אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השבוע בקולנוע: העיוורון הזמני של בלייק לייבלי

גארי אולדמן מרוח בקילוגרמים של איפור, קולין פארל בדילמה בלתי אפשרית ובלייק לייבלי מגלה (לצערה) דבר או שניים על מערכות יחסים - אספנו עבורכם רביעיית סרטים מומלצים שתמלא לכם את הסופ"ש החורפי הבא עלינו לטובה

תגובות
מתוך הסרט "רואה רק אותך"
Roland Neveu

ארבעת הסרטים החדשים לסוף השבוע כוללים דרמה תקופתית על הימים הראשונים של צ'רצ'יל בתור ראש ממשלת בריטניה, מעשיית מוסר אפלה ועוכרת שלווה מאת הבמאי של "הלובסטר", דרמת יחסים מותחת על עיוורת שחוזרת לראות ובעלה שייתכן והוליך אותה שולל בזמן נכותה, וגם קומדיית פשע על צוות מתנקשים המתאגדים כדי לחסל את הטוב ביותר בעסק המפוקפק שלהם.

» סרטים מציגים בקולנוע
» כל בתי הקולנוע
» מה עושים היום - לוח האירועים המלא
» לוח הופעות היום
» לוח הצגות היום
» אטרקציות לילדים - המדריך השלם

שעה אפלה

בימוי: ג'ו רייט, מומחה לדרמות תקופתיות ("כפרה", "אנה קארנינה").

שחקנים: גארי אולדמן (וקילוגרמים של איפור) בתפקיד ווינסטון צ'רצ'יל, בן מנדלסון בתור המלך ג'ורג' המגמגם, קריסטין סקוט תומאס כגברת צ'רצ'יל ולילי ג'יימס כמזכירתו.

עלילה: בחודש מאי 1940, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, נכנס ווינסטון צ'רצ'יל לתפקיד ראש ממשלת בריטניה באחת התקופות הסבוכות של האימפריה. מחוץ, שאלות הרות גורל, כמו למשל מה עושים עם מאות אלפי חיילים שתקועים על חופי דנקרק הצרפתית, שעליהם סוגר האויב הנאצי (כפי שזכינו לראות גם בסרטו של כריסטופר נולאן). מבית, המלחמה לא פחות מורכבת, שכן צ'רצ'יל מנוגח מימין ומשמאל עוד לפני שהתיישב בכסא חורץ הגורלות, כולל מצד מפלגתו שלו. הסרט עוקב אחר החודש הראשון לכהונתו, בין הבונקר הצבאי-מדיני המחניק, בית הנבחרים הסואן וביתו אפוף עשן הסיגרים.

שורה תחתונה: רייט הוא במאי שתמיד גורם לכל המחלקות שלו להזיע, והסרט אכן מתאמץ מאוד בעיקר בצילום ובפסקול, שגורמים לו להיראות גדול מכפי מימדיו האמיתיים. התסריט מאזן את הגודל והגודש רק באופן חלקי, אך בהחלט נאמן לחוש ההומור המפורסם של ווינסטון צ'רצ'יל, כמו גם לאופיו המתפרץ. רוב הזמן הסרט טבול ביגון ופראנויה, נשען בעיקר על שורה של אנטגוניסטים הסוגרים על הגיבור, בעוד את התמיכה או הפורקן לשליליות המצטברת מספקות הנשים. הרגעים היותר טובים בסרט כוללים דווקא את צ'רצ'יל המבודד מכולם, ברגע נדיר של מחשבה ללא הפרעה או שיחת טלפון בה הוא מציג פגיעות וחולשה. אך גם עם שחקנים נוספים על המסך ותחת מעטה בלתי אפשרי של עור מלאכותי, אולדמן הופך את "שעה אפלה" לתצוגת יחיד. הוא שווה לבדו את הצפייה, בעיקר בסצנה אחת של רגש ישיר והתחברות לעם, עטוף בסרט פומפוזי אך נעדר גדוּלה של ממש.

נאמן למקור. צפו בטריילר של "שעה אפלה":

להרוג אייל קדוש

בימוי: יורגוס לנתימוס, היווני המבריק מאחורי "שן-כלב" ו"הלובסטר".

שחקנים: קולין פארל וניקול קידמן בתור זוג בורגני, ובארי קיואן ("דנקרק") כצעיר מסתורי שחודר אל חייהם.

עלילה: מעשייה אפלה על מוסר ואכזריות, שעדיף לדעת כמה שפחות פרטים עליה. מה שכן אפשר לספר הוא שבמרכז הדרמה עומד מנתח החי חיי פלסטיק פרבריים עם זוגתו, בתו המתבגרת ובנו הקטן. מי שטורד את מנוחתו הוא בחור צעיר שמצד אחד מבקש את קרבתו ואף את קרבת משפחתו של המנתח, ומצד אחר יש משהו כמעט אלים בנימוס המוגזם שלו ונדמה כל הזמן כי הוא חורש מזימות ורוע. כשהמסתורין לגבי מניעיו נחשף, הסרט רק הופך לעוד יותר חידתי ונדמה כאילו ככל שגיבורו מבקש לעשות סדר ולמצוא היגיון כך הוא יוצא משליטה. הדמויות מוצאות עצמן בדילמה בלתי אפשרית שמוציאה מהן את הצדדים היותר עכורים בנפש האדם.

שורה תחתונה: הפעם הראשונה שסרט של הבמאי מגיע לאקרנים בישראל, היא דווקא הפעם בה הוא מסיר את הכפפות ומגיש קר את יצירתו הנבזית ביותר עד כה. המערכה הראשונה נמשכת דקות רבות לפני שאפשר להבין מה באמת קורה מתחת לפני השטח, אבל אינה משעממת לרגע בזכות הבימוי שמצליח להפוך כל סצנה שלווה למותחת ומבשרת רעות. כשטיבו האמיתי של הסרט מתגלה, הוא הופך מאופרה של ניכור למזרקה מתפרצת של התרסה כנגד הטרונורמטיביות ואולי אפילו הורות, עם המון הומור שחור משחור. השליטה של לנתימוס בקומפוזיציות או בטונים המשתנים שווה רק ליכולתו לכוונן את השחקנים לאותו תדר עוכר שלווה ומבעית לפרקים. בפסטיבל קאן, בו הוקרן הסרט בבכורה עולמית, בחרו לכבד את היוצר בפרס התסריט, אך כבר אז היו כאלה שהסתייגו מן הקדרות והקרירות שלו. מי שלא פוחדים מקולנוע התוקע אצבע בצלקות ובטאבו, מוזמנים לשפוט בעצמם.

הומור שחור משחור. צפו בטריילר של "להרוג אייל קדוש":

רואה רק אותך

בימוי: מארק פורסטר הוורסטילי ("מונסטר בול", "מלחמת העולם Z")

שחקנים: בלייק לייבלי וג'ייסון קלארק כזוג נשוי, עיוורת ובעלה התומך.

עלילה: דרמת מתח. ג'ינה איבדה את מאור עיניה בתאונה, ומאז חווה את העולם לחלוטין דרך בעלה התומך ג'יימס. היא נשענת עליו ותלויה בו לחלוטין, והוא מתאר עבורה את סביבתם ואת החוויות שלהם באופן סובייקטיבי. ניתוח פורץ דרך מאפשר לה לשוב לראות לאט ובהדרגה, רק כדי לגלות שיש לא מעט דברים שבן זוגה הסתיר ממנה כשלא הייתה יכולה לראות וסמכה עליו לחלוטין.

מה הקטע: מה שמתחיל כמו דרמה על התמודדות עם נכות וקושי כנראה הופך בהדרגה למותחן לא רק על הסודות הנסתרים של הזוג הספציפי הזה, אלא על מערכות יחסים ואמון עיוור בכלל. היכולת של הבמאי לשלוט גם בדרמות עדינות ונוגות וגם בסרטי מתח ואקשן עתירי תקציב, אמורה לסייע למהלך ולשינוי הסגנוני שמגיע באמצע הסרט, כפי שהטריילר רק רומז.

שילוב של סגנונות. צפו בטריילר של "רואה רק אותך":

גונתר חייב למות

בימוי: טארן קילם, שחקן קומי שזהו לו סרט ראשון כבמאי.

שחקנים: ארנולד שוורצנגר בתפקיד הראשי, ולצידו קובי סמולדרס והאנה סימון בין היתר.

עלילה: קומדיית פשע. גונתר הוא המתנקש הטוב בעולם, מושא לקנאה עבור חבריו למקצוע. כמה מהם חוברים יחד מתוך מחשבה שאם יפעלו במשותף יוכלו להתנקש במתנקש ולהתחרות ביניהם על כס המלכות שלו. כמובן שגונתר הוותיק נמצא צעד אחד לפניהם בכל פעם, ונהנה להשפיל אותם מול המצלמות שהם עצמם שכרו כדי לתעד את נפילתו.

מה הקטע: הגימיק של הצוות התיעודי שנשכר לצלם את חיסולו של המחסל, שדרך עדשותיו אנו חווים את המתרחש, אמור להקנות לסרט את הקלילות הקומית של "המשרד" ודומיו למרות העיסוק בנטילת חיי אדם מטעמי אגו. שוורצנגר במצב הרוח הנוכחי של הקריירה שלו, משהו שבין נוסטלגיה עצמית מעט פתאטית למיקסום היכולות ההומוריסטיות שלו, נראה כמו הנשק הלא כל כך סודי של הסרט.

קלילות קומית? לא בטוח. צפו בטריילר של "גונתר חייב למות":

*#