בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מעורב חיפאי: על פסטיבל "החג של החגים"

תזמורת נוער יהודית-ערבית ושירי עמים בכנסייה: גם החלק המוסיקלי בפסטיבל החיפאי עמד בסימן של שיתוף דתי, שבעכו וביפו יכולים רק לחלום עליו

תגובות

הדרך הראשית של העיר התחתית חיפה בשבת בתשע וחצי בבוקר, לאורך חוף המפרץ - דרך ששמה שדרות ההגנה והיא מתמזגת בהמשכה לדרך העצמאות - לא הסגירה אפילו ברמז את המתרחש בתוככי הרחובות שמדרום לה. העיר נראתה מנומנמת במקצת, למרות ששבת בעיר חילונית מעורבת אינה שבתון מצמית כמו בערים יהודיות אחרות. אבל פנייה לשדרות בן גוריון - שם ראוי לרחוב שהינו קו פרשת המים בין "ההגנה" ל"עצמאות" - כבר אותתה שחזות הנמנום מתעתעת. השדרות הרחבות האלה, כנראה אין דומה להן בעולם כולו: לאורכן בתים עתיקים יפהפיים ממורשת הטמפלרים, הגרמנים המשיחיים שעלו לרגל לארץ הקודש, ובהתאם קרויה השכונה הזאת "המושבה הגרמנית"; בסופן, במעלה הרחוב, נתקלים בהר - פשוטו כמשמעו - ועליו, ממרגלותיו ועד השמיים, נמתחים הגנים הבהאים שנראים כמו פאטה מורגנה. וכשמסתובבים לאחור: הים התיכון ממלא את כל שדה הראייה.

הפנייה לשד' בן גוריון גילתה אפוא, בבת אחת, חיים בשבת בבוקר - שוקקים במסעדות ובבתי הקפה ששוכנים בשני עבריו. אבל הרבה יותר מכך, הכניסה לרחוב דמתה לכניסה לעיר אירופאית, כי בכל עבר מתנוססים שם קישוטי חג המולד. עצי אשוח זקופים מעוטרים בפתיתי שלג מלאכותי, איילי הצפון של סנטה קלאוס מוארים - בלילה הרושם הוא מרהיב ממש - ותכונת החג ניכרת גם בכובעי הסנטה הצמריים האדומים-לבנים אותם חובשים בעלי העסקים.

חג המולד הנוצרי, חג חנוכה היהודי שגם הוא בא עתה, ומדי כמה שנים גם הרמדאן וחגים נוספים שמצטרפים כאשר לוח השנה המוסלמי מסתנכרן עם היהודי והנוצרי - מהווים את קבוצת חגי החורף המוארים של הקהילות המרכיבות את העיר חיפה; והעיר חוגגת אותם יחד בחג אחד, "החג של החגים".

חגי פריד

מערבה מהמושבה הגרמנית משתרגים רחובותיה וסמטאותיה של שכונת ואדי ניסנאס. השכונה, יחד עם שכנותיה ואדי סליב וחליסה, היתה אזור המגורים הראשי והמשגשג של הפלסטינים תושבי חיפה עד כיבושה בידי ההגנה ב-1948. רק מיעוט מתושביה שגורשו או ברחו נשאר בה, ועתה נחגג בה החג של החגים בפסטיבל מדי סופשבוע בחודש דצמבר, ושיאו: בשבת הקרובה, בחג המולד עצמו.

השכונה שוקקת חיים בשבתות הפסטיבל, ולקראת אחת בצהריים כבר קשה לפלס דרך בין רבבות האנשים שממלאים את רחובות הוואדי. מאות חנויות ודוכנים המציעים מכל טוב, שווקים, במות ועליהן מנגנים ג'ז ומוסיקה קלה, ירידים, תהלוכות - אלה מהווים את היבט החוצות של הפסטיבל, הכולל גם עבודות אמנות שמוצבות לאורך "מסלול היצירות" בסטמאות השכונה, וכן כרזות ועליהן שירי משוררים, במסלול "דרך השיר".

אבל ההיבט האמנותי האמיתי של החג משתקף בתוך המבנים פנימה: כ-80 יצירות אמנות מוצגות בגלריות בסביבה, במוזיאון, במוסדות כמו המרכז האקדמי ויצו ואף בחנויות; הצגות נערכות בתיאטרון הסמוך, וקונצרטים בכנסיות. ועל כל אלה מנצח מוסד אחד, המתרגם את המונח "עיר מעורבת" לכדי עשייה רב תרבותית ומשגיח על השיתוף הבין-קהילתי בשכונה כשומר סף של ממש: בית הגפן. סיור עם יעלה חזות, האוצרת של בית הגפן יחד עם האוצר פריד אבן שקרה, מגלה עולם שלם של יצירה הנחלק בין אמנים יהודים מרחבי הארץ לאמנים ערבים פלסטינים. "הנושא שנבחר הפעם לחג הוא ‘נאמן למקור'", אומרת חזות, "והמקור הוא הזהות - הזהות האינדיבידואלית, והזהות של המרחב, של המקום".

בחצר בית הגפן מספרת מנהלת הפרוייקטים של המקום, אולפת ח'יידר - חברת נבחרת ישראל בכדורעף לשעבר ומטפסת הרים - על פרוייקטים משותפים ליהודים וערבים, ובהם מסעות ניווט, חוג צילום, וגם פרוייקט "שוברים את הקרח": סיורים בטבע שבסיומם נוסעים המטיילים להרי האלפים ומטפסים עליהם ביחד.

בחצר הזאת, שאותה הקצה בית הגפן לפעילויות לילדים ובני נוער לכבוד החג, כבר מתחילה לכוון את כליה התזמורת היהודית-ערבית הצעירה. מנהל התזמורת ומייסדה, ראש תנועת "נוער מוזיקלי ישראל" מאיר ויזל, מציג את הנגנים הצעירים המחזיקים בכלים ערביים ומערביים, בעוד המנצח והמנהל המוסיקלי, תייסיר אליאס, מניף עליה את שרביטו. התזמורת הזאת לא מוותרת: שנים רבות מאז הקמתה, נוכח קשיים הנערמים בדרכן של כל התזמורות בישראל ובוודאי בדרכה של תזמורת שברירית שכזאת - היא לא מרפה מעשייה מוסיקלית משותפת, מתוך גישה הרואה במוסיקה אמצעי של קשר ושיתוף, של האזנה והקשבה הדדית, של ביטוי עצמי רגשי, לא מילולי.

חגי פריד

התחום המוסיקלי של החג מפותח גם הוא. המנהל המוסיקלי שלו הוא עמוס לניר, שמארגן בעיר גם חוג למוסיקה קאמרית ובמסגרתו העלה כבר יותר מאלפיים קונצרטים. כנסיית סנט ג'ון, מוזיאון אמנות יפאן, תיאטרון בת הגפן - אלה כמה מהאתרים בהם נערכים הקונצרטים, כולם בעלי תוכן ליתורגי, בפסטיבל הזה. ובסוף השבוע האחרון בלטו בהם שניים: מקהלת "קולות השדה", בניצוח ענת אהרוני, שרה רנסאנס ובארוק וגם שירי עמים בשישי בערב בסנט ג'ון, תחת הכותרת "שים לנו שלום" (ציטוט מהמיסה הקתולית); ובכנסייה הקתולית בשבת בצהריים - אנסמבל "בארוקדה" בתוכנית ויוואלדי.

עם הקונצרט של בארוקדה פלשה גם לאולם המופעים אותה תחושה של אירופה-במזרח-התיכון שניכרה ברחובות ואדי ניסנאס והמושבה הגרמנית. את האנסמבל הובילה הכנרת והמנצחת קתי דברצני הישראלית - דמות מובילה היום בתחום הביצוע ההיסטורי בסצינת המוסיקה הבינלאומית. את התוכנית פתחה רביעיית הקונצ'רטט המפורסמת של ויוואלדי, "ארבע העונות" - ודברצני הובילה ביצוע וירטואוזי שכמוהו לא נשמע כבר הרבה זמן. הכנסייה ההומה כללה גם קהל שבעליל אינו אופייני לסוג המוסיקה הזה, ובו ילדים רבים, אבל כולם דממו בהשתאות נוכח הצלילים של ויוולאדי: סערות הקיץ והחורף, סצינת הציד בסתיו, המתיקות המלודית של האביב - שהוגשו לא רק בטעם מוסיקלי אלא גם הוצגו בדברי טעם מלאי הומור של דברצני.

ובחלק השני של הקונצרט: "הללו עבדי ה'", מוטט של ויוואלדי, בשירת הסופרן יעלה אביטל - זמרת נפלאה שקול הפעמונים שלה כבש את הקהל. סערת מחיאות הכפיים לא איפשרה לאביטל ולאנסמבל לרדת בלי הדרן.

הערב שהחל לרדת על ואדי ניסנאס מצא אפוא קהל חוגג באופן ייחודי לעיר מעורבת. חיפה של "החג של החגים" משדרת תחושה אחרת לגמרי מעכו של "הפסטיבל לתיאטרון אחר", למשל, שבו מודגש האופי התיירותי של האירוע, ועולה ההרגשה שלהק תיירים פושט על העיר לביקור של שעה - רק כדי לעזוב אותה בסיומו. זה שונה לגמרי גם מביקור ביפו, עיר שבכמה מחלקיה מורגשת השתלטות של המעמד הגבוה ובחלקים אחרים היא נותרת חצר אחורית המוקרבת על מזבח הנורמליות והייהוד של תל אביב. העיר התחתית של חיפה כולה פוטנציאל של שיתוף, ונכונות העירייה, יחד עם הגישה הנחרצת, חסרת הפשרות, של אנשי בית הגפן ותושבים אחרים בשכונות, מעוררת תקווה שהגשמתו עוד תלך ותעמיק.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו