מופע ישראלי בהשראת ואגנר יועלה במינכן - מחול - הארץ

מופע ישראלי בהשראת ואגנר יועלה במינכן

הכוריאוגרפית סער מגל יוצרת מופע בהשתתפות רקדנים ישראלים, שבו ישולבו טקסטים ואלמנטים מוזיקליים מיצירות המלחין

אלעד סמורזיק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אלעד סמורזיק

הכוריאוגרפית סער מגל תעלה בגרמניה מופע בהשראת יצירתו של ריכרד ואגנר, שמפיק בית האופרה של מינכן (Bayerische Staatsoper) במסגרת פסטיבל המוקדש למלחין, שבשנה הבאה ימלאו 200 שנה להולדתו. את פסקול המופע יחבר מוריץ גאגרן והוא יורכב מאלמנטים מוזיקליים מיצירותיו של ואגנר, בעיקר מתוך ארבע האופרות המרכיבות את "טבעת הניבלונגים". בנוסף יעשה המופע שימוש בטקסטים שכתב ואגנר. המופע יועלה בבכורה בחודש יולי במשכן לאמנות של מינכן (Haus der Kunst), מבנה מונומנטלי שהקימו הנאצים בשנות ה-30 כדי להציג אמנות מגויסת וכיום מאכלס תערוכות ואירועי תרבות.

המופע החדש של מגל, ששמו הזמני הוא "The Misinterpretation of The Ring or Hacking Wagner", יוצג במינכן שלוש פעמים בין 27 ל-29 ביולי בחלל מוזיאלי גדול שבו ישולבו תנועה, תפאורה, אובייקטים, וידיאו, מוזיקה וטקסט. ישתתפו בו רקדנים ישראלים וגרמנים, בהם אנדראס מרק, דור ממליה, אבי מצליח, לי מאיר, צופית סימון, אווה סוונבלום ואולריקה אצולד. עיצוב החלל והתפאורה הופקד בידי עמית דרורי ואת הווידיאו למופע יוצר בנימין קריג. לדברי מגל, מתקיימים מגעים להבאת המופע גם לישראל והוא עשוי לעלות כאן בשנה הבאה.

מגל, דור שלישי לניצולי שואה, אינה חוששת כלל מהתגובות שיתעוררו כאן בעקבות בחירתה להתמקד בוואגנר, המלחין שהשקפת עולמו האנטישמית וקשרי צאצאיו עם המפלגה הנאצית הובילו להחרמת יצירתו בישראל זה שנים. בעשור האחרון אמנם נרשמו ניסיונות ספורים להעלות מיצירותיו בארץ אך אלה עוררו גלים של מחאה.

סער מגל ויוכן רולר מתוך יצירתה של מגל מ-2009: "Basically I Don't But Actually I Do". המופע החדש עשוי לעלות בישראל צילום: דיטר הארטוויג

הסערה האחרונה התחוללה ביולי האחרון שנה שעברה לאחר שהתזמורת הקאמרית הישראלית השתתפה בפסטיבל ואגנר בעיר ביירוית שבגרמניה וניגנה בו את "אידיליית זיגפריד". ובכל זאת, כשהכוריאוגרפית נשאלת על הסיכון שקיים בצעד שהיא נוקטת, היא משיבה כי בעיניה החברה הישראלית של היום כבר מוכנה להתמודד עם הסוגיה.

"בגלל שאני מגיעה מתרבות שבה לא שומעים ואגנר ויש איסור לשמוע אותו, רציתי ללחוץ על כפתור האתחול ולשאול מי זה ואגנר, מה זה ואגנר, מה המוזיקה שלו אומרת?", מסבירה מגל. "בעצם החלטתי לשים על הבמה את הוויכוח על השמעת ואגנר ובכלל על צנזורה אמנותית-פוליטית, ומצד שני את הסוגיה של אמנות מגויסת היות שהנאצים עשו שימוש לרעה במוזיקה שלו", אמרה.

יש למגל ביקורת על היחס ליצירתו של ואגנר בישראל, אך היא מעדיפה להימנע ממנה ולהתמקד בשאלות העומדות במרכז ההפקה, כמו למשל האם ניתן להפריד בין המוזיקה לבין השקפת עולמו של המלחין ולשימוש שעשו הנאצים ביצירתו. וכן מדוע הוחלט להחרים כאן את ואגנר בשעה שמנגנים את קרל אורף שפעל בשירות הנאצים, וכמובן, האם הדמוקרטיה הישראלית רשאית לצנזר יצירות אמנות מטעמים פוליטיים.

מגל בת ה-35 רוקדת מילדות ועם סיום לימודיה בתלמה ילין השתלמה במרכז לאבאן בלונדון. בשנות ה-90 יצרה עבור אנסמבל בת שבע ובהמשך העמידה עבודות מחול רבות בישראל ובחו"ל. במקביל יצרה כוריאוגרפיות עבור בתי אופרה שונים באירופה ועבור הפקות תיאטרון בישראל ומחוצה לה.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ