המלצות קלאסיות: 7.11 עד 14.11

אמיר מנדל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אנסמבל המאה ה–21. מלחינים עכשוויים
אנסמבל המאה ה–21. מלחינים עכשווייםצילום: יעל יוהס
אמיר מנדל

קונצרט אנסמבל המאה ה–21, "אור" / מוזיאון תל אביב, שבת, 20:00. המרכז למוזיקה משכנות שאננים, ירושלים, ראשון, 20:00

תחת הכותרת "אור" מאגד הקונצרט של אנסמבל המאה ה-21, בניצוחו של פרנק אולו, קבוצת יצירות של מלחינים עכשוויים בולטים. לצדן תנוגן השמעת הבכורה של היצירה "אלומות" מאת עידו רומנו. רומנו, יליד 1987, הוא בוגר האקדמיה למוזיקה בירושלים וחבר בתוכנית המלחינים הצעירים של התזמורת הסימפונית של לונדון. את "אלומות" חיבר בהזמנת אנסמבל המאה ה–21.

הקונצרט ייפתח עם יצירתו של פסקל דוסאפן Cascando שנכתבה ב–1997. אחריה תושמע יצירה לצ'לו ואנסמבל, בעצם קונצ'רטו קאמרי לצ'לו — Notes on Light מאת קאיה סאריאהו. סאריאהו היא ילידת פינלנד, 1952, שחיה ופועלת בפריז. היא התפרסמה בעיקר בזכות האופרות שלה, אבל כתיבתה רבגונית. הסולן ב־Notes on Light יהיה הצ'לן הלל צרי. אחרי הבכורה ליצירה "אלומות" מאת רומנו, תסיים את הקונצרט "באור ראשון", שחיבר המלחין הבריטי ג'ורג' בנג'מין ב–1982, בגיל 22. בנג'מין כותב אופרות מצליחות ויצירתו נגישה לקהל די רחב, בזכות הצירוף של צבעוניות עשירה ותבניות קומוניקטיביות עם שפה עכשווית ומרעננת.

יש ויכוח ישן האם ריכוז מוזיקה חדשה בקונצרטים ייעודיים משרת אותה, או שנכון יותר לשבץ יצירות בנות זמננו לצד רפרטואר ותיק יותר בקונצרטים משולבים. בינתיים מתקיימים שני הפורמטים זה לצד זה. הקונצרט המשולב משרת קהל "רגיל" או "מסורתי" שסקרן גם להכיר חידושים והתפתחויות במוזיקה. הקונצרט הייעודי משרת כנראה קהל ייעודי, שמתמקד בהבנת ההתרחשויות במוזיקה חדשה. לכל מי שיש עניין במוזיקה מהמאה ה–20 וה–21, מציע הקונצרט של אנסמבל המאה ה–21 אוסף מגוון, מרתק וראוי מאוד להאזנה.

בוקסטהודה: Abendmusiken. אנסמבל מאסק בניצוח אוליבייה פורטן. "ווקס לומיניס" בניצוח ליונל מונייה / אלבום

ותודה למגזין ה"גרמופון" שהעניק לאלבום את פרס הגרמופון 2019 למוזיקה קולית. משום מה החמצתי את האלבום כשיצא לאור. הענקת הפרס משכה את תשומת לבי ורכשתי אותו. עד כה, כל האלבומים של קבוצת "ווקס לומיניס" שרכשתי היו נפלאים. כך גם האלבום הזה. אפילו נפלא במיוחד. חברי "ווקס לומיניס" חולקים אותו עם אנסמבל "מאסקס" שאחראים לחלק הכלי, ולביצוע הטריוסונטות היפות המוקלטות באלבום, לצד יצירות הקודש הקוליות.

בוקסטהודה (1637–1707) כתב לעוגב, למקלדת ולכלים נוספים. חלק ניכר מתהילתו בחייו ניצב על יכולותיו החריגות כנגן עוגב. הסיפור המפורסם ביותר שקשור לבוקסטהודה הוא למעשה סיפור על יוהן סבסטיאן באך, שב–1705, בגיל 20, הגיע ברגל מארנשטט לליבק — כמעט 340 קילומטרים — כדי להאזין לבוקסטהודה מנגן ומאלתר באורגן. גם אם באך תפס כמה טרמפים על כרכרות בדרך, הסיפור עדיין מרשים ומבהיר את המוניטין של בוקסוהודה.

האלבום נקרא על שדם סדרת קונצרטים שבוקסטהודה ארגן בליבק, ומאפשר להתענג על קסמיו של מלחין הבארוק הנפלא. גם הביצוע נדיר. קולות יפים, דינמיקה מעודנת, הבעה מאופקת וכובשת. אנסמבל מאסק מיטיב להשתלב כשהוא מוסיף צבעוניות כלית בהירה ושפע של גוונים מרתקים בנגינה. "צווה על המלאך", BuxWV10, הוא קטע קולי קצר, מרוכז ומהפנט, ו"ישו שמחתי" BUXWV60 הוא מוטט מורכב ויפה להפליא, עם המנגינה המסורתית שגם באך כתב סביבה מוטט באותו שם. קשה להצביע על מועדפים באלבום זה. חברת "אלפא" תרמה את חלקה בהקלטה יוצאת דופן שנעשתה באקוסטיקה כנסייתית רכה ונעימה. התוצאה צלולה וזוהרת.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ