ענני הנוצה של להקת המחול "קלאודגייט" - מחול - הארץ

ענני הנוצה של להקת המחול "קלאודגייט"

הריקוד של להקת "קלאודגייט" הטייוואנית הוא מופע מרהיב של תנועה מתמדת השואבת את השראתה ממסע העננים ומאמנות הקליגרפיה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
רות אשל

מקורי, איכותי, עתיר יופי וקסם - זה זמן רב שלא ראיתי מחול הראוי לשמות תואר אלו כפי שראוי להם "כתמי מים על הקיר" של להקת קלאודגייט. המופע מבטא הגות תנועתית של המזרח הרחוק, מעורבת בהשפעות מערביות, והריקוד בו הוא תנועה נקייה של הגוף, תוצר של אנרגיה, המביע רק את עצמו ואינו משרת נרטיב כלשהו.

"כתמי מים על הקיר" מתקיים על במה אלכסונית לבנה, דמויית דף ענקי שעליו (ועל מסך רקע) מוקרנים תשלילי תמונות של עננים, הנעים בגוני השחור שלהם. במקום עדין זה מחוללים רק מי שהריקוד שלהם משקף את האנרגיה המזוככת בדרגתה הגבוהה ביותר. זה מקום של תנועה מתמדת: ישנה התנועה של הרקדנים, שהיא ורטיקלית בעיקרה, וישנה גם התנועה האופקית של העננים, המתקדמים ומשנים גודל וצורה. בין אלה לאלה ישנו הצל שמטילים הרקדנים, הנעים על המשטח הלבן, המתכסה ומתגלה חליפות.

יצירה זו, שבה שאבו הכוריאוגרף והרקדנים השראה מן הזרימה של כתב הקליגרפיה, כותבת את עצמה בגוף הרקדנים. בו בזמן היא נכתבת בכפות רגליהם על פני משטח הבמה "החי", ונראה כאילו המשטח מגיב על נגיעותיהם, על משקלם ועל כיוון ההתקדמות שלהם. כשהרקדנים יורדים מהבמה, המוגבהת בחלקה הקרוב למסך, נראה כאילו הם נבלעים בעננים. אבל כל זה הוא רק פתרון טכני מבריק התומך בעיקר - הלוא הוא שפת התנועה ואיכותה.

בסצינת הפתיחה עומדים 16 רקדני הלהקה מפוזרים במרחב העננים, גופם מתרומם ושוקע עם הנשימה. כולם, גברים כנשים, לבושים במכנסיים לבנים רחבים שקופים, העטופים בחצאית שקופה גם היא, ופלג גופם העליון חשוף. הם מעבירים משקל מצד לצד באטיות של טאי צ'י, ללא מאמץ אבל מתוך מודעות ומתח פנימי של ויתור ולקיחה.

לפתע כולם נעלמים ורק רקדנית יחידה נותרת על הבמה. היא מתחילה לנוע על מקומה, ואיכות התנועה שלה מעתיקת נשימה. יש כאן זרימה כפולה. האחת - זרימת האנרגיה המתרחשת בתוך הגוף ומולידה את התנועה. השנייה - זרימה חיצונית המניעה את הגוף. הגוף מתמסר לזרימה זו כאילו היה עשב עדין הגדל בנחל זורם, מתמסר אך שומר על אחיזתו. ואז נקטעת בפתאומיות הזרימה הנפלאה, והתנועה כמו ננעלת מבפנים. איכות זו היא נחלתם של כל רקדני הלהקה.

מנגד, ההקשרים המערביים באים לידי ביטוי באזכורים ללקסיקון המחול של מרתה גראהם, בין השאר הפלקס בכפות הרגליים, תנועת הספירלה בגב המתניעה את הגפיים, הנפילות והקשר ההדוק לרצפה. אלו מציעים פיסות של שפה וגם אנרגיה אחרת המגבירה את העניין, והמכלול כולו משייך את המופע לקבוצת המופעים יוצאי הדופן המותירים חותם.

מתוך המחול "כתמי מים על הקיר". אנרגיה נקייה צילום: ליו צ'ן שיאן

להקת קלאודגייט (להקת שער העננים מטייוואן), "כתמי מים על הקיר". רעיון, בימוי וכוריאוגרפיה: לין הוואי-מין; מוסיקה: טושיו הושקואווה; תאורה: לולו ו.ל.לי; תלבושות: לין צ'ינג-ז'ו. המשכן לאמנויות הבמה, בית האופרה, 13.6

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ