בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חלומות פז

האור והצבע של המזרח הרחוק ממשיכים לשמש השראה למלחינה הדרום-קוריאנית אונסוק צ'ין גם במערב. באלבומה האחרון היא מתחברת לאלקטרוניקה

תגובות

"המוסיקה שלי היא השתקפות חלומותי. אני מנסה לבטא בה את חזיונות האור והצבעים המרהיבים שפוקדים אותי בכל לילה, את משחקי האור והצבע שמרחפים בחלל ומתעצבים לבסוף לפסל-צליל. יופיה מופשט ומרוחק, ובדיוק איכויות אלה מאפשרות לה לפנות ישירות אל הרגש". כך אומרת המלחינה הדרום-קוריאנית אונסוק צ'ין. אילו חלומות שפקדו את המלחינה לבסוף ליצירתה "פנטסיה מכנית" (1994-1997)? מה החזיונות הוויזואליים שבאו אליה בשנתה?

לפי היצירה, שפותחת את האלבום האחרון שלה, "סי" (Xi), אפשר לדמיין חלל קשה מוצף אור בהיר וקר, אולי, שאליו מבזיקים מפעם לפעם קרניים צבעוניות רכות, חמות. כי היצירה כולה מתכת: טרומבון וחצוצרה, שהם כלי הנשיפה ממתכת הקלאסיים, וגם ויברפון וגונגים העשויים מתכת, משולש ומברשות מתכת לתיפוף, מצילות ופעמונים, ופסנתר - שמיתריו פלדה; אבל לתוך כל אלה נמזגת גם רכות חמימה בדמות צלילי קסילופון ומרימבה שכפיסיהם עשויים עץ, ונקישות תופים עשויי עור.

ההרכב הזה הוא לא רק פירוש מסתורי למחצה של חלום, אלא גם מעיד על המורשת של אונסוק צ'ין. היוצרת שנולדה וגדלה במזרח הרחוק המשיכה להיות מושפעת מהעולם הצלילי החוץ-מערבי גם אחרי שקבעה את מושבה במערב, בברלין, שם היא חיה ופועלת כבר יותר מ-25 שנה.

במזרח אסיה נהוג לתפוש את משפחות כלי הנגינה לפי החומר שממנו הם עשויים; ואמנם, בדרך מופשטת נשמעת "פנטסיה מכנית" לגמרי סינית או קוריאנית. נותר רק לדמיין אותה מורכבת מסולמות אחרים, ממקצבים ומרווחים אחרים: האור והצבע, כפי שמעידה המלחינה על מקורות ההשראה שלה, באו מרחוק, ממולדתה.

וכמוה גם היצירה שנתנה את שמה לאלבום כולו, "סי" (1998), לאנסמבל ואלקטרוניקה. מלה זו, Xi, משמעה בקוריאנית המקור לכל הדברים, היחידה הקטנה ביותר, הליבה. ההתבססות על הגרעין הראשוני היא האסתטיקה הקומפוזיטורית של היצירה וגם התהליכים האלקטרוניים המחוללים אותה: דיגיטלית, היצירה צומחת מתוך כמה תאים קטנים, חלקיקי צליל של פסנתר, כינור וקונטרבס שעובדו על ידי מחשב. צורנית, תאים אלה מתגלגלים לישות אחרת ומשנים את זהותם, כמו זהות האטום ביחס לחומר. הגרעין הזה אינו נתפש בתודעת המאזינים: רק מן השוני בין חמשת חלקי היצירה אפשר להסיק על הליבות השונות שהצמיחו אותם. וחלקים אלה אינטנסיביים, מלאים.

החוויה שיוצרת המוסיקה של צ'ין היא חוויה של דחיסות, עושר שרק הולך ונהיה סמיך יותר בגוניו, ובה בעת שומר על סטטיות במקצביו - סטטיות שגם היא נובעת ישירות מהאידיאלים של המזרח.

אונסוק צ'ין נולדה ב-1961 בסיאול ולימדה עצמה פסנתר ותיאוריה מגיל צעיר. היא למדה קומפוזיציה באוניברסיטה בעירה והתפרסמה כמעט מיד: כשהיתה בת 23 נבחרה יצירה שלה לכנס המוסיקה העכשווית בקנדה, ושנתיים אחר כך זכתה בפרס גאודאמוס החשוב בהולנד. הצלחותיה זיכו אותה במלגת לימודים בגרמניה והיא נסעה ללמוד אצל ג'רג' ליגטי - מורה שלימד אותה להעפיל אל מעבר לטכניקות סטרוקטורליות אוונגרדיות אל שפת ביטוי אישית. מאז היא מתגוררת בברלין.

יצירותיה בוצעו בכל העולם, אנסמבלים למוסיקה חדישה אוהבים אותה - לאחרונה ביצע אנסמבל המאה ה-21 הישראלי את "פנטסיה מכנית"; ויצירותיה מנוגנות על ידי רביעיית קרונוס, אנסמבל אינטקונטמפורן, תזמורת פילדלפיה, אנסמבל מודרן, הפילהרמונית הלונדונית - גופי ביצוע רבים, בימות אינספור, ופרסים מכל סוג ומין שהועתרו עליה.

חוץ מאהבתה למוסיקה חוץ-מערבית, גם מוסיקה עתיקה מימי הביניים משפיעה על יצירתה של אונסוק צ'ין, וכמוה חיבתה לשירה אקספרימנטלית, לנונסנס ופנטסיה. באלה אפשר להיווכח ביצירה נוספת שלה באלבום החדש, "אקרוסטיכון-משחק מלים", לסופרן ותזמורת (1931). זהו מחזור שירים לטקסטים משני ספרי פנטסיה לילדים: "הסיפור שאינו נגמר" מאת מיכאל אנדה ו"אליס בארץ המראה" של לואיס קרול (היא הלחינה אופרה שלמה על פי "אליס בארץ הפלאות").

בקטעים קצרים כמו "מחבואים", "חידת השערים המכושפים", "ארבע עונות בחמישה בתים" ו"משחק המזל" משתעשעת צ'ין כדרכה בטקסט: לוקחת ממנו עיצורים ותנועות באקראי, מעבדת וחותכת אותן ללא היכר, מכוונת כלים בדרך מיוחדת כדי להשיג חלקיקי טונים - בדומה למוסיקה חוץ-מערבית, ודרך העולם הכאוטי שנוצר מכך עוקפת את הרציו כדי להגיע ישר ללב.

קונצ'רטו לפסנתר שמיתריו הוכנו במיוחד ליצירה, לכלי הקשה ולאנסמבל - היצירה החדשה ביותר באלבום, משנת 2002 - חותם את החוויה האקזוטית-חדשנית בעירוב של אוונגרד חריף עם השפעה ממוסיקת גאמלן אינדונזית: "ניסיתי להלחין מוסיקה צבעונית באופיה ובהבעה שלה, זורמת בחופשיות וגמישה, ולפעמים פונה לכיוונים לגמרי בלתי צפויים", תיארה אותה המלחינה - בנאמנות. *

האלבום "סי" (Xi) מאת אונסוק צ'ין; היצירות: "פנטסיה מכנית", "Xi", אקרוסטיכון-משחק מלים וקונצ'רטו כפול בביצוע אנסמבל אינטרקונטמפורן, עם סולנים ומנצחים. 2011 ,3062-001 Kairos, Kai



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו