שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

ריקוד האביב

בתנועה רכה וגמישה, בריכוז פנימי, ותוך חיבור למסורת המחול המזרחי. המופע החדש של להקת אורלי פורטל מצטיין בביצועים בעלי מגע של קסם

רות אשל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רות אשל

"רביע" פירושו בערבית "אביב", ואין ספק שאורלי פורטל, רקדנית ותיקה במחול המודרני, זוכה לאביב מאוחר. התוכנית הנוכחית היא במידה רבה פרק נוסף של תוכניתה הקודמת הנהדרת "בין הגלוי לנסתר", שבה חזרה פורטל לבמה, אחרי כמעט שני עשורים של היעדרות. שנים אלה נהפכו לא רק למסע של גילוי השורשים המרוקאיים שלה, אלא גם לחיפוש אחר דרך ליצור מחול מקורי לבמה בהשראת המחול המזרחי. השילוב של הרקע הרחב שלה במחול מערבי, השורשים הצפון-אפריקאיים שלה, והרבה יושר אמנותי האיצו את בואו של האביב כאשר פורטל פורחת.

לפי התוכנייה, היצירה נחלקת להיבט הרוחני - המתבסס של מוסיקה פרסית סופית ומוקדשת לשיריו של ג'לאל א-דין רומי, גדול המשוררים המיסטיים במאה ה-13; החלק השני הוא יותר פולקלורי, ואילו השלישי הוא דואט של שתי נשים המשתוקקות לחיבור חושני ומלאות געגוע לאהוב שהלך. אלא שהנדוניה האמיתית של היצירה אינה נמצאת בתכנים, שהם פחות ברורים מאשר בתוכנית הקודמת, אלא בלקסיקון התנועה ובאיכות הביצוע, שיש בה מגע של קסם.

"רביע". ריקוד של מים צילום: אייל הירש

בתוכנית, הרקדניות מחוללות כאילו הגוף שלהן הוא מיכל גמיש של מים, כשהצורניות התנועתית נולדת מתוך הזרימה. התנועה רכה וגמישה, הריכוז הוא פנימי, כדי שמנהרות הגוף יישארו פתוחות לזרימה. בעיני זה ריקוד של מים: מים עמוקים באגן, מים מתארכים בזרועות, מים סקרניים שחודרים אל נבכי המערות הנסתרות בגוף, מים חצופים שאוגרים תנופה ובועטים את האגן הצדה, מים רוטטים גועשים המבקשים להצית להבה של תשוקה. המחול גם עשיר בסיבובים דרווישיים כדרך להגיע לרוחניות ובתנופות שלעתים מסתיימות בניתור, כמו תולדה של נשימה עמוקה יותר שמקפיצה את הגוף מעלה.

ב"רביע", כשרקדנית רוקדת סולו היא נדמית כמאלתרת, בגלל מורכבות הניואנסים הקטנים, של תזוזת היד, מבט העיניים, וכמובן מורכבות סלסולי המים המעודנים שבגוף; וכאשר נכנסת הקבוצה כולה וחוזרת על אותם משפטים בדיוק, מפתיע לראות עד כמה רתמה פורטל את אותה מורכבות מעודנת לכלל חומרים שאפשר ללמד בדיוק, כחלק מקומפוזיציה בשליטת הידע השכלתני.

בניגוד לקטעי האוניסונו, שבהן כולן רוקדות ביחד את המארג המורכב של סלסולי המים, ישנם ריקודים שבהן התנועה דווקא פשוטה, מוגדרת יותר, וכוללת מוטיבים של מגע כפות הידיים בגוף, בראש ובחזה. שם טמון היופי בפשטות של התנועה ובאיכות המגע של נוגעות-לא-נוגעות כמו בפלומת נוצה. העניין בריקודים נוצר מהקומפוזיציה במרחב, כאשר הקבוצה מתפרקת לתת-קבוצות המבצעות אותם משפטים, כל אחת בכיוון שונה ובזמן אחר. אלה הם קטעים של התקדמות במרחב, ומגע כפות הרגליים של הרקדניות עם הרצפה הוא של נוגעת-לא-נוגעת, מה שמעניק להתקדמות איכות של המשכיות וקלילות.

רקפת לוי עיצבה תלבושות יפהפיות של חצאיות בצבע חול מדברי, כשלראשן של הרקדניות פרחים. החצאיות הפכו להד ויזואלי של המים. התוכנית נחתמה בדואט של פורטל ושלומית יוסף. שתיהן רקדניות נהדרות, אבל הדואט ארוך ואין בו להוסיף על מה שראינו קודם. השיא כבר היה מאחורינו.

להקת אורלי פורטל, "רביע"; כוריאוגרפיה: אורלי פורטל; עיצוב תלבושות: רקפת לוי; עיצוב תאורה: תמר אור; מוסיקה: הפז נאזרי, פריד אלאטרש; רקדניות: שלומית יוסף, מאיה ביתן, אלה גרינבאום, עדי אלרון, ענבל עמר, יעל מבור, רוני שחר, ליאת יפרח, אורלי פורטל; "מחולוהט", מרכז סוזן דלל בתל אביב, 28.8

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ