בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דיבור חדיש

יצירותיה של המלחינה חיה צ'רנובין שוברות את כללי האסתטיקה. אלבומה החדש מרכך את גישתה הרדיקלית עם מוסיקה מזמינה ומרגשת עד בכי

2תגובות

אחרי רביעיות כלי הקשת של אנטון וברן בתחילת המאה ה-20, אחרי הרביעיות של שוסטקוביץ ובלה ברטוק, אחרי פנדרצקי וליגטי והרביעיות הפורצות דרך שלהם, אחרי קסנקיס, קייג', קראמב ו"רכבות אחרות" של סטיב רייך - מה עוד אפשר לחפש, ולמצוא, במדיום רביעיית כלי הקשת?

ממבט על הרפרטואר הזה נדמה שמלחינים בני זמננו כבר הפיקו את כל מה שניתן להפיק מהרביעייה; את כל הצלילים, האפקטים, חיקויי האונומטופיאה, משחקי הריתמוס, הצבעים וההרמוניות שלה; את כל המחוות והרעשים, עם אלקטרוניקה ובלעדיה, לעצמה או בליווי קולות וכלים.

מתעוררת דאגה שמא רפיון ידיים עלול לפקוד כל מלחין או מלחינה עכשוויים שמתכוונים לחדש בתחום ההלחנה לרביעייה, הרכב שמספר יותר מכל הרכב אחר על היכולת והכישרון של מי שכותב לו. המלחינה חיה צ'רנובין מראה שאין גבול להמצאה, לכשרון וליצירתיות האנושית, אפילו בתחום הרביעייה; שדבר עדיין לא מוצה.

שיווי משקל

לכאורה, רביעיית כלי קשת היא לא המדיום הטבעי לצ'רנובין, שהמוסיקה שלה - לפחות עד לפני ארבע-חמש שנים - היא רדיקלית, ומפנה עורף לכל מוסכמה אסתטית: היא עצמה הודתה פעם שלפעמים, כשהקהל מוחא כפיים בתום קונצרט שבו מושמעת יצירה שלה, היא מופתעת שאנשים מסוגלים להבין ולקבל כך את המוסיקה.

ההקשבה ליצירות של צ'רנובין, כמו "עפצים", "מים", או האופרה "פנימה", תובעת השתחררות מתפישות מוקדמות אודות מהי מוסיקה כלל, ומהו "יופי" - או "כיעור" - ביצירה מוסיקלית.

רביעיית כלי קשת, לעומת זאת, קצת כמו המקהלה, היא הרכב כל כך מעודן, הומוגני, ובעל מסורת ועבר מושרשים כל כך, עד שנדמה שדבר לא יכול להפר את האידיאל הצלילי שהתקבע בו מהיידן ועד קייג'.

לכן מפתיעים הצלילים הראשונים בדיסק "Shifting Gravity" של צ'רנובין: פיציקטו חרישי של כלי קשת מתחיל לעלות עם ההקשבה אליו, פיציקטו נעים, מפתה, מושך להקשיב לו עוד ועוד; שונה מיצירותיה המוכרות.

אבל כבר צלילים אלה, בנגינת רביעיית "דיוטימה", מגלים שמדובר כאן בשפת ביטוי חדשה. לא אפקטים חדשים כשלעצמם, אלא השילוב שלהם, של הפיציקטו והקפצות הקשת, של הלחישות במשיכות הקשת על הגשר, של הדו-שיח המתפתח בין הכלים, שבצורה מסתורית, ברגע לא ברור, כמעט מפסיק להיות מוסיקה והופך לדיבור אנושי: לעצב מזוקק, לטראגיות. הוא הופך לכזה לא בחיקוי של דיבור, אלא כמעט בדיבור ממש, כאילו ארבעה אנשים פונים זה לזה, מגלים את ליבם, מערבים תחינה וצעקה ושתיקה והיסוס ורוגז. וגילוי הלב הזה, בהאזנה מרוכזת, בשקט בשקט בלילה, דרך אוזניות, עלול לרגש עד כדי בכי.

בכי אנושי עצור

צ'רנובין, ילידת חיפה (1957), האשה הראשונה שקיבלה פרופסורה לקומפוזיציה באוניברסיטת וינה והראשונה שמונתה למשרת מרצה בכירה לקומפוזיציה באוניברסיטת הרווארד, קראה לרביעייה שלה, שבה שלושה חלקים, "גביש אניאה" ("אניאה" היא מלה מומצאת).

החלק הראשון נקרא "זרע מס' 1", החלק השלישי נקרא "זרע מס' 2"; ואילו החלק השני, שנקרא "אניאה", הוא צירוף סימולטני של שני הפרקים האלה ביחד, מונחים זה על גבי זה, משתרגים זה מתוך זה.

וכך אל דו-שיח הפיציקטו העדין, הקפצות הקשת, השתיקות והאנושיות הדיבורית של החלק הראשון, מצטרף-מתפרץ בחלק השני עולם צלילי חדש, שרובו גלישות קשת (גליסנדו), קריאות קצרות ומלמולים חרישיים. מערכת דיאלוגית שלמה, חדשה, מנסה ליישב את ההבדלים בין שני העולמות: האחד כבר נשמע, והאחר עדיין לא, הוא רק בחזקת מבשר, מנבא את העתיד לבוא; וכשסופסוף הוא נשמע לבדו בחלק השלישי, הוא מתייצב כמי שנחלץ מעולם מורכב ומסוכסך ויוצא לחופשי.

אבל זה לא הכל: בין שלושת חלקי "גביש אניאה" נשמעים בדיסק הזה עוד שני חלקים שהופכים אותו ליצירה אחת שלמה, שצומחת מתוך רביעיית כלי הקשת וגדלה כגן של צמחייה מגוונת. זו יצירה צ'רנובינית מובהקת שבה אפשר לשמוע את צליליה החריפים, הרדיקאליים-מהפנטים של המלחינה, בצבעי תזמור שנרקחים בפרק "סחף" מסקסופון, גיטרה חשמלית, כלי הקשה ופסנתר (אנסמבל "ניקל"), ובפרק "שבע" מטרומבון וחצוצרה, פסנתר וכלי קשת והקשה (אנסמבל "אסקולטה").

וכך מסתבר ש-"Shifting Gravity" היא יצירה שלמה בעלת חמישה חלקים, רביעיית כלי קשת ואנסמבלים אחרים לסירוגין, נעה בין צבעים והבעות ורגשות שונים. סוף היצירה, ב"זרע מס' 2", מעורר, שוב, את הרגש המיוחד שעלה בחלקה הראשון: עצב ובכי אנושי עצור. עוד יצירה, "שירי חורף מס' 3" לעשרה כלים ואלקטרוניקה, משלימה את הדיסק המיוחד הזה. *

Chaya Czernowin: Shifting 2011 ,Wergo ,Gravity



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו