בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שגריר בטהובן בסין: ראיון עם המנצח והפסנתרן שו צונג

שו צונג, שמופיע השבוע בארץ, מדבר על חדירת המוסיקה הקלאסית לסין ולעירו שנחאי, שבה 200 אלף נגנים ותלמידי פסנתר אבל רק 3 אולמות קונצרטים

תגובות

בגיל 42, נמנה המנצח והפסנתרן שו צונג עם האישים המרכזיים בהווי המוסיקה הקלאסית בארצו. בסיסו הוא עיר מולדתו הענקית שנחאי, 22 מיליון תושבים, שם הוא מנהל את התזמורת הפילהרמונית. הוא משמש גם כיועץ אמנותי לפסטיבל האמנויות הבינלאומי של שנחאי (בין השאר אירגן את "שנת התרבות הצרפתית" שם), כמנצח אורח ראשי של תזמורת רשות השידור הדרום-קוריאנית, וכמנצח ראשי של תזמורת הקונסרבטוריון הלאומי של איטליה.

את עיקר חינוכו המוסיקלי רכש בצרפת - הוא דובר צחות צרפתית ואנגלית - וכפסנתרן קטף פרסים בתחרויות בינלאומיות ביפאן, בספרד ובמוסקווה, וניגן תחת שרביטם של מנצחים כמו נמה יארווי ומאריס יאנסונס, בין השאר.

בישראל ביקר צונג לראשונה לפני 16 שנה, הוא ניגן אז עם התזמורת הקאמרית הישראלית נוסח לפסנתר ותזמורת של פנטסיית "הנודד" של שוברט. בביקור הנוכחי, שבו הוא מנצח על תזמורת קאמרטה וגם מנגן איתה כפסנתרן סולן תוך כדי ניצוח (ההופעות בימים שלישי, רביעי, חמישי ושבת), התוכנית לכאורה שגרתית יותר: צונג מבצע את הקונצ'רטו מס' 1 של בטהובן, מנצח על סימפוניה של בטהובן (מס' 2) ועל קונצ'רטו של באך (הסולן הוא האבובן מוקי זוהר). בעוד חודשים אחדים ייסע המנהל האמנותי של קאמרטה, אבנר בירון, לנצח על קונצרטים בשנחאי.

ניר כפרי

באר שבע בדרך לסין

בירון אינו יחיד: מנצח התזמורת הקאמרית הקיבוצית ירון גוטפריד הופיע בבייג'ין, וכך גם הפסנתרנים המנצחים אריה ורדי וגיל שוחט. המלחין דן יוהס היה זה עתה בכינוס איגוד המלחינים של אסיה, שנערך בטייוואן (נציגים מסין הגדולה השתתפו באופן לא רשמי, בגלל המיקום), והוא מבשר שהכינוס הבא של האיגוד, בשנה הבאה, יתקיים בישראל. יוהס ביקר בין השאר בעיר שיאן, והתברר לו שבקונסרבטוריון שם יש אלף חדרי אימון ו-3000 תלמידים. בסין גם נוגנו יצירות של המלחין הוותיק עמי מעייני, וכן של מלחינים ישראלים אחרים.

ובשורה עדכנית: תזמורת סינפונייטה באר שבע ובראשה מנצחה דורון סלומון תייצג את ישראל בסדרת קונצרטים חגיגית שתתקיים בסין בסוף החודש. הביקור הוא אחד האירועים שייערכו במלאות 20 שנה לכינון יחסי ישראל סין. בקונצרטים של הסינפונייטה שם ינוגנו יצירות של מנדלסון, סרסטה, ג'ון ויליאמס ("רשימת שינדלר") ומיכאל וולפה, וגם יצירות סיניות.

חזרה אל המנצח האורח שו צונג: תחילת ה"קריירה" הבינלאומית שלו, הוא מזכיר בחיוך, היתה שילובו כילד בסרט "ממוצרט עד מאו" (1981) שתיעד ביקור של הכנר אייזק שטרן בסין. צונג מעיר גם שמבחינה מסוימת היה לו מזל שתקופת ילדותו היתה בשנים האחרונות של "מהפכת התרבות". המכון שבו עבד אביו, חוקר סרטן, היה סגור אז לשנים אחדות ו"לאבי היה זמן להתמקד בי". צונג החל ללמוד פסנתר, ובשלב מוקדם שלח ידו גם בניצוח, משהתברר - כך הוא אומר - כי ניחן בשמיעה מוסיקלית מעולה. "כל השיעורים היו בחינם, הוא מדגיש, "כולנו היינו עניים באותה מידה".

זה נכון שלאלפי פסנתרנים סינים יש אצבעות גמישות במיוחד מלידה?

שו צונג: "זה נכון במידה מסוימת לגבי אצבעות סיניות וקוריאניות. לא יפאניות. עלי להדגיש, בהקשר זה, שיש במזרח הרחוק המון ‘ילדי פלא' במובן הטכני, אבל לעומת אירופה, נדיר למצוא מקרים של אישיות אמנותית בשלה כבר בגיל צעיר".

כמה פסנתרנים מקצועיים יש בסין?

"אני יכול לדבר על שנחאי. מספר ה'עוסקים בפסנתר', בשלבי לימוד שונים, הוא כ-200 אלף".

כמה אולמות קונצרטים יש אצלכם?

"שלושה אולמות, לא תמיד מצליחים למלא אותם".

שם כמו לאנג לאנג ממלא אולם גדול ברסיטל?

"לאנג לאנג זה שונה. הוא יכול למלא איצטדיון, קהל של 20 אלף, אבל זה מופע מסוג אחר. אם לאנג לאנג יופיע אצלנו באולם קונצרטים רגיל וינגן למשל את ‘ואריאציות גולדברג' של באך, אנשים ייצאו באמצע".

כפרי ניר

בתזמורת שלך בשנחאי יש נגנים מחו"ל?

"יש נגני כלי נשיפה מאירופה. הם לא גרים בסין, אלא באים במועדים קבועים מתוכננים".

כמה תזמורת מקצועיות יש בסין?

"שש תזמורות סימפוניות. תזמורות קאמריות אין עדיין בכלל. הקהל שלנו רוצה לראות נגנים רבים על הבמה. בהקשר זה, אני מנסה להחדיר גם תרבות של מוסיקה קאמרית ממש, השקתי סדרה של קונצרטים קאמריים לפני שלוש שנים".

בקונסרבטוריונים אצלכם לומדים גם נגינת מוסיקה אירופית מוקדמת, בסגנון בארוקי היסטורי?

"אין עדיין לימודים כאלה. אגב, אני הייתי הראשון שהביא קונצרטים בארוקיים לסין, ב-2004. להקת "האמנויות הפורחות" צרפת, בניצוח כריסטי, ביצעה אז אצלנו אופרה של ראמו. הפרויקט עלה לנו מיליון יורו".

אופרות של ואגנר?

"אנשים יעזבו באמצע. הקהל יתקשה לעמוד באופרות ארוכות מאוד שלעלילתן אין שום קשר לתרבות שלנו". צונג מוסיף כי הוא מנסה להשליט בקונצרטים שלו בסין דרכי התנהגות מערביות. "למשל, אני לא מוכן שאנשים בקהל יאכלו או ישתו בזמן הקונצרט".

בהופעות עם קאמרטה תנגן ותנצח מהפסנתר על קונצ'רטו של בטהובן. אתה אוהב את כפל התפקידים?

"עקרונית אני חושב שטוב להפריד בין התפקידים. כשמנצחים מהפסנתר מידת השליטה בתזמורת מוגבלת. אני מופיע בכפל תפקידים זה רק בקונצ'רטו מס' 1 ומס' 2 של בטהובן, באחרים - לא. אלה שני קונצ'רטי שהופעתי בהם במקומות רבים בעולם.

על השאלה עם איזו מוסיקה אירופית הוא מזדהה ביותר אומר צונג: "בטהובן וברהמס. היצירות שלהם הן חלק ממחזור הדם שלי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו