המלצות קלאסיות: 13.7 עד 20.7

אמיר מנדל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
פייר אנרי. עיבוד מוזיקלי של צלילים סביבתיים
פייר אנרי. עיבוד מוזיקלי של צלילים סביבתייםצילום: STEPHANE DE SAKUTIN/אי־אף־
אמיר מנדל

שני קונצרטים של תזמורת טונהאלה בניצוח דייוויד זינמן: יצירות מאת בטהובן; סטרווינסקי ואנתייל / ערוץ מצו, ראשון, 16.7, 21:30 ו-23:20

שתי הקלטות שעשה המנצח דייוויד זינמן עם התזמורת השווייצרית הוותיקה לקראת סוף כהונתו כמנהל המוזיקלי שלה. תחילה, הקלטה ממאי 2014 שכולה בטהובן. בתחילת הקונצרט, הסימפוניה הראשונה. בסיומו, הסימפוניה השישית, "הפסטורלית". בין פרסומה של הראשונה (1801) להשלמתה של השישית (1808), חולל בטהובן שינוי רדיקלי ביצירתו, ובמוזיקה בכלל. בנוסף, נוגן הקונצ'רטו הרביעי לפסנתר, עם אנדרס שיף בפסנתר. שיף מרבה להופיע באולם של טונהאלה ושם הקליט את הסונטות של בטהובן לפסנתר. לזינמן ולתזמורת יש אלבום מוערך ובו כל הסימפוניות של בטהובן. זה ערב בטהובן של פרשנים מנוסים ומעמיקים.

אחריו, בשעת לילה מאוחרת, ישודר קונצרט מסקרן עוד יותר, ממרץ 2013. הוא כולל את "פטרושקה" ואת "החתונה", שתי יצירות של סטרווינסקי שבולטים בהן מוטיבים עממיים רוסיים. בנוסף נוגן "הבלט המכני" מאת ג'ורג' אנתייל (1900 – 1959), אמריקני שבילה רבות משנותיו בפריז ובברלין, ומוכר גם כמי שפיתח – יחד עם השחקנית הדי לאמאר – טכנולוגיה להצפנה ותקשורת בתחום הדילוג בין תדרים – תחום שנגזרת מאוחרת שלו התקדמה אל טכנולוגיית התקשורת הסלולרית. הוא חיבר מוזיקה שיש בה מצלולים נוספים על כלי הנגינה המסורתיים. "הבלט המכני" נכתב במספר גרסאות שכללו פיאנולות – פסנתרים מכניים – פסנתרים ומדחפי מטוסים. תזמורת טונהאלה תשתף בגרסה שלה פיאנולה וארבעה סולנים בפסנתרים.

פייר אנרי, Psyche Rock. פייר שפר ופייר אנרי, עם מוריס בז'אר: Symphonie Pour Un Homme Seul / יוטיוב

ב–5 ביולי 2017 מת המלחין פייר אנרי (Pierre Henry), יליד 1927, אחד המוזיקאים הבולטים במוזיקה החדשנית־אוונגרדית בצרפת. הוא הרבה לעסוק בטכנולוגיה של הפקת הצליל, ונמנה עם החלוצים של המוזיקה הקונקרטית — שמכילה צלילים אלקטרוניים או צלילים סביבתיים שעוברים שינוי עד כדי כך שבהאזנה קשה לזהות את מקורם.

יוצר הז'אנר הוא הצרפתי פייר שפר, ואנרי היה זה שקידם את הרעיונות. יצירותיו כללו קולות של בני אדם שקשה לזהותם ככאלה, סאונד אלקטרוני מעורב בצלילים של כלי נגינה באופן שיוצר מצלולים חדשים והתנסויות נוספות שעיקרן הרחבת הספקטרום של היסודות מהם נבנית מוזיקה. עבודתו השפיעה על מלחינים קלאסיים אבל גם על מוזיקת טכנו ורוק. שיתוף פעולה מפורסם התקיים לאורך שנים בין אנרי לכוריאוגרף מוריס בז'אר והניב יצירות מחול מורכבות.

"פסיכה רוק" הוא תוצאה של שיתוף פעולה כזה. "הסימפוניה לאדם יחיד" נכתבה כיצירה מוזיקלית טהורה בתחילת עבודתם המשותפת של שפר ואנרי, ובז'אר הוסיף אחר כך כוריאוגרפיה לגרסה מקוצרת שלה.

פלורילגיום ויינון בר נתן / אתר BBC Radio 3 in Concert

שתי תוכניות מהנות שניתן להאזין להן עוד כשבועיים באתר. קבוצת פלורילגיום המצוינת ערכה קונצרט שמציין 250 שנים למותו של טלמאן, ככל הנראה, המלחין הפורה ביותר בהיסטוריה. יש יצירות יפות רבות בתוך השפע, וחברי פלורילגיום בחרו מדגם איכותי של יצירות, להן העניקו ביצועים מעולים. באתר ניתן למצוא תוכניות רבות, לטעמים שונים. מעניין במיוחד, לטעמי, רסיטל של הפסנתרן יינון בר נתן שמתמקד בצורת הווריאציה על גלגוליה בתקופות שונות. הוא פותח עם השאקון של הנדל ומנגן במהלך הרסיטל קטעים מאת באך, ראמו, קופרן, ראוול, ליגטי, ברבר ותומס אדס. בסיום, וריאציות הנדל מאת ברהמס. זו תוכנית שמצליחה להציג באופן מקיף נושא חשוב במוזיקה, ואת ביטוייו בתקופות שונות, בלי לוותר על חוויה מוזיקלית מהנה.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ