בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחול

"מומיקס": בתוך גן בוטני בארץ רחוקה

להקת "מומיקס" מצליחה להתחדש במופע "בוטניקה", שבו הרקדנים משתלבים בתצלומי רקע ענקיים של פרחים וחיות

תגובות

"מומיקס", להקת מחול ותיקה מארצות הברית, מוכרת היטב בישראל מביקוריה הקודמים. תוכניות העבר שלה התאפיינו באוסף אקלקטי של תעלולים, אפקטים בעזרת עזרי במה וצירופים מפתיעים של חלקי גוף. אלה יצרו מחרוזת של קטעים קצרים, ששילבו הומור וקלילות עם רמה תיאטרלית גבוהה.

הפעם כל הידע שהצטבר בלהקה בא לידי ביטוי בתוכנית מקסימה. הנושא המרכזי שלה הוא הזמנה לצפות במתרחש בגן בוטני בארץ רחוקה, תחת מיקרוסקופ ענק. הכוריאוגרף מוזס פנדלטון עושה שימוש מלא דמיון בהפרשי הגודל בין ממדי הבמה לממדי הגוף האנושי.

תצלומים של צמחים מוגדלים שוב ושוב ברוחב לב, ממלאים את כל המסך האחורי של הבמה הגדולה, והרקדנים נראים לעומתם פצפונים. כך, שושן צחור נראה במלוא הדרו על הקיר, חושף את יופיו, את רכות עלי הכותרת שלו, את עושר גוני הלובן, את המערות והקפלים הנסתרים החבויים בתוכו. בתוך אותה רכות ויופי שושני מתגוררות מיניאטוריות אנושיות מעוררות חמלה.

 

בסצינה אחרת המיקרוסקופ מתמקד בצמד עלים ירוקים, שהופך לתפאורת ענק. העורקים הפנימיים של העלים מתגלים כמפת דרכים בטריטוריה הירוקה. שם רוחשת תנועה עשירה של רקדנים דמויי חיפושיות, כנימות צבעוניות, התנהלות רעננה ומפתיעה כיד הדמיון.

גם הטבע הדומם משמש כתפאורה: על רקע תצלום מוגדל של פיסת סלע מתרחש מעין מחול של מרבה רגליים. קבוצת רקדנים מתקדמת בטור: האחד מניח ידיו על מותניי קודמו, גבם מקביל לרצפה. אחר כך החיה מתפצלת לזוגות בני ארבע רגליים ונעשה ניצול כוריאוגרפי הולם של חיבורי גוף.

בתוך דינוזאור שגופו בנוי מחיבורים של עצמות שלד מסתתרים כנראה שני רקדנים. הם מוסווים בעצמותיו. כאשר הם עומדים זה על כתפי האחר, החיה הענקית נראית מזדקרת על רגליה האחוריות ובולעת את הרקדנית המבצבצת מתוך כלא הצלעות.

על רקע תפאורה מסקרנת של עיני חיה, אולי זיקית, מתרחש מה שניבט מהן: ריקוד של חיות אנושיות זעירות. הן מנסות לייפות את עצמן בצבעים ונוצות, כדי להידמות ליופיה של הבוטניקה.

היצורים-רקדנים אוחזים בידיהם שני חצאי מעגלים צהובים, בוהקים מנוצות. כאשר הם מתחברים מעל לראשיהם נוצר מחול של חמניות. בהמשך החצאים הופכים לכנפיים, ושוב מתאחדים כדי ליצור חצאית טוטו של בלרינה - האביזר מניע את הדמיון ועובר מטמורפוזה.

לעומת הבוטניקה, המקרינה ביטחון ונוכחות ארוכת טווח, הרקדנים הפצפונים נראים פגיעים וחשופים עם עטיפת הגוף של העור החיוור - כמו חיה שאיבדה את נוצותיה. הם משנים את קונטורת הגוף והופכים לחיפושיות, שעליהן ארגז צבעוני; לכדורים פרחוניים שמתוכם מבצבץ הראש. רגליים ארוכות וחשופות צומחות מהם כגבעול.

לחלופין הטורסו נשאר גלוי והחלק התחתון של הגוף משתנה: בלון ענק מכסה את הרגליים ואילו החזה, הראש והידיים חשופים - מחליקים על הרצפה כחילזון. צינורות גמישים מחברים בין הידיים, יוצרים מגבלה תנועתית ופתרונות ויזואליים.

מקס מונטיצ'אלו

מניפה ענקית של משי לבן צמודה לגב של יצור אנושי זעיר, נוגעת בכותלי הבמה, מתקמרת ומתקערת, מסתובבת סביב עצמה, נפרשת ומשטחת על הרצפה. היצור הקטן נבלע בתוכה.

לאורך כל היצירה ניכרת השפעתו של הכוריאוגרף אלווין ניקולאס משנות ה-50-60, אשף בתחום שינויי הגוף והתאורה. האור חושף את העולם, בוחר מה להעלים ומה להבליט. בריקוד של אור-נטו מחוללים גחליליות ויצורים אחרים, שרק רגליהם וידיהם מוארות.

עשרת הרקדנים מאומנים היטב, גם אם הם תפקידיהם כפויי טובה לעתים, כשל מפעילים סמויים. עיקר המחול מתבצע ברגליים הגלויות, כשחלקי גוף אחרים משנים את צורתם. שרירי הרגליים שלהם מעידים על אימון בבלט קלאסי, שמתבטא בתנועות מדויקות, חדות ומהירות. חלקם, בעיקר הגברים, מבצעים קפיצות מרשימות ברגליים מפוסקות באוויר. נראה שלהקת "מומיקס" מתחדשת באופן חיובי.

להקת "מומיקס" - "בוטניקה". כוריאוגרפיה: מוזס פנדלטון; עיצוב תלבושות: פיבי קאצין, מוזס פנדלטון; עיצוב תאורה: ג'ושוע סטארבק ופנדלטון; וידיאו: פנדלטון. אודיטוריום חיפה (במסגרת פסטיבל ישראל ו"מחול במשכן"). 5.6



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו