בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

על רסיטל חלומי

תגובות

זו לא הפעם הראשונה שרסיטל של הפסנתרן מאריי פרחיה מתייצב כאחד האירועים המוסיקליים המשמעותיים של העונה, שהרי פראיה הוא ממבצעי המוסיקה הכי גדולים של סוף המאה ה-20 ושל ימינו. מדובר הפעם בתוכנית חלומית ממש: מבאך אל שופן, דרך בטהובן וברהמס. באך של פראיה היה תקיף ושירתי גם יחד, בצליל ברור וחזק; הסונטה אופוס 90 של בטהובן, אחר כך, הפתיעה בגישה אינטרובטית בפרק הראשון ונמשכה אל זמרה רבת פיוט בפרק השני; ברהמס (אופוס 119), "תמונות ילדות" של שומאן, ושופן, לסיום, היו כולם דו-שיח בין המבצע ליצירה - בלי שום ראוותנות וזיקוקי די-נור וירטואוזיים.

מלה או שתיים על הצליל: בקונצרט הראשון של חגיגות הפילהרמונית בהאנגר היתה לי תחושה שהממדים העצומים הם בעיה לא פתירה. אולם בהמשך, לאחר שמעצב הסאונד הוותיק אשר ביטנסקי נקרא לעזור, יושבי כל השורות החלו לקבל תוצאה אקוסטית טובה ומעלה (הקריירה הבינלאומית של ביטנסקי כמעצב סאונד החלה לאחר שטיפל בהגברה בהפקת האופרה "לה טרוויאטה" בבריכת הסולטן בירושלים לפני כמעט 30 שנה). בקשר לקונצרטים בהאנגר הוא מדגיש שגם לאחר ה"טיפול" שלו (שנעזר במיקרופונים ובשישה רמקולים משוכללים) עוצמת הצליל יורדת כשמתרחקים, כדרך הטבע, אלא שההיחלשות פחותה ונשמר מה שהוא מכנה "תכולת הצליל" או "צליל עשיר וחם".

בקשר לשלושת הרסיטלים לפסנתר שנערכו במסגרת החגיגות של הפילהרמונית (של יבגני קיסין, דניל טריפונוב ומאריי פראיה, אמש) עיצוב הסאונד אצל טריפונוב ופראיה היה שונה ממה שהיה אצל קיסין (פראיה אגב, נכח באחדים מהקונצרטים בהאנגר בימים האחרונים, לרבות הרסיטל של קיסין). מדובר בכל מקרה בניואנסים ובכלל, כפי שמנסח זאת אשר ביטנסקי, בעיצוב סאונד של קונצרט קלאסי "המטרה המרכזית היא לא להיות מורגש".

רסיטל של הפסנתרן מאריי פראיה, במסגרת חגיגות 75 שנה לתזמורת הפילהרמונית הישראלית. האנגר 11 בנמל תל אביב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו