרים אמנם לא חיבקו אותו, אבל עם שלוש מועמדויות לפרס איגוד השחקנים, הפקה מרשימה וסיפור אמיתי, העניין עובר אליו באופן כמעט אוטומטי. "לא נשבר" של אנג'לינה ג'ולי לא זכה להרבה יחס בעונה עד כה, אבל סביר להניח שזה בגלל שהסקרינרים טרם הגיעו למצביעים השונים, בעוד דווקא בפרסי הביקורת שהוכרזו לאחרונה נוכחותו הייתה חזקה למדי.

מעורר עניין. "משחק החיקוי" – טריילר:

עוד לפני ההימורים על הזוכה, בשלב גיבוש רשימת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר באוסקר, שמספרם ינוע בין חמש לעשר, אפשר להמר בשקט על "התבגרות", "משחק החיקוי" ו"בירדמן", אבל איש לא אומר שדווקא אחד מהם יזכה בפסלון. גם "סלמה", "לא נשבר", "התאוריה של הכל", "וויפלאש" ו"צלף אמריקאי" נראים חזקים, אבל עדיין אין ביסוס להאמין שהם בטוח בפנים.

שתי קטגוריות שהמרוץ אליהן הצטמצם באופן משמעותי הן האפקטים והאיפור/עיצוב שיער. רשימה מצומצמת של עשרה מועמדים כבר פורסמה, וכך אנחנו יודעים ש"לתוך היער" לא יהיה מועמד על איפור, ו"קצה המחר" לא יהיה מועמד על אפקטים, מכיוון שהם נשמטו באופן תמוה מהרשימות. לעומת זאת, "שומרי הגלקסיה" מופיע בשתיהן, כך שסביר להניח שמותג מארוול יקבל כרטיס כניסה לאוסקר. חצי הגמר של פרסי האפקטים הוויזואלים כולל את "בין כוכבים", "כוכב הקופים: השחר", "גודזילה", "מליפיסנט", "רובוטריקים 4", "ההוביט 3", "אקס-מן" האחרון, "לילה מוטרף במוזיאון 3: סוד הקבר", "קפטן אמריקה: חייל החורף", ואת "שומרי הגלקסיה". על שלושת המקומות של פרסי האיפור ועיצוב השיער מתחרים בין היתר "פוקס-קצ'ר", "התאוריה של הכל", "מליפיסינט", "מלון גרנד בודפשט" ו"המבול".

כרטיס הכניסה של מארוול. שומרי הגלקסיה (צילום: יח"צ)

בעיית התפקידים הטובים

בקטגוריות השחקן הראשי בהחלט מסתמנים מועמדים מובילים, אבל אחרי שטום הנקס ("קפטן פיליפס") נפל בשנה שעברה, אנחנו יודעים ששום דבר לא בטוח. מייקל קיטון ("בירדמן"), אדי רדמיין ("התיאוריה של הכל") ובנדיקט קמברברץ' ("משחק החיקוי") הם השלישייה החזקה ביותר. לשני המקומות הנותרים מתמודדים דיויד איוליאו ("סלמה"), ג'ייק ג'ילנהל ("חיית הלילה"), סטיב קארל ("פוקס-קצ'ר"), טימותי ספול ("מר טרנר") ועוד.

קטגורית שחקן המשנה נראית מעט יותר יציבה עם ארבעה שחקנים שקשה להאמין שלא יכנסו: אית'ן הוק ("התבגרות"), מארק רופאלו ("פוקס-קצ'ר"), אדוארד נורטון ("בירדמן") ומי שכנראה יזכה, ג'י.קי. סימונס של "וויפלאש". המקום הרביעי עדיין לא סגור.

פרס השחקנית הראשית הוא כבר עכשיו המושמץ ביותר, ומסתמן כקטגוריה החלשה של השנה, מה שמעיד פעם נוספת על בעיית התפקידים הטובים באמת שיש לנשים בהוליווד. סביר מאוד שריס ווית'רספון ("ווילד"), רוזמונד פייק ("נעלמת") ופליסיטי ג'ונס ("התאוריה של הכל")יהיו מועמדות. הזוכה, נכון לעכשיו, עלולה להיות ג'וליאן מור על הסרט "עדיין אליס" בו היא עושה ניצחון אוסקר כפול של שחקנית מוערכת שמעולם לא זכתה, וגם מגלמת דמות שסובלת ממחלה קשה. האוסקר אוכל את זה עם כפית. המרוץ לשחקנית המשנה כרגע מובל על ידי פטרישיה ארקט ("בויהוד") ומאחוריה במרחק ניכר מריל סטריפ ("לתוך היער"), ג'סיקה צ'סטיין ("שנה אלימה") וקירה נייטלי ("משחק החיקוי"). אלו הדברים היחידים שאפשר אולי להתחייב עליהם בשלב זה.

הפסלון של ג'וליאן מור? "עדיין אליס" – טריילר:

העונה בינתיים מתנהלת באופן צפוי למדי, בידיעה שרגע אחד (נגיד, פרס איגוד המפיקים) יכול לשנות הכל. "נאום המלך" עשה את זה ו"מיליון דולר בייבי" עשה את זה עוד לפניו. מכיוון שאין זוכה בטוח, העונה מעניינת יותר מאשר השנים האחרונות, בהן "ארגו" ו"12 שנים של עבדות" סומנו כבר בספטמבר בתור הזוכים הבטוחים. המועמדים לאוסקר יוכרזו ב-15 לינואר. אם, כמובן, צפון קוריאה תרשה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ